וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדר ניגוד העניינים של נתניהו: מנוע ממעורבות במינוי בכירים במערכת החוק

2.11.2020 / 19:42

מנדלבליט פרסם את הגרסה הסופית של הסדר ניגוד העניינים, שרוכך משמעותית לעומת הטיוטה הראשונה שהועברה לראש הממשלה. בין היתר, על נתניהו ייאסר לעסוק במינוי מפכ"ל, פרקליט מדינה ויועמ"ש, או בהליכי חקיקה ממשלתיים שיכולים להשפיע על תוצאות משפטו

דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בתחילת שלב ההוכחות במשפט נתניהו/עריכה: אביחי ברוך

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר הערב (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו את הגרסה הסופית של הסדר ניגוד העניינים לגבי הנושאים בהם לא יוכל לעסוק בשל היותו נאשם בפלילים. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, ההסדר הסופי רוכך משמעותית לעומת הטיוטה הראשונה שהועברה לנתניהו, ועליה סירב לחתום.

על פי ההסדר הסופי, נתניהו לא יוכל לעסוק במינויים במערכת המשפט או אכיפת החוק הנוגעים לבעלי תפקידים שמעורבים בהליך הפלילי שלו, או יכולים להשפיע עליו: היועמ"ש, פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, ראש אגף החקירות, וכן מפקדי להב 433 וחוקרי רשות ניירות ערך שהיו מעורבים בחקירותיו וצפויים להעיד במשפטו. זאת בניגוד לטיוטה הראשונה, במסגרתה נאסר על נתניהו לחלוטין כל עיסוק ישיר או עקיף בכל מינוי במשטרה ובמשרד המשפטים.

לקריאת המסמך המלא

ישיבת הממשלה, 17 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
לא יוכל לעסוק במינויים במערכת המשפט או אכיפת החוק. נתניהו ומנדלבליט/פול צלמים, עמית שאבי

כך גם לגבי מינוי שופטים. הנוסח הסופי קובע שעל נתניהו ייאסר לעסוק במינויים לבית המשפט העליון וכן במינויים הנוגעים לבית המשפט המחוזי בירושלים, שכן אלו עלולים להשפיע על השופטים במשפטו. הנוסח הקודם אסר על ראש הממשלה לעסוק בכל עניין הנוגע להחלטות הוועדה לבחירת שופטים.

ההסדר אוסר על נתניהו לעסוק גם בהליכי חקיקה ממשלתיים שיכולים לשנות את העבירות הפליליות בהן הוא מואשם, לשנות את סדרי הדין בעניינו, או כאלו שנוגעים "לתוצאות אפשריות של ההליך הפלילי בעניינו, או על עצם קיומו". בנוסף נאסר עליו לעסוק בנושאים הקשורים לרגולציה של שוק התקשורת, או בהחלט הנוגעות לנאשמים אחרים ב"תיקי האלפים" או לעדים מרכזיים בהם.

עוד בוואלה!

איפה פילבר? השיקולים מאחורי קביעת סדר העדים בתיק 4000

לכתבה המלאה
25 שנה לרצח יצחק רבין,ראש הממשלה בנימין נתניהו מליאת כנסת, כנסת ישראל, 29 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
סירב לחתום על טיוטת ההסדר הראשונה והמרחיבה. נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

זה כמה חודשים ישנה מחלוקת חריפה בין היועמ"ש וראש הממשלה בנוגע להסדר ניגוד העניינים. מנדלבליט הבהיר כמה פעמים ואף הצהיר בפני בית המשפט כי נתניהו אינו מנוע מלכהן במקביל למשפטו הפלילי, כל עוד לא ישתמש במשרתו כדי לנסות להשפיע על ההליך - והדרך להבטיח זאת הייתה הסדר ניגוד עניינים שיבהיר באילו עניינים אסור לו לעסוק.

ראש הממשלה סירב לחתום על טיוטת ההסדר הראשונה והמרחיבה. הוא אף טען כי היועץ המשפטי לממשלה עצמו נמצא בניגוד עניינים, בשל תפקידו כראש התביעה, ולפיכך אין לו סמכות לעסוק בהסדר ניגוד העניינים שלו. במקביל הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ, בדרישה לחייב את נתניהו לחתום על ההסדר.

באוגוסט נערכה פגישה בין סנגורי נתניהו למשנה ליועמ"ש דינה זילבר, שאחראית על תחום ניגוד העניינים, ובהמשך לפגישה נוסחה טיוטה חדשה ומצומצמת יותר, וזו הפכה לנוסח הסופי שפורסם הערב. בניגוד לניסוח הכללי של הטיוטה הראשונה, הנוסח הסופי מצומצם יותר: במקום למנוע מנתניהו כל עיסוק במערכת המשפט והאכיפה, הוא מתמקד במניעת האפשרות שנתניהו ינסה להשפיע על משפטו.

התנועה לאיכות השלטון: ההסדר בעייתי ולא מספק

התנועה לאיכות השלטון מסרה כי מדובר בהסדר בעייתי ולא מספק. "על פי ההסדר הנוכחי גורמים בעלי זיקה לראש הממשלה הקשורים למערכת אכיפת החוק ובחירת שופטים יוכלו להמשיך לשרת את האינטרס שלו במקום את האינטרס הציבורי", ביקרו בתנועה.

הם הוסיפו כי "התנועה דורשת להחיל את מגבלות מערכת אכיפת החוק גם על שלוחו של נתניהו בתפקיד השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה". בנוסף, מבקשת התנועה לקיים את הדיון בעתירתה בנושא במועד המתוכנן ב-12 בנובמבר. לטענת התנועה מדובר בהסדר פושר וגם עליו נתניהו הואיל לחתום רק בעקבות החשש מהדיון בבג"ץ.

במה נאשם נתניהו?

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) הוא התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully