וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיוס בליכוד העולמי: הקרב בין מיקי זוהר ליעקב חגואל בדרך לסיום

14.10.2020 / 1:27

העימות הפוליטי על ראשות הגוף המייצג את התנועה במוסדות הלאומיים, שהסעיר את המפלגה במשך חודשים, עומד להיגמר בפשרה. השניים צפויים לחתום על הסכם קואליציוני לפעילות בקונגרס הציוני, לפיו חגואל יכהן כיו"ר ההסתרות הציוניות העולמית וזוהר ימונה ליו"ר הליכוד העולמי

בווידאו: עימות מעל במת המליאה בין הח"כים זוהר למריח/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) ויו"ר הליכוד העולמי יעקב חגואל צפויים להיפגש בימים הקרובים ולחתום על הסכם קואליציוני משותף לפעילות בקונגרס הציוני. זאת, אחרי ארבעה חודשים של קרב פוליטי על הליכוד העולמי, שכמעט הובילו את המפלגה לפילוג היסטורי בקונגרס הציוני העולמי.

בשבוע הבא צפוי להתכנס בירושלים הקונגרס, שבוחר את בעלי התפקידים הבכירים במוסדות הלאומיים. רגע לפני הכינוס, יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ הצליח לתווך בין זוהר וחגואל ולהביא להסכמות על חלוקת התפקידים הבכירים בגוש הימין.

לפי ההסכם המתגבש, התפקיד הנחשק ביותר, יו"ר קק"ל, יחולק ברוטציה בין כץ לבין נציג המזרחי העולמי אברהם דובדבני, שמכהן כיום כיו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, וחגואל ימונה לתפקיד זה במקומו. ח"כ זוהר ימונה רשמית ליו"ר הליכוד העולמי.

מיקי זוהר במטה הליכוד, גני התערוכה, ביתן 2, תל אביב 17 בספטמבר 2019 זוהר. ראובן קסטרו
הוביל יחד עם חיים כץ מהלך להשתלטות על הליכוד העולמי. מיקי זוהר/ראובן קסטרו

הסכם הפשרה מביא לסיומו קרב בן חודשים על השליטה בליכוד העולמי, ארגון הגג של כל סניפי הליכוד בעולם שמייצג את המפלגה בקונגרס הציוני ובעל השפעה על מאות תפקידים וג'ובים במוסדות הלאומיים - קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית.

בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, זוהר וכץ הובילו מהלך להשתלטות על הליכוד העולמי, שהיה בעשור האחרון מאחז כוח של חגואל ומקורבו, השר והשגריר לשעבר דני דנון. עם זאת, זוהר וכץ לא הצליחו לנצח את חגואל בבחירות.

יעקב חגואל. -, אתר רשמי
ימונה ליו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. חגואל/אתר רשמי, -

מיד אחרי שהסתיימו הבחירות, זוהר הודיע כי הוא מקים סיעה חדשה בראשותו עם רוב של 72 מתוך 115 הצירים של הליכוד בקונגרס הציוני, וכי הוא מיופה הכוח היחיד של המפלגה במשא ומתן על המוסדות הלאומיים, שמתנהל בימים אלה.

פחות משבוע לפתיחת הקונגרס כץ הצליח לפשר בין שני המחנות ולקדם משמעותית את תוכניותיו להתמנות ליו"ר קק"ל. כץ, שעומד נגדו כתב אישום בעבירה של מרמה והפרת אמונים, נמצא בימים אלה בעיצומו של משא ומתן על עסקת טיעון שעשויה לחייב אותו לפרוש מהכנסת. לפי הסכם הרוטציה עם דובדבני הוא יכהן בחלק השני של הקדנציה בלבד.

הפיוס הפנימי בליכוד בין זוהר לחגואל מטלטל כעת את המגעים שמתנהלים בין נציגי המפלגות השונות לקראת כינוס הקונגרס הציוני העולמי בשבוע הבא. הקונגרס הציוני העולמי הוא גוף היסטורי שקיים עוד מלפני קום המדינה, בו חברות כל המפלגות בארץ ונציגים של כל הזרמים והארגונים הציוניים בחו"ל. הוא שולט במוסדות הלאומיים - קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית - וכן שלל התקציבים והתפקידים שטמונים בהם.

במהלך הכינוס, אמורים צירי הקונגרס לבחור יו"ר חדש לקק"ל ולהסתדרות הציונית, ונהוג שהסיעות מגיעות מראש להסכם קואליציוני על התפקידים. איחוד הכוחות בליכוד מבטיח לימין רוב חוסם, שעמו הם יכולים להשתלט על התפקידים המרכזיים, שכן צפויים לתמוך בו כל צירי הליכוד, ש"ס, ישראל ביתנו, המזרחי (המקבילה של "ימינה" בקונגרס, ט"ש) וסיעה חרדית נוספת בשם "ארץ הקודש".

יו"ר קק"ל, דני עטר, בטקס במרכז הרפואי זיו בעיר צפת. 25 בפברואר 2020. דוד כהן, פלאש 90, פלאש 90
גנץ תמך במועמדותו ליו"ר קק"ל. עטר/פלאש 90, דוד כהן, פלאש 90

הפיוס הליכודי פוגע משמעותית גם בתכניותיו של יו"ר קק"ל הנוכחי, דני עטר, להיבחר לכהונה נוספת. רק אתמול יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הודיע כי הוא תומך במועמדותו של עטר, נציג מפלגת העבודה, אך כעת חלקים אחרים בקואליציה שעטר בנה עליה עשויים להתפורר: ש"ס וישראל ביתנו צפויות לתמוך ברוב הימני, ועטר עשוי לאבד את כסאו.

לדברי גורמים פוליטיים, הבלוק הימני שנרקם מחדש מעורר בעיקר דאגה אצל נציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים, שחוששים מהתחזקות השליטה הפוליטית הדתית והחרדית במוסדות הלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully