וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את החוק שיאפשר את פתיחת המלונות באילת ובים המלח

עודכן לאחרונה: 11.11.2020 / 23:40

חוק "איי התיירות" אושר בקריאה שנייה ושלישית, ללא מתנגדים. עם זאת, בדיון וועדת החוקה התגלה שמערך הבדיקות עדיין לא מוכן, וכי יישום החוק בפועל צפוי להידחות בכמה ימים. יו"ר ועדת החוקה האשים את הממשלה בעיכוב המסתמן: "תמצאו פתרונות כדי שלא תצטרכו להתנצל"

בווידאו: אדלשטיין מושך את הצעת החוק לפתיחת אילת וים המלח/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) את חוק "האיים הירוקים" בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 26 ח"כים וללא מתנגדים או נמנעים. ההצעה קובעת כי הממשלה תוכל להכריז רק על אילת ואזור ים המלח כ"איי תיירות" ולא על אזורים נוספים, ואינה כוללת אפשרות לפתוח מסעדות, אטרקציות ועסקי תיירות שאינם בתוך מלונות.

לפי ההצעה, תושבי האזור, העובדים בו וחריגים נוספים הנכנסים לעיר יחויבו בבדיקות אחת לשבוע. כניסת התיירים לעיר תתאפשר רק אחרי תוצאה שלילית בבדיקת קורונה. עם זאת, בדיון ועדת החוקה התברר כי מערך הבדיקות המידיות, שמהווה תנאי להכרזת אזורי התיירות, אינו מוכן - והוצאת ההצעה לפועל צפויה להתעכב.

שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה אחרי ההצבעה כי משרדה ייקח על עצמו לקיים דיונים מול ראשי הערים, במטרה לסייע במימון הפעלת הבדיקות המהירות בהקדם. "יחד נעבוד לפתיחה מהירה של האיים ובכך נחזיר לעבודה עשרות אלפי מובטלים ונפתח עשרות אלפי חדרי נופש".

מלונות בים המלח. 2 באוגוסט 2019. אהרון קרוהן, פלאש 90, פלאש 90
יורשו להיפתח. מלונות בים המלח/פלאש 90, אהרון קרוהן, פלאש 90

במקור, מדובר בהצעת חוק ממשלתית של השרה פרקש הכהן, אך מוקדם יותר השבוע ועדת החוקה של הכנסת הרחיבה את החוק, כך שהוא יוכל לחול גם על אזורים אחרים בארץ. בשל כך, שר הבריאות התנגד לשינוי ומשך את החוק באמצע ההצבעה עליו במליאת הכנסת.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הגיש מחדש את הצעת החוק כהצעת חוק פרטית, שקודמה לאחר שגובשו הסכמות בקואליציה בנושא, ולאחר שיו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ויתר על דרישתו להרחיב את החוק לאזורים נוספים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין בירך על ההסכמות שהושגו בדיון המליאה. "אני רוצה לפנות לתושבי אילת, סוף טוב הכל טוב. החוק הזה נועד להציל את אילת, על הדרך הצלחנו לעזור גם לאזור המלונות בים המלח". השר הוסיף כי "אני שמח שכל הניסיונות להלביש על החוק הזה נושאים נוספים לא הצליחו. אני שמח שבסופו של דבר התגברנו על המכשולים והכשלים".

יולי אדלשטיין ויואב קיש. הדס פרוש, פלאש90, פלאש 90
"שמח שהתגברנו על המכשולים והכשלים". אדלשטיין וקיש, היום/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש90

שר הביטחון בני גנץ בירך גם הוא על העברת החוק. "שמים את ישראל לפני הכל, ואת הפוליטיקה בצד - ים המלח ואילת יוכרזו 'איים ירוקים'. בזכות המהלך שהובילו השרה פרקש הכהן וח"כ גינזבורג, התיירות סוף סוף תוכל לחזור ובעלי עסקים שפרנסתם נפגעה באופן אנוש יקבלו קצת אוויר לנשימה. באנו להבריא את ישראל, באחריות ובזהירות".

ח"כ גינזבורג כתב בטוויטר כי "חוק האיים הירוקים עבר לא ללא מהמורות בדרך, אבל העיקר שעבר. נעשה צדק אמיתי לתושבי אילת ואזור ים המלח שמשוועים לחידוש התיירות והתנעת הכלכלה המקומית, ולא פחות מכך לאזרחים, שמגיע להם איזור תיירות ירוק".

יו"ר ימינה וחברת ועדת החוקה איילת שקד תקפה את הממשלה בתגובתה. "זו בשורה משמחת וחשובה עבור תושבי אילת, ענף התיירות והנופשים. העיר היום היא עיר רפאים ואני מקווה שכבר בשבוע הבא יחזור לה הצבע. ההתנהלות המופקרת של הממשלה הזו ביחס לחוק שנותן קצת אוויר לנשימה לתושבי אילת היא תמצית התנהלות הממשלה כולה במשבר הקורונה. הממשלה לא מבינה את חומרת השבר הכלכלי והדרכים לצאת ממנו", אמרה.

עיכובים בהכנת מערך הבדיקות

מוקדם יותר, ההצעה אושרה בוועדת החוקה אחרי השגת הסכמות בין היו"ר יעקב אשר למשרד הבריאות. במהלך השיחות בין יו"ר הוועדה לאדלשטיין, הממשלה הסכימה לבחון אפשרות להוצאת "תעודת מחלים" למי שחלה בקורונה והחלים. תעודה זו תאפשר להגיע לערי הנופש בלי לעבור בדיקת קורונה מקדימה.

במהלך הדיון, התברר שמערך הבדיקות המידיות הנדרש בהצעה כדי לאפשר כניסה של תיירים לאזורים הירוקים אינו מוכן להפעלה מלאה עדיין, והוועדה יצאה להפסקה. המשנה לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אודי קלינר, אמר בדיון שיש זמינות של בדיקות אך מערך הפעלתן יהיה מוכן רק בעוד מספר ימים.

ועדת החוקה דנה בחוק לאיי התיירות, 11 בנובמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
התברר כי מערך הבדיקות אינו מוכן. דיון ועדת החוקה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה הכריז על הפסקה, ואמר לחברי הממשלה: "תנצלו את ההפסקה למציאת פתרון, כדי שלא תצטרכו לעמוד באולפנים להתנצל בפני תושבי אילת ובפני חברי הוועדה". יועמ"ש הוועדה הציע שנוסח החוק ישונה כך שנושא הבדיקות המידיות לא יהיה תנאי סף להכרזה על אזור תיירות, אלא רק אחד התנאים.

עם החזרה לדיון, סגן שר הבריאות יואב קיש הבהיר כי יש להפעיל את מערך הבדיקות לפני פתיחת אזורי התיירות. קיש סירב להצעת יועמ"ש הוועדה. לדבריו, "כל שינוי שיפגע בבדיקות המהירות בכניסה יכול לחרב את כל המתווה". סגן השר לא הצליח לתת תשובה לשאלות חברי הוועדה בנוגע למועד הקמת מערך הבדיקות המהירות והפנה למד"א ופיקוד העורף. ח"כ אשר החליט להתקדם עם החוק למרות שמערך הבדיקות המהירות לא מוכן להפעלה.

באילת נושמים לרווחה לאחר אישור החוק: "החלטה צודקת"

בעיר הדרומית בירכו על אישור החוק "האיים הירוקים", והתושבים מקווים שפתיחת בתי המלון תוריד את האבטלה בצורה משעמותית ותיתן מעט תקווה.

אתי קרחילי, סמנכ"לית ברשת ישרוטל התרגשה מאישור החוק. "אנחנו גאים ושמחים על אישור החוק, זאת החלטה צודקת ומציאותית שתציל נפשות ומשפחות, שתניע כלכלה ותיצור צמיחה", אמרה. הירא הוסיפה כי מדובר ב"החלטה ציונית שתאפשר לאנשים לצאת לחופשה כחול לבן".

מעיריית אילת נמסר כי "כבר שבועות ארוכים שראש העיר אילת מנסה לקדם את פתיחת התיירות באילת, העיר שהאבטלה בה היא הגבוהה בארץ בימי הקורונה מנסה להתאושש מהשבר הכלכלי הקשה שעברה, פתיחת המלונות היא נדבך חשוב ביציאה מהמשבר".

עוד נמסר מהעירייה כי "העיר אילת ערוכה ומוכנה לוגיסטית לטפל במשימות שבתחום אחריותה. אנו מצפים שגם הגורמים האמונים על תחום הבדיקות המהירות בממשלה יפעלו בדחיפות ובמהירות, כדי להפעיל את מערך הבדיקות".

ועדת החוקה דנה בחוק לאיי התיירות, 11 בנובמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הוסכם להחיל את החוק רק על אילת וים המלח. ועדת החוקה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

לדברי העירייה, "זהו יום שמח במיוחד ובשורה נהדרת שאנו מביאים לעיר אילת, לתושביה ולכלכלת העיר. חשוב להבין שאלמלא החוק, פתיחת העיר לא הייתה נראית באופק והמשמעות הכלכלית והחברתית והנפשית הייתה קשה. המתווה שעבר מקדים משמעותית את פתיחת העיר, ומאפשר לנו רציפות של פעילות וחיים כלכליים, תוך שמירה על בריאות התושבים והנופשים בה".

גם ראש העיר מאיר יצחק הלוי בירך בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו. "בסופו של דבר האמת והצדק ניצחו, תושבי אילת ניצחו ואלפים מתושביה יכולים לנשום לרווחה ולהמשיך להתפרנס ולפרנס בכבוד ובזקיפות קומה", כתב. "אני קורא לראש הממשלה ולשר הבריאות לפעול בנחישות ובמהירות ולהביא לפתרון האתגר הלוגיסטי, אם עיריית אילת הצליחה - אני משוכנע שמדינת ישראל תצליח".

ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, בירך אף הוא על אישור החוק, ואמר: "אני שמח שהכנסת והממשלה הבינו שפתיחת מלונות ים המלח ואילת, לא רק יסייעו לתושבי ים המלח והנגב המזרחי ואילת, אלא יתנו לציבור הישראלי אפשרות לצאת לנפוש ולהרגע". ראש המועצה הוסיף כי "במרחק נסיעה מהבית, ותוך הקפדה על כללי הבריאות, ניתן להגיע לים המלח ולהנות ממקום יחיד ומיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully