וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל קרב פוליטי: אילת לא תיפתח לתיירים בימים הקרובים כמתוכנן

עודכן לאחרונה: 4.11.2020 / 18:22

מליאת הכנסת לא תאשר היום את "חוק איי תיירות" בקריאה שניה ושלישית, והמשמעות היא כי העיר וים המלח לא יוכרזו כאזורי תיירות מיוחדים שבהם יהיה ניתן להפעיל מלונות. זאת, בעקבות עימות בעניין נוסח ההצעה הממשלתית בנושא. בעלי העסקים: נגיש בג"ץ אם החוק המעוות יאושר

בווידאו: חופי אילת והכנרת ריקים במהלך סגר/צילום: שי מזרחי, יחידת פיקוח איגוד ערים כינרת ומשטרת ישראל

פתיחת המלונות באילת ובים המלח תידחה בלפחות שבוע ימים, בעקבות עימות פוליטי סביב אישור הצעת החוק בנושא. מליאת הכנסת לא תאשר היום את "חוק איי תיירות" בקריאה שנייה ושלישית כמתוכנן, והמשמעות היא כי הממשלה לא תוכל להכריז על שני היעדים כאזור תיירות מיוחד שבו יהיה ניתן להפעיל מלונות, למרות הנחיות הקורונה.

מאחורי הקלעים התנהל קרב פוליטי בעקבות סירובו של שר הבריאות יולי אדלשטיין לערוך שינויים מקלים בנוסח הצעת החוק הממשלתית, כפי שעשתה ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בתום דיונים ארוכים שקיימה השבוע. ח"כ אשר הוביל שינויים שיאפשרו לממשלה להכריז גם על אזורים נוספים בישראל כאיי תיירות, לבחון הקלות לאטרקציות, פעילויות ועסקים באזורי איי התיירות וכן הקלות לאזרחים שיציגו אישור החלמה בכניסה לערים אלה.

אדלשטיין אמר כי הוא מסרב לשינויים אלה, והוא דורש להביא את נוסח ההצעה המקורי לאישור המליאה בקריאה שניה ושלישית. בכירים במשרד הבריאות טענו כי "לוקחים את אזורי התיירות באילת וים המלח כבני ערובה". הם ציינו כי "אם יסכנו את בריאות הציבור בהכנסה של מקומות נוספים להצעת החוק שבלתי ניתן לשלוט שם, ההצעה לא תעלה להצבעה".

קו החוף באילת - 20 אוגוסט 2020. משה שי, פלאש 90
"לוקחים את אזורי התיירות באילת וים המלח כבני ערובה". מלונות באילת/פלאש 90, משה שי

בלשכתו של יו"ר ועדת החוקה אמרו בתגובה להחלטתו של אדלשטיין כי "חבל שמשרד הבריאות לא הקשיב לראש העיר אילת שאמר בדיוני הוועדה כי אם הצעת החוק תעבור ללא השינויים, אין לו עם מה לחזור לעיר ומה לענות לתושבים, ועדיף שההצעה לא תחוקק כלל".

ועדת החוקה אישרה בבוקר את ההצעה לקריאה שניה ושלישית, ולמרות ההתנגדות של משרד הבריאות, נקבע בנוסח ההצעה כי הממשלה רשאית להכריז על אזורים נוספים כאיי תיירות. בנוסף, יהיה על הממשלה לבחון הקלות לאטרקציות, עסקים ופעילויות נוספות באזורי איי התיירות ולשקול הקלות למי שיישא "אישור החלמה".

ההצעה קובעת כי יהיה על הממשלה לקבוע פטורים מבדיקות בכניסה לאיי התיירות לתושבי האזור עם מוגבלות ולילדים בהתאם לסוגי מוגבלות והגילים שתקבע הממשלה, אך השאר יחויבו בבדיקות מיידיות. אם ההצעה הייתה עולה היום לאישור המליאה - קבינט הקורונה היה מתכנס כדי להכריז על "אי תיירות", וההכרזה הייתה נכנסת לתוקף לאחר יממה.

עוד בוואלה!

פשיטה על עיריית אילת: 16 עובדים נעצרו ועוכבו בחשד להטיית מכרזים עבור שוחד

לכתבה המלאה
דיון ועדת החוקה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"עדיף שההצעה לא תחוקק כלל". ח"כ אשר/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בעלי המסעדות והפאבים באילת זעמו על נוסח החוק. "למעשה, כל תושבי העיר שיש להם עסקי תיירות ובפרט מסעדות יראו כיצד כמה מטרים מהם חדרי האוכל במלונות נפתחים והם לא אם החוק הזה יאושר", אמר רונן מור, בעלים של שתי מסעדות בעיר. "אנחנו מתכוונים להגיש בג"ץ אם החוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית. ננסה למנוע בצורה חוקית את ההחלטה המעוותת הזאת. החוק הזה פוגע בצורה קשה באילת ובתושביה, זה חוק מעוות".

בועז, בעל מועדון בעיר, הסביר כי "אי פתיחה מבחינתו זאת קריסה כלכלית, יש סיכוי גדול מאוד שאם המועדון לא ייפתח בקרוב אזי לא נפתח אותו בכלל. חייבים להחריג את המסעדות והפאבים וכל מי שמתעסק בתיירות בעיר".

"מאבקי הכוח מיותרים"

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי תקף את דחיית ההחלטה. "אלו מאבקי כוח מיותרים ומעכבים, שאני כאיש פוליטי מצטער עליהם צער גדול מאוד", מסר. "הם רק הוסיפו עוד פגיעה בעיר אילת ש-80% מהמועסקים בה מובטלים, עסקי התיירות ואלה הנשענים עליה סגורים ומסוגרים, מאות מהם קרסו ולא ייפתחו שוב".

התאחדות המלונות מסרה בתגובה: "אנו אנשי עסקים, לא ממשלה ולא כנסת. כשיש הסכמה ואנו מעודכנים, אנו מגייסים עובדים, מנקים, מכינים את המלונות וקונים אוכל. כעת אנו עומדים שוב בפני שוקת שבורה ומול אלפי עובדים שישמעו שוב שלא נוכל לגייס אותם. אנו קוראים לממשלה שזו הצעת החוק שלה, לאשר אותה עוד הערב".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בנחלת ערן בנגב. יחצ,
סרב לערוך שינויים מקלים בנוסח הצעת החוק. אדלשטיין, מימין/יחצ

העימות בעניין העברת "חוק איי התיירות" מגיע לאחר מתיחות פוליטית נוספת שאירעה היום, הפעם באופוזיציה. מליאת הכנסת דחתה מוקדם יותר בקריאה טרומית וברוב של 41 תומכים מול 39 מתנגדים הצעת חוק של חברי הכנסת עפר שלח (יש עתיד) ועודד פורר (ישראל ביתנו) להשוואת תנאי מתן דמי הפגיעה של עצמאים לאלו של שכירים. זאת, על ידי ביטול סעיף בחוק שקובע כי עצמאים זכאים לתשלום רק בתום תקופה של 12 ימים מיום הפגיעה.

חברי הכנסת של ימינה לא נכחו בהצבעה, למרות שהצבעתם הייתה יכולה להוביל לאישור הצעת החוק. היעדרותם גררה עימות באופוזיציה. ח"כ שלח, מיוזמי ההצעה, תקף את מפלגתם של נפתלי בנט ואיילת שקד. "‏שני קולות. זה הרוב שבו הפילה הקואליציה המרושעת הזו את הצעת החוק שלי, להשוות את דמי הפגיעה לעצמאים לאלה שמקבלים שכירים. ‏ומי לא בא? הח"כים של ימינה", אמר בתגובה לנפילת החוק.

מימינה נמסר בתגובה כי ההצבעה על החוק היא "עוד ספין מיותר של לפיד שיומם ולילה עוסק בפופוליזם, בעוד אנו פותרים מצוקות פרנסה של אזרחי ישראל". במפלגה טוענים כי חברי הכנסת שלה היו מקוזזים עם חברי קואליציה. "משמע, הצביעו בעד", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully