וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך כדי מערכת הבחירות לליכוד העולמי, נתניהו וחיים כץ שינו את כללי המשחק

עודכן לאחרונה: 14.8.2020 / 11:40

ועדת החוקה של המפלגה אישרה השבוע שינוי המחליש את כוחו של ארגון הגג של כל סניפי הליכוד בעולם, ומחזק על חשבונו את מרכז הליכוד, בסיס המפלגה בארץ. גורמים בליכוד אומרים שהמהלך נועד גם לקדם את שאיפת השר לשעבר כץ להתמנות ליו"ר קק"ל, במידה ויחתום על הסכם טיעון

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

בשבועות האחרונים, במקביל לכל הבלגן הפוליטי בכנסת ובקואליציה, גם הליכוד כמרקחה. הבחירות לוועידת הליכוד העולמי, ארגון הגג של כל סניפי הליכוד בעולם, מסעירות את בכירי המפלגה, שכן משמעותן שליטה במאות מינויים במוסדות הציוניים: קק"ל, קרן היסוד, הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית.

בקלחת מעורבים לא מעט ליכודניקים בכירים, עם תכניות ושאיפות לעתיד: יו"ר הקואליציה מיקי זוהר; יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ; יו"ר הליכוד העולמי הנוכחי יעקב חגואל; מקורבו השר והשגריר לשעבר דני דנון; וגם יו"ר הקואליציה לשעבר ח"כ דוד ביטן. כולם עוסקים בחודש האחרון בקמפיינים, דילים ותרגילים שיבטיחו להם את הכוח.

בחודש שעבר התקיים השלב הראשון בבחירות, כשחברי מרכז הליכוד בחרו את הצירים של סניף ישראל לוועידת הליכוד העולמי. השלב השני - ההצבעה בקרב חברי הליכוד העולמי - היה אמור להתקיים כשבוע לאחר מכן, אך נדחה ועוכב בשל הליכים משפטיים של כץ. בינתיים, תוך כדי תנועה ובעיצומה של מערכת הבחירות, כץ, שעומד גם בראש ועדת החוקה של הליכוד, שינה את כללי המשחק.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הרווחה חיים כץ, במהלך מסע"ת בנושא העלאת קצבאת הנכות במשרד רה"מ, ירושלים 3 בינואר 2018. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
השר לשעבר הוביל, רה"מ תמך. כץ ונתניהו, ינואר 2018/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוקה אישרה השבוע שינוי בחוקת הליכוד, שמכפיף את הליכוד העולמי למוסדות הליכוד בארץ, ומעביר סמכויות וזכויות הצבעה למרכז הליכוד. ההחלטה משנה את יחסי הכוחות בין הצירים הישראליים לאלה שמייצגים את הסניפים בחו"ל, שעד היום עמד על 60:40 והעניק רוב לצירים הבינלאומיים. לפי ההחלטה, שנוסחה הגיע לידי וואלה! NEWS, יחסי הכוחות החדשים יהיו 50:50, ויעניקו משקל שווה לצירים הישראליים והבינלאומיים. שינוי נוסף מעניק ליו"ר התנועה את האפשרות למנות תוספת של עד 10% מהצירים מטעמו, במקום צירים שהיו שמורים עד כה לבעלי תפקידים בליכוד העולמי והמוסדות הלאומיים.

ההחלטה גם מבטלת חלק מסמכויות הבחירה של ועידת הליכוד העולמי, שעד עתה בחרה את יו"ר הליכוד העולמי וגם את המועמדים לבעלי התפקידים במוסדות הלאומיים, לפי המלצת ראש הממשלה. מעתה ואילך, הסמכות לבחור את מועמדי המפלגה ליו"ר קק"ל, יו"ר ההסתדרות הציונית, יו"ר קרן היסוד ויו"ר הסוכנות היהודית תהיה בידי מרכז הליכוד, בכפוף להמלצת יו"ר המפלגה. חברי ועידת הליכוד העולמי יבחרו ישירות רק את היו"ר שלהם עצמם, אך לא תהיה להם השפעה בבחירת בעלי התפקידים האחרים.

"לעשות סדר בתנועה"

החלטת ועדת החוקה מחזקת, אם כן, את מעמד מרכז הליכוד, שבראשו עומד כץ, ומחלישה את ועידת הליכוד העולמי, שבה חגואל ודנון שולטים כבר קרוב לעשור. מקורבי כץ מנמקים את המהלך כמימוש הבטחת הבחירות שלו כיו"ר מרכז הליכוד, "לעשות סדר בתנועה ולהחזיר את הכוח למרכז הליכוד". בנוסף, הם טוענים כי בליכוד העולמי התנהלו בשנים האחרונות בעצמאות יתר והם מחזירים את הכוח לבסיס המפלגה בארץ.

מהלך דומה נעשה בשבועות האחרונים גם מול סיעת הליכוד בהסתדרות, והחזיר את הכוח לחברי המרכז. עם זאת, גורמים בליכוד אומרים כי השינויים נועדו גם לקדם את שאיפתו של כץ להתמנות ליו"ר קקל. כץ, שעומד נגדו כתב אישום בעבירה של מרמה והפרת אמונים, נמצא בימים אלה בעיצומו של מו"מ על הפרקליטות על עסקת טיעון, שבמסגרתה הוא עשוי לפרוש מהכנסת. אולם, הוא בכל זאת מתכנן להתמודד על ראשות קק"ל בבחירות שיתקיימו בעוד מספר חודשים (ותלויות גם בפוליטיקה של שאר המפלגות החברות בקונגרס הציוני).

יעקב חגואל. -, אתר רשמי
ההחלטה החלישה משמעותית את כוחו. יו"ר הליכוד העולמי, יעקב חגואל/אתר רשמי, -

לעומת זאת, השינויים פוגעים בעיקר בחגואל, מקורבו של דנון, שנחשב למי שיש לו יתרון מובהק בקרב הצירים הבינלאומיים, עמם טיפח קשרים במסגרת תפקידו.

בשלב הראשון של הבחירות, שהתקיים באמצע יולי, הרשימה שחגואל הריץ הגיעה למקום ה-2 עם 30% מקולות חברי המרכז. במקום הראשון זכה מיקי זוהר, שהתמודד בתמיכת נתניהו וקיבל 34% מהקולות, והסיעה בה תמך חיים כץ קיבלה 21%. בשלב השני, בחירת הצירים הבינלאומיים, חגואל היה אמור ליהנות מיתרון, אך הוא מתעכב כאמור מזה שבועות.

הצצה חריגה אל מאחורי הקלעים

בתווך, כל השחקנים עסוקים בשיחות נמרצות על סגירת דילים, כשחלקם מכוונים לתפקיד היו"ר וחלקם לתפקידים אחרים במפלגה ובמוסדות הלאומיים, מה שמייצר מתכונות שונות ומגוונות של שיתופי פעולה. בתחילה, בליכוד העריכו כי חגואל וכץ ישתפו פעולה ויבנו קואליציה כדי לגבור על זוהר. אחר כך היו ניסיונות לגבש הסכמות בין זוהר וחגואל, שבמסגרתן האחרון יתמוך בזוהר לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי בתמורה לבחירה בחגואל ליו"ר ההסתדרות הציונית. המו"מ גרם לפיצוץ בין חגואל ודוד ביטן, שתמך בו בבחירות, ולציוץ חריג מאוד של ביטן בו חשף את המשחקים מאחורי הקלעים.

"לצערי הרב הליכוד הגיע לשפל חדש. נתניהו ומיקי זוהר לוחצים על יעקב חגואל לבגוד בחבריו בליכוד העולמי ובסוכנות וזאת תוך כדי התניית מינויו של דני דנון לכהונה נוספת של שגריר אלא אם יפעל על פי דרישתם", ביטן צייץ בחודש שעבר. לדנון, שסיים החודש את כהונתו כשגריר באו"ם, אכן הוצעה משרת שגריר באוסטרליה, והמינוי אף קיבל לאחרונה אישור של נציבות שירות המדינה, אך לעת עתה לא הובא לאישור הממשלה ולא ברור מה יעלה בגורלו.

דיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
יכרתו ברית? זוהר וכץ בכנסת, פברואר 2020/ראובן קסטרו

בינתיים, בליכוד מדווחים על התקרבות של זוהר, שנתמך על ידי נתניהו, דווקא לכיוון ברית עם כץ. גם המהלכים האחרונים שהוביל כץ בוועדת החוקה נעשו בברכתו של ראש הממשלה. גורמים במפלגה טוענים כי המטרה הסופית של כץ היא להיבחר ליו"ר קק"ל, ואילו זוהר מכוון לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי ובהמשך שואף להתמודד על יו"ר המרכז, במקום כץ.

ההחלטה של ועדת החוקה עדיין כפופה לאישור מרכז הליכוד, ואולם, לנוכח העובדה שההחלטה על שינוי החוקה התקבלה תוך כדי מערכת הבחירות עצמה, חגואל צפוי לפנות גם הוא להליכים משפטיים ולנסות לעכב את ביצועו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully