וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש גיבש טיוטת הסדר ניגוד עניינים מרוככת עבור נתניהו

עודכן לאחרונה: 22.9.2020 / 14:13

ראש הממשלה התחייב לפעול על פי הטיוטה, שאמורה למנוע ממנו להשתמש בתפקידו כדי להשפיע על משפטו הפלילי. בניגוד למסמך הקודם הנוסח הנוכחי ממוקד יותר, ורלוונטי יותר להשפעה על המשפט, ולא על כלל מערכת האכיפה. במקביל נמשכים המגעים על נוסח הסדר ניגוד העניינים הקבוע

בווידאו: פתיחת משפט נתניהו/עריכה: איתי עמרם ואביחי ברוך

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב לפעול על פי טיוטה מרוככת של הסדר ניגוד העניינים שימנע ממנו להשפיע באמצעות תפקידו על משפטו הפלילי. כך עולה מבקשה שהגיש היום (שלישי) נתניהו לבית המשפט, ובה הוא מבקש לדחות בכמה ימים את הדיון בעתירה לבג"ץ שהוגשה כדי לחייבו לחתום על ההסכם.

נושא הסדר ניגוד העניינים עלה עוד בדיון בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, במהלכו נאמר כי כהונת נתניהו תתאפשר רק תחת הסדר כזה, שימנע ממנו לעסוק בכל נושא שעלול להשפיע על משפטו. הטיוטה הראשונה של ההסדר נמסרה לנתניהו בחודש יולי והייתה נרחבת מאד.

נקבע בה שלא יוכל לעסוק במינויים במערכת החוק והמשפט, מעמד ותקציב היועמ"ש, הפרקליטות ואגף החקירות במשטרה, גורמים הנוגעים למניעת שחיתות במשרד המשפטים, הוועדה לבחירת שופטים, חקיקה הנוגעת לטוהר המידות או למשפט ובהחלטות שיש להן זיקה למשפט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע על סגר, 13 בספטמבר 2020. רויטרס
התחייב לפעול לפי הטיוטה. נתניהו/רויטרס

ראש הממשלה סירב לחתום על טיוטת ההסדר הראשונה ואף טען כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט עצמו נמצא בניגוד עניינים ולפיכך אין לו סמכות לעסוק בהסדר ניגוד העניינים שלו. במקביל הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ, בדרישה לחייב את נתניהו לחתום על ההסדר. בחודש שעבר נערכה פגישה בין סנגורי נתניהו למשנה ליועמ"ש דינה זילבר, שאחראית על תחום ניגוד העניינים, ובהמשך לפגישה נוסחה טיוטה חדשה שהועברה לראש הממשלה בשבוע שעבר.

בניגוד לניסוח הכללי של הטיוטה הראשונה, הטיוטה הנוכחית ממוקדת הרבה יותר והוסרו ממנה חלק מהנושאים שהופיעו בטיוטה הראשונה. כך, למשל, במקום שייאסר על נתניהו כליל לעסוק בענייני הוועדה לבחירת שופטים, ייאסר עליו לעסוק בענייני הוועדה ככל שהם עשויים להשפיע על השופטים במשפטו. כך גם ייאסר עליו לעסוק בכל עניין העלול להשפיע על עדים במשפטו, או על הנאשמים האחרים בו, וכן בחקיקה שיכולה להשפיע על האישומים נגדו.

עוד בוואלה!

הסנגורים בתיק 4000 על סדר העדים: "הפרקליטות עושה דין לעצמה"

לכתבה המלאה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
הסיר חלק מהנושאים שהופיעו בטיוטה הראשונה. מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בנוסף, ראש הממשלה עדיין לא יוכל לעסוק במינוי בכירים מערכת המשפט ואכיפת החוק - ובהם היועמ"ש, פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים מפכ"ל המשטרה וראש אגף החקירות והמודיעין. הדיון בעתירה אמור היה להיערך בשבוע הבא, אולם היום ביקש נתניהו לדחות את הדיון לאחר חג הסוכות כדי לאפשר להשלים את המגעים מול היועמ"ש בנושא. על פי הבקשה, נתניהו הסכים לפעול לפי הטיוטה החדשה במקביל להמשך המגעים על הסדר ניגוד עניינים קבוע, וזאת "מבלי לגרוע מטענותיו, ובכלל זה הטענה שהוא לא מחויב להסדר ניגוד העניינים האמור".

היועמ"ש הסכים לבקשת הדחייה, תוך שהוא מזכיר את עמדתו לפיה ממילא טיוטת הסדר ניגוד העניינים מחייבת את נתניהו מרגע שנמסרה לו - וזאת אף שהיא עשויה עדיין להשתנות לפני שתהפוך להסדר קבוע. מנגד, התנועה לאיכות השלטון מסרו כי הם מתנגדים לדחייה, וביקשו מבית המשפט להורות ליועמ"ש לפרסם את טיוטת ההסדר..

שאלת הסדר ניגוד העניינים קשורה בטבורה לשאלת הנבצרות של נתניהו. היועמ"ש מנדלבליט, כפי שמסר גם לבית המשפט, סבור שמהבחינה התפקודית נתניהו יכול לנהל את משפטו במקביל להיותו ראש ממשלה. עם זאת, הוא סבור שככל שראש הממשלה ישתמש בתפקידו כדי לפגוע בהליך המשפטי, תקום "נבצרות מהותית". כדי למנוע מצב כזה, יש צורך בהסדר ניגוד העניינים, שאמור לקבוע מראש באילו נושאים אסור לנתניהו לעסוק.

אחת מהעותרות בעניין ניגוד העניינים של נתניהו: "לשים קץ לפארסה"

קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", שעתרה גם היא לבג"ץ בעניין ניגוד העניינים של נתניהו, מסרה: "ארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה, שוב מתברר כי הנאשם נתניהו מתעקש להמשיך ולהפר את ההתחייבות שנתן לבג"ץ ולפיה יכפיף את עצמו להסדר ניגוד עניינים שיכין עבורו היועמ"ש".

לדברי הקבוצה: "מטרתו היחידה של נתניהו בסחבת ובגרירת הרגליים הזאת היא לסחוט עוד ועוד ויתורים מהיועץ המשפטי לממשלה כדי שהוא - נתניהו - יוכל להוסיף ולהשפיע במידה כזאת או אחרת על מערכת אכיפת החוק, אם במינויים, בהחלטות או בבחישה באמצעות שליחיו. כל דחייה נוספת בדיון בעתירה פותחת פתח מסוכן למסמוס ההסדר לגבי ניגוד העניינים ולהמשך מעורבותו של הנאשם בשחיתות במערכת המשפט. בתגובה שהגשנו הבוקר לבית המשפט באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר אנחנו מבקשים כי בית המשפט ישים קץ לפארסה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully