וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו נזכר מאוחר": ראשי ערים קוראים לזרז העברת סמכויות במאבק בקורונה

8.10.2020 / 12:31

ראשי רשויות טוענים כי על אף שהקימו מערכים אפידמיולוגיים, אין בידיהם סמכויות אכיפה ושליחת חולים לבידוד הדרושות לקטיעת שרשראות ההדבקה - כפי שנקבע במתווה הרמזור. נתניהו הבטיח בפגישה עמם לשקול זאת, אך הם מתריעים כי יש לפעול במהירות ולהימנע מפוליטיזציה במשבר

בווידאו: גמזו אומר שהסגר אפקטיבי/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

יותר מ-200 ראשי רשויות ברחבי הארץ השתתפו אתמול (רביעי) בפגישה מקוונת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הצהיר כי יבחן העברת סמכויות לקטיעת שרשראות הדבקה מפיקוד העורף ומשרד הבריאות לערים עצמן, בכל הקשור לאכיפה ושליחת מאובחנים לבידוד. "הממשלה נזכרה מאוחר מדי", אמרו כמה מהם לוואלה! NEWS לאחר אותה ישיבה, ואף התריעו כי ניהול המשבר באופן פוליטי והעיכוב ביישום מתווה הרמזור - גובה חיי אדם.

עד כה, כמה מהרשויות הגדילו לעשות והקימו מרכזים בתחומיהן, כדי לבלום את התפשטות הנגיף. חלקן אף הקימו מערכי תשאול אפידימיולוגים. אולם לדברי ראשי הרשויות, אין בידיהם את סל הסמכויות הנדרש כדי לקטוע את השרשראות. לצד בעיות תקציבות, הם הסבירו כי הם עדיין תלויים במשרד הבריאות ופיקוד העורף כדי לעצור התפרצויות, בניגוד למתווה הרמזור שאמור היה להציבם בחזית הכוח הלוחם בנגיף.

חיילי פיקוד העורף ברחובות בני ברק, 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"כל שנקבל משאבים נוכל לטפל בנגיף כמה שיותר". פעילות פיקוד העורף בבני ברק/ראובן קסטרו

ראש עיריית דימונה ויו"ר פורום ערי הפיתוח, בני ביטון, הסביר כי אף שהעיר שלו נחשבת לרשות "צהובה", הוא פועל במרץ כדי שהיא תהפוך לירוקה, ותיאר את המאמצים שהעירייה עושה על מנת להיאבק בהתפשטות הנגיף. "אני הראשון במדינת ישראל שסגר את כל בתי הכנסת, כולל ביום כיפור", אמר. "לא התפללו אצלנו בבתי הכנסת בלי קשר להחלטת ממשלה. הקמתי מזמן מערך אפידמיולוגי אצלנו בעיר, תחקרתי את התושבים עוד לפני שממשלת ישראל קיבלה החלטה לתגמל את הרשויות".

"היו ראשי רשויות שטענו ובצדק: אתם רוצים שנקים מערך - אז תתגמלו אותו, ואלו שלא קיבלו לא הקימו", ציין, אך הדגיש שהוא, לעומתם, מנהל מערך מקיף. "אני מתחקר לבד. אני עושה לבד. גם את החינוך המיוחד אני החלטתי לסגור, וכששר החינוך התקשר אליי ואמר לי: 'אתה צריך לפתוח, הם הוחרגו', עניתי לו: 'סליחה, אני ראש העיר ואני דואג לעיר שלי'".

לדבריו, "כל יום אני מעביר דיווח לתושבי דימונה איפה נמצאים החולים בכל שכונה ושכונה. אני מקבל ממשרד הבריאות נתונים ומדבר עם כל המאומתים כל יום, מביא להם תרופות ואוכל עד פתח הבית".

בני ביטון, , ראש עיריית דימונה, סגן יו"ר השלטון המקומי ויו"ר עיירות הפיתוח, 11 בנובמבר 2019. משה שי, פלאש 90
"אני הראשון במדינת ישראל שסגר את כל בתי הכנסת". ביטון/פלאש 90, משה שי

בתגובה להודעת נתניהו כי ישקול העברת סמכויות לקטיעת שרשראות ההדבקה לרשויות המקומיות, ביטון טען כי נתניהו כנראה לא יודע שרשויות רבות כבר פעילות בתחום. "לא עדכנו מספיק את ראש הממשלה שיש כמה רשויות שכבר מבצעות את זה", אמר. "הוא לא יודע מה לעשות. ראש הממשלה מאוד עסוק וכנראה לא הבהירו לו את זה. הוא התכוון להעביר סמכויות לכל 275 הרשויות כדי לקצר את ההליך ממשרד הבריאות. בפועל יש עדיין סמכויות אצל פיקוד העורף ומשרד הבריאות, שאם היו מעבירים אותן אלינו הכול היה יותר מהיר".

עם זאת, הוא מבקש לציין לחיוב היבט מסוים בפעילותו של נתניהו. "לא כל יום יושב ראש ממשלה עם 275 ראשי רשויות ומקשיב להם", אמר. "הוא הבין שאם הוא רוצה להצליח, הוא צריך לרתום את כל ראשי הרשויות למהלך הזה". הוא קרא לממשלה לחזור לפעול לפי תכנית הרמזור לאחר היציאה מהסגר. "ההחלטה על המתווה התקבלה מאוחר מדי, וברגע שהתחלואה גדלה הרמזור לא היה כבר אקטואלי, עכשיו אנחנו כבר בסגר. בסיום הסגר ויציאה מבוקרת ממנו, אני קורא לרה"מ לשקול ולעבור לפי מתווה הרמזור. אי אפשר לסגור את כל מדינת ישראל".

באילת, מצדם, דורשים יותר משאבים כדי לנהל את העיר באופן עצמאי. "אנחנו ירוק-ירוק-ירוק", אמר ראש העיר, מאיר יצחק הלוי. "יש לי קרוב ל-20 מתחקרים ומתשאלים, התחלנו בשני אנשים והכשרנו עובדי עירייה שעושים תחקורים אפידמיולוגים. אם יהיו לנו המשאבים והסמכויות נוכל לפעול בצורה יותר טובה מגורם אחר".

"קיבלתי את המשאבים האלה אחרי שלחצתי על פיקוד העורף וגייסנו עובדי עירייה", הסביר ראש העיר הדרומית. "אם המדינה תגיד לי: קח, יש לך תקציב ומשאבים, תגייס את החוקרים לבד - אני יכול לעשות את זה, אבל רק תנו לי את המשאבים הראויים לכך. היום כראש עיר אני דורש גם שתהיינה בדיקות מהירות, כמה שיותר. עכשיו יש סיכוי שהעיר אילת תקבל בדיקות מהירות בכניסה לתושבי העיר, לעובדים בתעשיית התיירות. אלה דברים שאנחנו רוצים".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"אם יהיו לנו משאבים, נוכל לפעול בצורה טובה יותר מגורם אחר". יצחק הלוי/אתר רשמי, באדיבות המצולם

"אני יודע לנהל את העיר שלי יותר מכל גורם אחר שיושב בירושלים", סיכם הלוי. "חסר משאבים, וככל שנקבל משאבים נוכל לטפל בנגיף כמה שיותר".

בישיבה אתמול הנחה נתניהו לקדם מיזם של בדיקות מהירות שייערכו בכניסה למתחם המלונות בים המלח ובאילת, כדי לאפשר הגעה של תיירות פנים, והענקת מעמד מיוחד לאזורים אלה. "פה יש בידוד גאוגרפי יחסית קל, ואם היינו יכולים לעשות מהלך של בדיקות יחסית מהירות בכניסה לים המלח למתחם המלונות ולכניסות לאילת, אני חושב שהדבר הזה יכול לפתור הרבה מאוד בעיות", אמר נתניהו.

"בסוף אנחנו משלמים מחיר משולש"

כרמל שאמה-הכהן, ראש עיריית רמת גן, שכרגע מוגדרת בין צהובה לכתומה, סבור שהעברת הסמכויות לקטיעת השרשראות היא דבר חשוב שיזרז הליכים. גם הוא מאמין שהרשויות יוכלו לטפל במשבר טוב מגורמים אחרים. "זה שיש לנו מערך בעיר זה דבר אחד, אבל ברגע שמשרד הבריאות ופיקוד העורף יעבירו לנו באופן מסודר את כל המקורות שיש להם, זה יהיה עולם אחר", אמר. "ראש הממשלה שאל אותנו כמה אנחנו מוכנים לקחת את זה עלינו באופן מלא ולא באופן חלקי, ואמרתי שרמת גן מוכנה להליך הזה. אנחנו נעשה את זה בצורה יותר מהירה ויותר יעילה, אנחנו נמצאים בשטח, מכירים את התושבים במעגל השני והשלישי".

"ברגע שיש מספרים מטורפים, הציבור נצמד להוראות ולמשמעת ופחות מתחכם, הוא ממש מרגיש את סכנת החיים דופקת לו בדלת. כשיש מצב כזה יש לנו לגיטימציה להגביר עם האכיפה הדרקונית, ולא להתפשר ולהזהיר, כי אין ברירה אחרת. השילוב של הדברים יחד עם הסגר כמובן שיש לו משמעות דרמטית ומוביל לשיפור הזה, אבל בסוף אנחנו משלמים מחיר משולש על ניהול המשבר הזה בגלל הפוליטיזציה", טען.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן. 11 בנובמבר 2019. משה שי, פלאש 90, פלאש 90
"הציבור מעריך החלטות נקיות מפוליטיקה". שאמה-הכהן/פלאש 90, משה שי, פלאש 90

שאמה-הכהן מאשים כי התנהלות הממשלה בטיפול משבר הקורונה נבעה משיקולים פוליטיים. "לממשלה נוח לנהל את המדינה כמקשה אחת, כי אין לך לחצים משום כיוון, כל מגזר והלובי שלו בממשלה. מצד שני זה מעוות: זה כמו לנהל את כל המאבק האפידמיולוגי ברוח הקומוניזם, בלי דיפרנציאליות, וזה לא עובד ככה", אמר.

הוא אף קרא לאימוץ מחודש של מתווה הרמזור, שהוא "מודל מצוין", לדבריו. "אני אומר לתושבים: בואו נהיה ירוקים, ותהיה לנו איכות חיים, אבל אם הם יודעים שסוגרים אותנו בסגר בכל מקרה, אז זה מוריד את המוטיבציה וזה פוגע גם באמון ובאמינות של השלטון", הוסיף.

"אני מוכן לקבל עליי את כל הסמכויות, הערים החזקות יודעות לנהל את המשבר הזה", טען שאמה-הכהן. "אתם (הממשלה - ד"י) יכולים להיות גורם מתווה, תשאירו את הביצוע ברמת השטח בשלטון המקומי שיודע לדבר עם פיקוד העורף, אל תכניסו לנו את הפוליטיקה המתוסבכת לתוך הניהול של בריאות הציבור, יש מחיר יקר מדי למשחק הזה".

לדבריו, "נקבעו פרמטרים על ידי הרמזור, אפשר לעדכן אותם פעם אחת ולצאת לדרך - מקבלים החלטה ולא מזגזגים. אני יודע בסוף שהציבור, גם אם הוא זועם על החלטות שהם לא נעימות בטווח הקצר, הוא מעריך אותן לטווח הבינוני כשהוא מזהה שהן נקיות מפוליטיקה".

ראש עיריית ראשל"צ, רז קינסטליך 19 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
"העברת הסמכויות תיתן כוח לכל המערך שהקמנו". קינסטליך/ראובן קסטרו

גם ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, שהקים מערך עירוני פעיל, בירך על העברת סמכויות נוספות אליו. "אני שמח שראש הממשלה מערב את השלטון המקומי, שהוא בסוף מוציא לפועל את החלטות הממשלה", אמר קינסטליך. "אנחנו הקמנו מערך, אבל לי אין סמכויות להכניס תושבים לבידוד, בניגוד למשרד הבריאות. אם באמת יועברו אלינו הסמכויות - נוכל להחליט מי ייכנס לבידוד, וזה ייתן כוח לכל המערך שהקמנו".

הוא מוסיף כי "כל מי שעושה את זה עבר הכשרות של משרד הבריאות. האנשים האלה מוסמכים לא פחות. זה נכון שאנחנו גם נסייע בהליך הזה. היה כיף לראות את ראש הממשלה מתחבר אלינו שנמצאים בשטח, שעובדים יום-יום מול התושבים. עצם זה שהוא הקשיב לנו במשך שעתיים, נותן תחושה טובה לכל ההשקעה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully