וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון ובניגוד לסיכומים, דנון עקץ את זוהר בדרך לראשות הליכוד העולמי

8.11.2020 / 20:39

השר והשגריר לשעבר הציג בדקה ה-90 את מועמדותו לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי. זאת, למרות שהמינוי הובטח ליו"ר הקואליציה במסגרת הסכמות פנים-מפלגתיות ועל אף שהליכוד הוציא צו מניעה לקיום הבחירות. זוהר, שזועם על המחטף, צפוי לפעול לשינוי חוקת הליכוד ולביטול הבחירות

בווידאו: זוהר בישיבת סיעת הליכוד אומר שישנה את השיח/עריכה: איתי עמרם

השר והשגריר לשעבר, דני דנון, נבחר היום (ראשון) לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי, ארגון הגג של כל סניפי התנועה בעולם. זאת, למרות שהתפקיד הובטח ליו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר במסגרת הסכמות בתוך הליכוד, במהלך המשא ומתן לקראת הקונגרס הציוני העולמי בחודש שעבר, ולמרות שבית הדין של הליכוד הוציא היום צו מניעה לקיום הבחירות.

לפי ההסכם בין זוהר ליעקב חגואל, יו"ר הליכוד העולמי הקודם, זוהר אמור היה להיבחר לתפקיד במקום חגואל - שנבחר ליו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. ואולם, בסוף השבוע, דנון, שנחשב למקורב לחגואל הגיש את מועמדותו ברגע האחרון לפני כינוס הנהלת הליכוד העולמי, הפורום בו נערכו הבחירות.

זוהר ניסה למנוע את ההליך בהליכים משפטיים, אך הנהלת הליכוד העולמי התכנסה בכל זאת ובחרה בדנון לתפקיד. כעת, זוהר מתכנן לפעול לשינוי חוקת התנועה, כך שהליכוד העולמי יוכפף למוסדות המפלגה והבחירה של דנון תבוטל באופן רטרואקטיבי.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
הגיש מועמדות ברגע האחרון ונבחר ליו"ר הליכוד העולמי. דנון/AP

הסאגה סביב הליכוד העולמי נמשכת כבר קרוב לחצי שנה, כחלק מההיערכות לקראת הקונגרס הציוני העולמי שהתקיים בחודש שעבר בירושלים. בליכוד העולמי יושבים צירים שנבחרים על ידי מרכז הליכוד בארץ וכאלה שנבחרים בסניפי הליכוד בחו"ל בהליך בחירות נפרד. זהו גוף עצמאי, שלא כפוף למוסדות הליכוד, עם תקציבים נפרדים והשפעה על מאות תפקידים וג'ובים במוסדות הלאומיים - קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית.

בעשור האחרון, הצמד דנון-חגואל שלטו בליכוד העולמי. ולקראת הבחירות, זוהר, בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ ויו"ר הכנסת יריב לוין - יצא למאבק להחזרת השליטה לידי נתניהו ומקורביו.

במהלך הקיץ, זוהר ניסה להתמודד מול חגואל בבחירות על ראשות הליכוד העולמי, ובמקביל הוביל מהלך לשינוי חוקת הליכוד שיבטל את עצמאות הליכוד העולמי ויכפיף אותו למרכז הליכוד ולהשפעת נתניהו ובכירי המפלגה בארץ. ואולם, הוא לא הצליח לגייס את הרוב הדרוש לשינוי החוקה, וחגואל נבחר לתפקיד בחודש ספטמבר.

ח"כ מיקי זוהר במהלך דיון באחת מועדות הכנסת 9 בפסטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"כיפה אדומה קלאסית". זוהר/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה, זוהר איים לפלג ולפצל את הליכוד העולמי והחל בהליכים להקמת סיעה נפרדת, עד שבסופו של דבר הושג הסכם פשרה פנים-ליכודי שהיה אמור להביא לסיומו של הקרב. במסגרת ההסכם, שהושג בסוף אוקטובר, סוכם שכץ יהיה מועמד הליכוד לראשות קק"ל, חגואל יהיה המועמד לראשות ההסתדרות הציונית - ושזוהר ייבחר במקומו לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי.

הפשרה בליכוד סללה את הדרך להשתלטות של הליכוד והימין על מוקדי הכוח במוסדות הלאומיים, קק"ל וההסתדרות הציונית, ולחתימת ההסכם לחלוקת הכוח בקונגרס הציוני הל"ח. כפי שסוכם, חגואל נבחר ליו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וכץ נבחר לראשות קק"ל בעוד כשנתיים, וזוהר היה אמור להיות המועמד היחיד שיעמוד בפני הנהלת הליכוד העולמי לתפקיד יו"ר הארגון. אולם בסוף השבוע דנון הגיש את מועמדותו, בניגוד לסיכומים.

בשל כך, זוהר עתר הבוקר לבית הדין של הליכוד בבקשה להוציא צו מניעה ולעצור את קיום הבחירות. עם זאת, בליכוד העולמי התעלמו מהצו וקיימו את ההצבעה בכל מקרה. לליכוד העולמי יש מעמד עצמאי, ולבית הדין של הליכוד אין עליו סמכות, טוענים שם. בסוף ההצבעה דנון נבחר עם 94.2% מקולות הבוחרים, לעומת זוהר שזכה ל-5.1% בלבד. אחוז ההצבעה לראשות הליכוד העולמי עמד על 81%.

יעקב חגואל. -, אתר רשמי
נבחר ליו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אך זוהר לא מונה במקומו. חגואל/אתר רשמי, -

חגואל הכחיש בשיחות סגורות שיש לו מעורבות במהלך של דנון וטען כי הוא "ניטרלי", אך גורם בליכוד הגדיר את המהלך כ"כיפה אדומה קלאסית", והוסיף: "חגואל נבחר, ועכשיו שתו לזוהר את תפקיד יו"ר הליכוד העולמי".

דנון סיים באוגוסט האחרון כהונה בת חמש שנים כשגריר ישראל באו"ם, אך קודם לכן הוא נחשב לאחד הקולות הלעומתיים ביותר לנתניהו בתוך מפלגתו, ומהיחידים שהתמודדו נגדו בפריימריז על ראשות הליכוד. בחודשים האחרונים הוא ניהל מגעים עם נתניהו על מינויו לשגריר באוסטרליה, אך בכירים בליכוד אומרים כי ראש הממשלה חזר בו מכוונתו למנות אותו.

כעת, זוהר צפוי לפנות שוב לבית הדין, לדרוש את ביטול ההצבעה שבה נבחר דנון, ובמקביל הוא מחדש את המאמצים לשינוי חוקת הליכוד שתבטל את העצמאות של הליכוד העולמי מהמוסדות בארץ. כמו כן, הוא מאיים לפעול להדחת המעורבים בדבר מהמפלגה בשל ביזוי בית הדין של התנועה.

"זו חציית קו אדום, מעשה שלא ייעשה", כתב זוהר לחברי המרכז היום. "היה לי עצוב לגלות שבזמן שהחליטו לפתוח נגדי בחקירה הזויה על דבריי בראיון לרדיו בעניינים של אביחי מנדלבליט ושי ניצן, דני דנון החליט לנסות לגזול ממני את תפקיד יו"ר הליכוד בניגוד להסכם שנחתם. זו לא דרך הליכוד. אנחנו לא מפרים הסכמים ותמיד מכבדים את ההתחייבויות שלנו".

"למרות שאני מאוכזב ומופתע לרעה מהמהלך הלא מכובד של דנון, אני שמח מאוד מכך שהמהלך הזה לא יצלח בעזרת השם - כי הכל תלוי רק בידי חברי המרכז", מסר זוהר. הוא ביקש את תמיכת חברי המרכז במהלך לשינוי החוקה, "ולו רק בשביל שנוכל להמשיך לעשות הסכמים בליכוד מבלי שלחשוש שהם לא יקוימו".

דנון אמר לאחר בחירתו כי ימשיך לשרת בנאמנות ובמסירות את עם ישראל ואת הליכוד בארץ ובתפוצות. "לאחר חמש שנות שירות בשליחות באו"ם כנציגה של מדינת ישראל, אני מודה לחברים מהארץ והעולם על האמון שנתנו בי", מסר. "אני רואה בתפקיד יו"ר הליכוד העולמי שליחות חשובה, ואמשיך לייצג בגאווה את תנועת הליכוד ואת מדינת ישראל בנאמנות ובמסירות".

בליכוד העולמי מסרו כי דמוקרטיה היא ערך עליון בתנועה. "כל אחד רשאי להגיש את מועמדותו לכל תפקיד, והבחירות מוכרעות אך ורק בקלפיות ולא בשום דרך אחרת", נמסר. "כל מי שיצא נגד מועמד זה או אחר - יוצא בעצם נגד הדמוקרטיה במפלגה הדמוקרטית הגדולה בישראל". עוד ציינו בליכוד העולמי כי "בית הדין של הליכוד העולמי הוא הגוף הקובע את הסדרים בליכוד העולמי - ולא בית הדין של הליכוד. כך כבר נקבע השנה בפסקי דין של בתי משפט אזרחיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully