וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ממליץ לפתוח בבדיקה פלילית של הדלפת ההקלטות מתיק 4000

עודכן לאחרונה: 14.9.2020 / 15:41

השופטים המליצו על הבדיקה המקדמית במסגרת עתירה שהגישו בני הזוג אלוביץ', שדרשו לחקור את ההדלפות ששודרו בתכנית "המקור". נשיאת ביהמ"ש העליון: "מדובר בתופעה מדאיגה שנזקיה הם פגיעה באמון הציבור ובהליך השיפוטי". על המדינה להשיב לבקשה בתוך שבוע

בווידאו: דיון בבג"ץ בעתירת בני הזוג אלוביץ' על הדלפת הקלטות מתיק 4000/צילום: רוני כנפו

שופטי בג"ץ המליצו היום (שני) לפרקליטות לפתוח בבדיקה פלילית מקדמית של הדלפת ההקלטות מתיק 4000, ששודרו בתכנית "המקור". הדברים נאמרו במסגרת עתירה שהגישו בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', בעלי בזק לשעבר הנאשמים בתיק 4000 (תיק "בזק-וואלה"), שדרשו לחקור את ההדלפה. השניים נאשמים בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, במשפט בו עומד לדין גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הסנגורים של בני הזוג אלוביץ', עו"ד ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, טענו כי ההדלפה פוגעת בנאשמים בתיק ו"מעבירה את המשפט לכיכר העיר". לדבריהם, ההחלטה שלא לחקור, או לפחות לבצע בדיקה מקדימה, היא בלתי סבירה באופן קיצוני.

"אם במקרה הזה לא יורה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על חקירה, הרי שלא ניתן לתאר מקרה בו הדלפת חומר חקירה תהווה לשיטתו עילה לפתיחה בחקירה", מסרו. "המשמעות בפועל היא התרת הרסן ומתן 'אור ירוק' ואפילו עידוד לכל גורם פוטנציאלי - רשות אכיפה או עד תביעה - להדליף חומר חקירה ללא מורא".

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בדיון בעתירה הגיש שאול אלוביץ', בית המשפט העליון, 14 בספטמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"הפגיעה היא מערכתית". נשיאת העליון, חיות/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

במהלך הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כי הדלפות מסוג זה הפכו לתופעה. "בית המשפט הזה, כשבאות לפתחו עתירות לפתוח בחקירות על הדלפות, אנו מביעים מורת רוח קשה", מסרה. "אלה לא אירועים נדירים, יש כאן תופעה מדאיגה שהנזקים עליה, אתם (פנתה לנציגי המדינה בדיון, ד"ד) לא חולקים עליהם, גם כלפי הנאשמים. זה גם פוגע בתביעה ובאמון הציבור בה. שלא לדבר בפגיעה בהליך השיפוטי שאמור להתנהל בבית המשפט. הפגיעה היא פגיעה מערכתית".

"האם לא הגיע הזמן לעשות מעשה? לבדוק?", הוסיפה חיות בפנייתה לתביעה. "יש קושי עם זה שההחלטה שלכם היא לא לעשות כלום. אם הייתם אומרים שעשיתם בדיקה, כמו לבדוק מישהו שהיה מועמד להדלפה - משהו שמעיד על ניסיון לבדוק, ולא אומרים ישר ש'אין תוחלת בבדיקה'. עם המצב שלא עושים כלום אנחנו מתקשים, וההצעה שלנו שתשקלו לקיים בדיקה מקדמית בכל הנוגע להקלטות".

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בדיון בעתירה הגיש שאול אלוביץ', בית המשפט העליון, 14 בספטמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"הגיע הזמן לעשות מעשה ולבדוק". הדיון בבג"ץ, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

לאחר הפסקה של כשעה, על מנת לתת לנציגי המדינה אפשרות לשקול את ההצעה, הדיון בבג"ץ התחדש. נציג המדינה, עו"ד יונתן נד"ב ממחלקת הבג"צים, ביקש שהות כדי להציג את הדברים בפני היועמ"ש מנדלבליט, על מנת שיוכל לקבל החלטה בעניין.

עו"ד נד"ב ביקש להגיש הודעה בעניין לבית המשפט בעוד חודש, ב-15 באוקטובר, לאור מיעוט ימי העבודה בתקופת החגים. השופטים הסכימו להקציב לו רק עד יום שני הקרוב, 21 בספטמבר.

שאול אלוביץ' בסיום פתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
סנגוריו טענו כי הדלפת ההקלטות פוגעת בו ובזוגתו. אלוביץ'/ראובן קסטרו

סנגוריהם של בני הזוג אלוביץ' ביקשו אתמול מבית המשפט המחוזי בירושלים כי יורה לפרקליטות להעביר להם חומרי חקירה נוספים בתיק. מדובר בחומרי חקירה הקשורים לחקירות עדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר, לרבות תרגילי חקירה שהופעלו על בנם של הזוג, אור אלוביץ', וכן חומרים הנוגעים למעמדו של אילן ישועה - מנכ"ל וואלה! NEWS לשעבר, שלא נחקר בפרשה כחשוד למרות חלקו המרכזי בתיק.

במקביל, פרקליטי ראש הממשלה, עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד, פנו לבית המשפט בבקשה שיורה לפרקליטות להעביר לידיהם חומרי חקירה הכרחיים שחסרים בתיקי נתניהו. הפרקליטים ביקשו למסור לידיהם ראיה מזכה שכלל לא נבחנה טרם הגשת כתב האישום בתיק 4000. עוד ביקשו עורכי הדין ביצוע פעולות חקירה נגד ראש הממשלה ללא אישור היועמ"ש ובניגוד לחוק בתיק 2000, שימוש פסול בקלטות עד המדינה ארי הרו, שלטענתם מהווה בסיס לפסילת תיק 2000, וכן מידע אודות מי אישר לעקוב אחרי יאיר נתניהו במסגרת תיק 1000.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
התיק היחידי בו הוא מואשם בשוחד - 4000. נתניהו בפתיחת משפטו, מאי/רויטרס

הדיון הבא במשפט נתניהו נקבע ל-6 בדצמבר, ובו יידונו הטענות המקדמיות של הצדדים, ותשובותיהם לכתב האישום. הנאשמים יצטרכו להתייצב לדיון. ראש הרכב השופטים, רבקה פרידמן-פלדמן, קבעה כי עליהם להיערך לשמיעת ראיות החל מחודש ינואר 2021, שלוש פעמים בשבוע, בימים שני, שלישי ורביעי. התובעת במשפט, המשנה ליועמ"ש עו"ד ליאת בן ארי, הודיעה כי סדר הפרשות המתוכנן הוא תיק 4000 ואחריו התיקים 2000 ו-1000.

תיק 4000, התיק החמור ביותר מבחינת נתניהו, עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, כך על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. זהו התיק היחיד שבו מואשם נתניהו בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully