וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה פילבר? השיקולים מאחורי קביעת סדר העדים בתיק 4000

15.9.2020 / 18:45

סדר העדים הוא הדרך של התביעה לפרוס בפני השופטים את התיק כפי שהיא רואה אותו. הרשימה שפורסמה מנסה לאזן בין רצון הפרקליטות להגיע מהר ככל האפשר לעדי המדינה חפץ ופילבר, ובין הצורך לבנות סיפור קוהרנטי שייתן לעדויותיהם של עדי המפתח את ההקשר הנכון

בווידאו: דיון בבג"ץ בעתירת בני הזוג אלוביץ' על הדלפת הקלטות מתיק 4000/צילום: רוני כנפו

סדר העדים הצפוי בתיק 4000, אותו העבירה היום (שלישי) הפרקליטות לסנגורים, עורר שאלות רבות. כך למשל, היה מי שתהה מדוע עד המדינה שלמה פילבר לא נמצא בקבוצת העדים הראשונה שתעלה על הדוכן החל מינואר, או מדוע נפקד ממנה עורך וואלה! NEWS לשעבר, אבי אלקלעי, שצפוי להיות עד מפתח בעניין הטיית הסיקור.

רשימת העדים היא דרכה של התביעה, בכל משפט פלילי, לפרוס בפני השופטים את הדרך בה היא רואה את הדברים. השופטים לא נחשפים לחומרי החקירה, אלא רק דרך העדים שמעידים בפניהם באולם והראיות שאותם עדים נשאלים עליהן. לכן יש לסדר העדים חשיבות קריטית, שכן השופטים עלולים לא להבין את חשיבותו של עד מפתח, אם לא יוצג להם קודם הרקע הרלוונטי באמצעות עדים אחרים.

תיק 4000 בנוי משתי רגליים - אחת עוסקת בהטיית הסיקור באתר וואלה! NEWS, והשניה בהטבות הרגולטריות שניתנו לכאורה לבני הזוג אלוביץ' על ידי ראש הממשלה נתניהו. מעט מאד עדים, שהעיקרי בהם הוא ניר חפץ, יספקו עדות שרלוונטית לשני חלקי התיק.

שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
סדר עדים שמעורר שאלות רבות. שלמה פילבר בדיון בביהמ"ש/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

בפרקליטות יכלו להתחיל את שלב ההוכחות בהצגת כל העדים שרלוונטיים לחלק אחד - למשל עיתונאי וואלה שיעידו על הטיית הסיקור - ורק אז לעבור לחלק שקשור יותר למשרד התקשורת. אלא שבפני התובעים מפרקליטות מיסוי וכלכלה עמדו שיקולים נוספים.

צוות התביעה רוצה לסיים עם עדותם של עדי המדינה מוקדם ככל האפשר. כך הסבירה התובעת ליאת בן ארי לבית המשפט את ההחלטה להתחיל את שלב ההוכחות דווקא עם תיק 4000, התיק המורכב והנרחב ביותר, חרף מחאות חריפות מצד בני הזוג אלוביץ' וסנגוריהם, עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר.

עוד בוואלה!

תיק 4000: הפרקליטות הודיעה לסניגורים את סדר רשימת העדים

לכתבה המלאה

הבאת כל העדים מהצד "התקשורתי" של התיק ורק אז העדים שנוגעים לענייני הרגולציה היתה דוחה מאד את עדותם של שני עדי המדינה. מצד שני, העלאת חפץ ופילבר על הדוכן כשני העדים הראשונים היתה פוגעת באפשרות להבין את מלוא החשיבות של עדותם. עדים כמו אבי ברגר - שהיה מנכ"ל משרד התקשורת והוחלף בחטף בפילבר - יאירו באור ברור יותר את עדותו של פילבר עצמו.

אילן ישועה, מנכ"ל חברת וואלה. יולי 2016. ראובן קסטרו
העד הראשון. אילן ישועה, מנכ”ל וואלה בשנת 2016/ראובן קסטרו

הפתרון שנמצא בפרקליטות כדי לאזן בין השיקולים הוא ליצור רשימת עדים שתפרוס את גרסתם באופן כרונולוגי, כששתי הרגליים של התיק שלובות זו בזו. כדי לעשות זאת, העד הראשון יהיה מנכ"ל וואלה!NEWS לשעבר, אילן ישועה, ואחריו יעידו שלושה עיתונאי וואלה לשעבר. לאחר מכן תעלה הפרקליטות דווקא עדים שקשורים לחלק הרגולטורי, בהם גם המנכ"ל לשעבר ברגר.

בפרקליטות סבורים כי בדרך הזו ניתן יהיה גם לפרוס בפני השופטים את תזת התביעה בצורה הברורה ביותר, וגם להעלות על הדוכן את עדי המדינה חפץ ופילבר בשלב מוקדם יחסית. חפץ הוא נכון לעכשיו העד השמיני ברשימה, ואילו פילבר צפוי להיות בין העדים הראשונים בקבוצת העדים השניה. ההערכות הן שקבוצת העדים הראשונה תמלא חודשיים-שלושה מרגע שיתחיל שלב ההוכחות.

אף שאלו השיקולים שהובילו את קביעת רשימת העדים, מדובר בחלוקה גסה בלבד, שעדיין עשויה להשתנות. בהודעה שפרסמו היום לתקשורת הבהירו בפרקליטות כי תשובת הנאשמים לכתב האישום - שצפויה להיות מוגשת בעוד כחודש - עשויה לייתר חלק מהעדים, וגם אילוצים של העדים עצמם עשויים לשנות את סדר העדויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully