וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מפריז היה בקשר עם פעיל טרור בסוריה; מקרון: "המורה - גיבור שקט"

גורם בחקירה אמר כי הנער הצ'צ'ני שערף את ראשו של סמואל פאטי היה בקשר עם ג'יהאדיסט דובר רוסית. נשיא צרפת העניק למורה את אות לגיון הכבוד: "לא נוותר על הקריקטורות שלנו"

בווידאו: מקרון בטקס ההוקרה למורה שנרצח/צילום: רויטרס

המחבל הצ'צ'ני שערף את ראשו של המורה בצרפת היה בקשר עם פעיל ג'יהאד דובר רוסית בסוריה - כך אמר היום (חמישי) גורם המקורב לחקירה לסוכנות הידיעות הצרפתית. עבדאללה אנזורוב, בן 18 שנולד במוסקבה, נורה למוות על ידי המשטרה אחרי שרצח את המורה סמואל פאטי ביום שישי בפרבר של פריז, אחרי שהציג איורים של מוחמד בשיעור בכיתה כחלק מדיון בחופש הביטוי.

בעיתון לה פריזיאן דווח כי הקשר של אנזורוב עם אותו גורם טרור אותר דרך כתובת ה-IP ששורשיה באידליב שבצפון-מערב סוריה.

הרצח המזעזע מטלטל את צרפת, שהחריפה את המאבק באסלאם הרדיקלי בשבוע החולף, כולל סגירת מסגד לחצי שנה, פירוק ארגון התומך בחמאס וקידום גירוש של יותר מ-200 חשודים בטרור. שבעה בני אדם עומדים לדין במעורבות בפיגוע, בהם מטיף קיצוני, אב של אחת התלמידות ושני תלמידים שעזרו למחבל לזהות את המורה בדרכו מבית הספר לביתו, תמורת כמה מאות אירו.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בטקס הענקת אות לגיון הכבוד למורה סמואל פאטי, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
מחריף את המאבק באסלאם הקיצוני. מקרון בטקס בסורבון, אתמול/רויטרס

אמש חלק הנשיא עמנואל מקרון כבוד אחרון לפאטי, שאותו כינה "גיבור שקט" בעת שהעניק לו את אות לגיון הכבוד - העיטור הגובה ביותר בצרפת. בטקס ששודר בטלוויזיה, אמר מקרון כי צרפת "לא תוותר על הקריקטורות" שלה.

בטקס באוניברסיטת הסורבון בפריז השתתפו בני משפחתו של המורה בן ה-47 וכ-400 אורחים. הארון שלו הובל על ידי משמר כבוד, לצלילי השיר "One" של להקת הרוק האירית יו-2.

מקרון אמר כי פאטי ניסה ללמד את תלמידיו כיצד להפוך לאזרחים. "הוא נהרג בדיוק בגלל שהוא גילם את הרפובליקה", אמר הנשיא הצרפתי, שמתנגדיו מאשימים אותו ביד רכה מדי כלפי האסלאם הקיצוני. "הוא נהרג משום שהאסלאמיסטים רוצים את העתיד שלנו. הם יודעים שעם גיבורים שקטים כמוהו, הם לעולם לא יצליחו".

שוטר עומד סמוך לדיוקן של המורה סמואל פאטי המוצג בכניסה לאופרה של מונפלייה, צרפת, 21 באוקטובר 2020. AFP, GettyImages
דיוקנו של פאטי פרוס על בית האופרה במונפלייה, אתמול/GettyImages, AFP

פאטי ספג איומים ברשת אחרי שהראה את הקריקטורות של מוחמד בשיעור ב-6 באוקטובר. המורה להיסטוריה, שלימד גם גיאוגרפיה, הרשה לתלמידיו המוסלמים לצאת מהכיתה אם הם חשו שזה פוגעני משום שהאסלאם מתנגד לכל איור של הנביא.

לפי התביעה, המחבל שילם לשני נערים כ-300 אירו כדי שיזהו עבורו את פאטי. ז'אן-פרנסואה רישאר, המוביל את התביעה למאבק בטרור, אמר כי אנזורוב אמר לתלמידים שהוא רוצה "לצלם את המורה ולגרום לו להתנצל" על הקריקטורות. השניים, בני 14 ו-15, נותרו עמו במשך שעתיים מחוץ לבית הספר עד שהוא הופיע.

לדברי רישארד, את הקמפיין ברשת נגד המורה הוביל אחד מההורים, שזוהה על ידי התקשורת הצרפתית בתור ברהים ק', שהוציא פתווה נגד פאטי. הוא התכתב עם המחבל בימים שלפני הרצח ופרסם סרטונים בגנותו, אך התובע אמר כי הזעם והצהרותיו של האב היו מבוססים על "אי-דיוקים" מאחר שבתו כלל לא הייתה נוכחת באותם שיעורים.

המחבל נולד במוסקבה ומוצאה של משפחתו היא מצ'צ'ניה שבצפון הקווקז. הוא חי בצרפת מאז 2008. ברוסיה דחו כל קשר אליו, אחרי שמקרון שוחח עם הנשיא ולדימיר פוטין וביקש להגביר את שיתוף הפעולה במאבק בטרור.

שער המגזין שרלי הבדו עם איור של מוחמד מוצג על בניין עיריית טולוז, צרפת, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
איור של מוחמד על שער שרלי הבדו מוצג על בניין העיריה בטולוז/רויטרס

הקריקטורות של מוחמד הובילו לטבח במשרדי המגזין הסאטירי "שרלי הבדו" בינואר 2015, אחרי שפרסם אותן לאורך השנים. 12 איש, בהם מאיירים, נרצחו אז על ידי שני אחים שהתאמנו עם אל-קאעדה. המגזין פרסם מחדש את הקריקטורות השנויות במחלוקת עם תחילת משפטם של 14 סייענים לפיגוע בחודש שעבר.

עריפת ראשו של פאטי הייתה פיגוע הדקירה השני שנקשר לפרסום המחודש של האיורים של מוחמד, אחרי שבסוף החודש נדקרו שני עובדי הפקה מחוץ למשרדים הישנים של המגזין בפריז בידי צעיר פקיסטני.

בשרלי הבדו מתכננים להוציא את המהדורה הבאה שלהם תחת הכותרת "הרפובליקה ערופת הראש", יחד עם איורים המייצגים מקצועות שונים. בינתיים, עיתון נוסף כבר סיפר שקיבל איומים. עיתונאי מ"לה נובל רפובליק" אמר כי התקבלו איומים ברשתות החברתיות אחרי פרסום איורו של מוחמד בעמוד הראשי שלו.

תחת לחץ מיריביו הפוליטיים בימין על כך שהוא לא תקיף מספיק נגד הטרור, מקרון הוציא לדרך פעולה רחבה נגד מה שהוא מכנה "בדלנות אסלאמיסטית" - ניסיון של חלקים בקהילה המוסלמית בצרפת לכפות את אורח חייהם הדתי בקהילות שלהם במקום ערכיה המסורתיים של המדינה. הקהילה המוסלמית בצרפת, הגדולה ביותר באירופה, מונה כ-10% מכלל האוכלוסייה.

חלקים בקהילה המוסלמית בצרפת טוענים כי הם חווים גזענות ואפליה בשל אמונתם, וכמה מהם גינו את הפיגוע בחריפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully