וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהלך אדלשטיין מוטט את התקווה באילת וים המלח: "איי התיירות הפכו לאיי מתים"

9.11.2020 / 22:58

באילת ובים המלח כבר החלו בהכנות לקראת פתיחת המלונות, החזירו עובדים מחל"ת ואף רכשו מלאי אספקה. אולם שר הבריאות משך את הצעת החוק לפתיחת בתי המלון והמסעדות, ותחושות התסכול והאכזבה מתעוררות מחדש. "זה כאילו שנותרנו יתומים, לא סופרים אותנו"

בווידאו: אדלשטיין מושך את הצעת החוק לפתיחת אילת וים המלח/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

מנהלי בתי המלון ובעלי מסעדות באילת ובים המלח, זועמים על משיכת הצעת החוק שתאפשר את פתיחתם, במהלך ההצבעה הערב (שני) במליאת הכנסת. לאחר חודשים שנאלצו לסגור את דלתותיהם בשל מגיפת הקורונה, החלטת שר הבריאות יולי אדלשטיין למשוך את ההצעה שתהפוך את אילת וים המלח ל"איי תיירות", מוטטה את תקוותיהם לפתיחה מחודשת.

רובם כבר היו מוכנים לשוב לפעילות. הם החזירו את העובדים מחל"ת, ניקו וחיטאו את בתי המלון, חידשו את מלאי האספקה - כל זאת לקראת הפתיחה המיוחלת, ששוב נדחתה. כעת הם מותחים ביקורת חריפה, טוענים כי "לא סופרים אותם", וקוראים לממשלה ולכנסת להציל את פרנסתם.

חוף סגור באילת בעקבות התפשטות הקורונה. 13 במאי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
"נותרנו יתומים". חוף סגור באילת בעקבות הקורונה, מאי/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90

"אנחנו בהלם, זאת בושה וחרפה. מאיי תיירות הפכו אותנו לאיי מתים", אומרת המשנה לסמנכ"ל משאבי אנוש ברשת ישרוטל, אתי קריחלי. "הייתה התרוממות רוח - ועכשיו זה מפח נפש. זה כאילו שנותרנו יתומים. אין לנו מישהו שדואג ואכפת לו מאיתנו, לא סופרים אותנו".

"גייסנו עובדים, קנינו סחורות, ניקנו את המלונות, ביטלנו את החל"ת לעובדים, וחידשנו את האספקות לכל צורכי המלון", מתארת קריחלי. "גם שלחנו את העובדים שלנו לעשות בדיקות קורונה. הייתה לנו תקווה, ועכשיו משליכים לפח עבודה יסודית של חודשים".

מלונות בים המלח. 2 באוגוסט 2019. אהרון קרוהן, פלאש 90, פלאש 90
"עיני רבים שאיבדו את פרנסתם נשואות לממשלה ולכנסת". ים המלח/פלאש 90, אהרון קרוהן, פלאש 90

יו"ר עמותת המסעדות והברים באילת, רונן מור, מתאר קריסה מוחלטת באילת. "המצב שלנו לא טוב, ואנחנו כועסים. העיר לא בדרך לקריסה - היא כבר קורסת", הוא אומר. "עיר שלמה נמצאת במצור, במקום להחליט איך מתקיימים בכבוד לצד הקורונה - קוברים אותנו חיים. אלו החלטות מקוממות, כשתושביה המובטלים של העיר הזו נשארים ללא מענה".

"המחשבה לפתוח את בתי המלון ללא המסעדות או האטרקציות והשארת כל תושבי העיר תלויים בחסדי החל"ת המתעתע - היא פוגענית ואכזרית", מוסיף מור. "כנראה שאנשים שבעים לעולם לא יבינו מהי מצוקת הרעב. אנחנו לא נשכח את זה".

הוא מתאר כי "כולנו עשינו הכנות, והיינו ערוכים לפתיחה. בתי המלון והמסעדות החזירו עובדים, תגברנו צוותים לקראת סוף שבוע מלא, קנינו אספקה - ושוב שכחו אותנו". לדבריו, "כל אלו שלא העזו ופחדו להצביע בעד הצעת החוק גרמו לנזק עצום. אם אנשים לא יתחילו לקבל עמוד שדרה וללמוד לחיות לצד מגיפת הקורונה - כל כלכלת המדינה תקרוס, לא רק אילת".

חוף סגור באילת בעקבות התפשטות הקורונה. 13 במאי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
"שוב שכחו אותנו". חוף סגור באילת, מאי/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק, אמר כי מדובר במצב שבו כולם צודקים. "שר הבריאות צודק לשיטתו כשהוא מנסה להגביל את השימוש בכלי של האיים הירוקים, וגם חברי הכנסת צודקים לשיטתם כשהם קוראים לממשלה לקבוע קריטריונים ברורים ולאפשר זאת גם בערים אחרות", מתאר חייק. "בסופו של דבר, המלונות באילת ובים המלח נשארים סגורים. אלפי עובדים שהיו אמורים לחזור בשבוע שעבר נשארים בבית - והערפל עדיין כבד".

ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר, שבשטחו נמצאים בתי המלון בים המלח, טוען כי עוד אפשר לשנות את ההחלטה בימים הקרובים. "בשבועות האחרונים קיימנו דיונים והיערכויות שהובילו לבנייתה של הצעת החוק שלצערי לא עברה", הוא אומר. "כולי תקווה שבימים הקרובים כולם יגיעו להבנות והסכמות לטובת תושבי הנגב המזרחי וים המלח, כדי שכל עם ישראל יוכל לבוא ולנפוש".

לדבריו, "חייבים לפתור זאת במהרה. עיניהם של רבים שאיבדו את פרנסתם נשואות לממשלת ישראל ומשכן הכנסת. אני מברך ומודה לשרת התיירות אורית פרקש הכהן ולכל העוסקים במלאכה על הניסיון והכוונה הטובה להחיות את התיירות באזור ים המלח ואילת".

מעיריית אילת נמסר כי המשמעות של דחיית החוק להגדרת העיר אילת כ'אי תיירותי' היא הרת אסון לעיר. "מלחמת אגו וקרבות פוליטיים גזרו הערב חרפת רעב על אלפים מתושבי אילת והפכו אותם לבני ערובה בתוך המאבקים הפנימיים", אמר ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס בדחיפות ישיבת ממשלה לדיון מיוחד בעניין העיר אילת והטלטלות הקשות שהיא חווה בעקבות משבר הקורונה ומשברים אחרים.

עוד ציין ראש עיריית אילת כי "בהמשך להכרזת יו"ר ועדת הכנסת לגבי הצעת החוק הפרטית, אנו מצפים מכנסת וממשלת ישראל, להגיע להסכמות מהירות על הצעת החוק ולאשר אותה עוד השבוע בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת - וכך להציל את העיר אילת", אמר הלוי. "אחרת, הכנסת וממשלת ישראל יצטרכו לקחת אחריות על התוצאות ההרסניות הנובעות מהחלטה האומללה הזחוחה וחסרת החמלה הזו".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"הפכו את תושבי אילת לבני ערובה במאבקיפ פנימיים", יצחק הלוי/אתר רשמי, באדיבות המצולם

אדלשטיין משך את הצעת החוק ברגע האחרון, תוך כדי ההצבעה במליאת כנסת, כשהמשמעות היא שבתי המלון באילת ובים המלח לא ייפתחו למשך שבוע נוסף, ואולי אף יותר. המהלך עורר סערה במליאה, וח"כים רבים מהאופוזיציה קראו "בושה" לעבר נציגי הקואליציה.

אדלשטיין ביקש למשוך את הצעת החוק לאחר שדרש לעשות בה שינויים באמצעות הסתייגויות שהגיש, כך שבין היתר לא ניתן יהיה להכריז על "איי תיירות" באזורים נוספים מלבד אילת וים המלח. חלק מהקואליציה הצביעה נגד ההסתייגויות, אדלשטיין לא השיג להן רוב, והוא ביקש לעצור את ההצבעה.

ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, תקף ח"כים לאחר האירוע במליאה. "הכל פוליטיקה של פח אשפה, בושה וחרפה", צעק לעברם. "יושבים כאן בריונים, זה לא להאמין. על מה? יש כאן סיפור, אירוע, מה יש כאן? מישהו יכול להסביר לי כדי שאוכל להבין?".

מליאת הכנסת 9 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת – דני שם טוב, אתר רשמי
"פוליטיקה של פח אשפה". הסערה בכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת – דני שם טוב

אדלשטיין הסביר כי משך את הצעת החוק בגלל "חברי כנסת פופוליסטים שלקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור". לדבריו, "כל אחד נהיה אפדימיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו. הגשתי את הצעת החוק, בשיתוף פעולה עם ראש עיריית אילת, כדי להציל את העיר. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית".

עוד אמר שר הבריאות כי "ברגע שהצעת החוק הגיעה לכנסת העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין במהלך כינוס מליאת הכנסת 9 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת – דני שם טוב, אתר רשמי
משך את הצעת החוק לפתיחת בתי המלון באילת וים המלח. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת – דני שם טוב

הצעת החוק קבעה כי כדי להיכנס לאזור תיירות מיוחד, תידרש הצגת תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שבוצעה במהלך 72 השעות שקדמו לכניסה. תושבי ועובדי האזור והיישובים הסמוכים וכן אלו הנסמכים על השירותים החיוניים הניתנים באזור, יהיו זכאים לקבל בדיקה מידית וללא תשלום בכניסה לאזור.

עוד לפי ההצעה, הממשלה תהיה רשאית לקבוע פטור מבדיקה או תדירות שונה לביצועה לאותם אנשים. עם זאת, הצעת החוק לא אושרה. בשבוע שעבר היא הייתה אמורה לעלות לאישור סופי אך ההצבעה נדחתה, גם בשל הוויכוח בין אדלשטיין לכנסת.

יעקב אשר בדיון ועדת החוקה לאישור תקנות הסגר, 17 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
דרש לאפשר הכרזה דומה על אזורי תיירות נוספים. ח"כ אשר/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

מאחורי הקלעים התנהל בשבוע האחרון קרב פוליטי בין אדלשטיין ליו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) וחברי הוועדה. זאת, לאחר שבוועדה דרשו לאפשר הכרזה דומה על אזורי תיירות נוספים ברחבי הארץ, וכן להחריג ממגבלות הקורונה אנשים שחלו בנגיף והחלימו. בשבוע האחרון אף הופעלו לחצים על הוועדה מצד בעלי עסקים באילת, לא רק להחריג את המלונות אלא גם את המסעדות ואזורי התיירות.

אדלשטיין התנגד בטענה כי אזורים כמו העיר אילת או ים המלח הינם אזורים מבודדים, ולכן ניתן לאפשר את פתיחתם כדי למנוע את קריסתם הכלכלית של התושבים המסתמכים על אזורים אלה כתיירותיים.

לאחר משיכת הצעת החוק במליאה, נתניהו שוחח עם אדלשטיין, השר דודי אמסלם וח"כ אשר. בשיחה סוכם כי השרים ויו"ר ועדת החוקה ייפגשו מחר במטרה לקדם את חוק "האיים הירוקים" באילת ובים המלח בהקדם האפשרי. מוקדם יותר היום אדלשטיין שוחח ממושכות עם ח"כ אשר, והצדדים ניסו להגיע להבנות אך ללא הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully