וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתחתונים, ומרים חצאית: טורקיה זועמת על קריקטורה של ארדואן בשרלי הבדו

עודכן לאחרונה: 28.10.2020 / 15:28

בשער הגיליון החדש של המגזין, נראה נשיא טורקיה שותה בירה ומציץ על ישבנה של אישה עם חיג'אב. "או, הנביא", אמרה דמותו, ולצדה נכתב: "לבדו, ארדואן הוא מאוד מצחיק". באנקרה פתחו בחקירה נגד עורכי שרלי הבדו: "מאמץ מבחיל להפיץ גזענות תרבותית ושנאה"

בווידאו: מחאה בעולם הערבי נגד צרפת בשל איורי הנביא מוחמד/צילום: רויטרס

המגזין הסאטירי שרלי הבדו הצליח להכעיס את טורקיה, אחרי שפרסם קריקטורה של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן המצוי בעימות דיפלומטי עם צרפת סביב איורי מוחמד. באנקרה הזהירו כי ינקטו צעדים חוקיים ודיפלומטיים בתגובה, ובכלי התקשורת דווח כי התביעה בטורקיה פתחה בחקירה נגד עורכי המגזין.

בשער הגיליון החדש של המגזין, שפורסם במהלך הלילה (רביעי), נראה ארדואן בחולצה קצרה ובתחתונים, כשהוא שותה מפחית בירה ומרים חצאית של אישה הלובשת חיג'אב וחושף את הישבן שלה. "או, הנביא", אמרה הדמות של ארדואן, תחת הכותרת: "ארדואן: כשהוא לבד, הוא מאוד מצחיק".

דוברו של ארדואן, פהרטין אלטון, צייץ כי "אנחנו מגנים את המאמץ המבחיל של העיתון הזה להפיץ גזענות תרבותית ושנאה". לדבריו, "האג'נדה האנטי-מוסלמית של נשיא צרפת מקרון נושאת פרי! שרלי הבדו פרסמו סדרת איורים לכאורה עם תמונות מבחילות שאמורות להיות של הנשיא שלנו".

בתגובה, דובר ממשלת צרפת, גבריאל אטל, אמר היום בתדרוך לכתבים כי ההתקפה של טורקיה על האיורים מצד בכירים באנקרה היא "מלאת שנאה". הוא אמר כי פריז תמשיך במאבק באסלאם הקיצוני למרות "ניסיונות ההפחדה" של טורקיה.

השער החדש של המגזין הסאטירי צפוי לשפוך שמן נוסף למדורה לאחר מלחמת מילים בין ארדואן, מקרון ומנהיגים אחרים באירופה בימים האחרונים, מאז עריפת ראשו של המורה סמואל פאטי על ידי צעיר צ'צ'ני מוקדם יותר החודש.

קריקטורה בעיתון שארלי הבדו. עיתון שארלי הבדו, אתר רשמי
מרים חצאית של אישה לבושת חיג'אב. איור השער של ארדואן בעיתון שארלי הבדו/אתר רשמי, עיתון שארלי הבדו

מקרון הבטיח כי צרפת לא תנטוש את ערכיה החילוניים ואת חופש הביטוי, המאפשר לשרלי הבדו לפרסם קריקטורות של הנביא מוחמד ושל סמלי דת אחרים. בתגובה, מדינות בעולם המוסלמי, בהן טורקיה, קראו לחרם מוצרים מצרפת. מפגינים הציתו תמונות של מקרון בכמה מדינות, וצרפת הגבירה את האבטחה סביב אתרים דתיים לקראת חג נוצרי שיצוין בסוף השבוע.

חלק מהאיורים שהוצגו בעבר על ידי המגזין נידונו בשיעור של פאטי על חופש הביטוי, והוא ספג איומים ברשתות החברתיות עד לעריפת ראשו מחוץ לבית הספר, ב-16 באוקטובר.

ב-2015 נרצחו 12 איש, בהם מאיירים מפורסים במגזין, על ידי שני מחבלים מאל-קאעדה שרצו לנקום על הקריקטורות של מוחמד, הנחשבות לחילול הקודש באסלאם. המגזין פרסם מחדש את האיורים בחודש שעבר, עם תחילת משפטם של כמה מעורבים בפיגוע, ושני עובדי חברת הפקה נדקרו על ידי צעיר פקיסטני עוד לפני הרצח של המורה פאטי.

בנוסף לצרפת, טורקיה מנהלת עימות דיפלומטי גם עם הולנד, אחרי שארדואן פתח בהליך משפטי נגד מנהיג הימין הקיצוני חירט ווילדרס. האחרון שיתף איור של נשיא טורקיה חובש כובע עות'מאני המעוצב כמו פצצה עם פתיל.

"יש לי מסר לנשיא ארדואן והמסר הוא פשוט: בהולנד, חופש הביטוי הוא אחד מהערכים החשובים ביותר שלנו", אמר ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, שבא להגנת מנהיג הימין הקיצוני.

מחאה נגד פרסומי קריקטורות של הנביא מוחמד בצרפת והערותיו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, פשוואר, פקיסטאן, 27 באוקטובר 2020. רויטרס
שריפת תמונותיו של מקרון בעיר פשוואר, פקיסטן, אתמול/רויטרס

מנהיגים נוספים באירופה ביקרו בימים האחרונים את ארדואן, אחרי שאמר כי מקרון זקוק ל"טיפול נפשי" בעקבות נאומו על הצורך להיאבק באסלאם הקיצוני וכשתיאר את האסלאם כדת במשבר.

"ההערות המכפישות האלו אינן מקובלות, במיוחד על רקע הרצח המזעזע של המורה הצרפתי סמואל פאטי על ידי מוסלמי קיצוני", אמר הדובר של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

בנאום שנשא בפרלמנט בפני חברי מפלגתו, אמר היום ארדואן כי מדינות המערב התוקפות את האסלאם רוצות "לחדש את מסעות הצלב".

זו לא הפעם הראשונה שבה ארדואן פונה להליכים משפטיים נגד מבקריו באירופה. ב-2016 הוא פתח באחד כזה נגד קומיקאי בגרמניה, שהקריא שיר מלא עלבונות עליו כחלק מניסיון להראות את גבולות חופש הביטוי.

מרקל הועמדה במצב ביזארי כשנאלצה לחתום על תחילת הליכים משפטיים נגד הקומיקאי במסגרת חוק ארכאי שהוצא בהמשך מספר החוקים הגרמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully