וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת תפרק ארגון התומך בחמאס, לגיון הכבוד יוענק למורה

עודכן לאחרונה: 21.10.2020 / 22:16

הממשלה מגבירה את המאבק באסלאם הקיצוני אחרי עריפת הראש של סמואל פאטי. מסגד בפריז ייסגר, יותר מ-200 חשודים יגורשו ו-7 יעמדו לדין - מטיף, אב של תלמידה, ושני תלמידים שזיהו את המורה. טקס מיוחד ייערך בסורבון, עוד עיתון קיבל איומים בשל איורי מוחמד. "האויב כאן"

בווידאו: מקרון אומר שיגביר את הפעולות נגד האסלאם הקיוצוני/צילום: רויטרס

ממשלת צרפת הורתה על סגירת מסגד ופירוק ארגון התומך בחמאס, כחלק מהמאבק המתעצם באסלאם הקיצוני במדינה לאחר הרצח המזוויע של המורה בפרברי פריז. סמואל פאטי, המורה להיסטוריה שהציג בשיעור איורים של הנביא מוחמד כחלק מדיון על חופש הביטוי, יזכה הערב (רביעי) לטקס הוקרה לאומי.

מאז שראשו נערף ביום שישי בערב, ערכה המשטרה עשרות פשיטות ושבעה עצורים, בהם שני תלמידים שזיהו את המורה תמורת כסף, יופיעו היום בפני בית משפט למאבק בטרור והם צפויים לעמוד לדין. תשעה חשודים אחרים שוחררו אתמול בערב. בנוסף לכך, הרשויות רוצות לגרש מצרפת 231 אזרחים זרים הנמצאים ברשימת המעקב הממשלתית אחרי קיצוניים.

פאטי בן ה-47 הותקף ביום שישי בדרכו הביתה מחטיבת הביניים שבה לימד בקונפלנס-סנט-הונורין, פרבר בצפון-מערב פריז. הוא היה תחת קמפיין שנאה ברשת מאז שהראה לתלמידיו את הקריקטורות של מוחמד, אותן תמונות שהובילו לטבח במשרדי המגזין הסאטירי "שרלי הבדו" בינואר 2015.

ריצ'רד פרנד, דובר האסיפה הלאומית הצרפתית, וחברי פרלמנט במחווה לסמואל פאטי, המורה שראשו נערף,פריז , 20 באוקטובר 2020. רויטרס
טקס מחווה לזכרו של המורה פאטי בפרלמנט הצרפתי, אתמול/רויטרס

המחבל, עבדאללה אנזורוב בן ה-18, שמוצאו מצ'צ'ניה, נורה למוות על ידי השוטרים בסמוך לזירה. החקירה העלתה שהוא התכתב בווטסאפ עם מורה של אחד התלמידים של פאטי, שפרסם הודעות זעם ברשתות החברתיות, בימים שקדמו לפיגוע.

ההודעות של האב שותפו בהרחבה ברשת, כולל על ידי מסגד שבפרבר פנטין שבצפון פריז. ראש המסגד, מוחמד הניש, אמר כי הוא שיתף את הסרטון מחשש שתלמידים מוסלמים מסומנים בכיתה ובמסגד מחקו זאת אחרי הפיגוע וגינו אותו. עם זאת, הממשלה החליטה לסגור את המסגד שלו למשך חצי שנה.

התובע למאבק בטרור, ז'אן פרנוסאה רישאר, אמר היום כי המחבל הצליח לזהות את המורה רק בזכות תלמידים במקום, בני 14 ו-15, שלהם הוא שילם בין 300 ל-350 אירו.

דקת דומיה בסן ז'אן דה לוז למורה הצרפתי, סמואל פאטי בן ה-47 שהציג קריקטורות של מוחמד בשיעור היסטוריה שהעביר לתלמידיו ונרצח 21 באוקטובר 2020. AP
צרפת בהלם. דקת דומיה לזכרו של המורה, היום/AP

הערב יארח הנשיא עמנואל מקרון מקרון את בני משפחתו של המורה וכ-400 איש באוניברסיטת סורבון, שם יוענק לפאטי אות לגיון הכבוד, העיטור הרם ביותר בצרפת. מוקדם יותר השבוע, עשרות אלפים יצאו להפגנות סולידריות ברחבי המדינה.

"אזרחינו מצפים למעשים", אמר הנשיא עמנואל מקרון אתמול בערב במהלך סיור בפרברי פריז. "אנחנו נגביר את המאמצים האלו".

כמו כן, מקרון אמר כי ארגון "קולקטיב שייח יאסין", הקרוי על שמו של אחד ממנהיגי חמאס אחמד יאסין, יפורק בשל "מעורבותו הישירה" ברצח. החלטה רשמית התקבלה בישיבת ממשלה היום. בחמאס מכחישים קשר לארגון.

מייסד הארגון, המטיף הקיצוני עבד אל-חכם ספריווי, הוא אחד העצורים, אחרי שפרסם סרטון ביוטיוב שבו הוא תוקף את פאטי.

מקרון אף הוסיף ממד בינלאומי למאמציו נגד הטרור כשביקש מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לחזק את שיתוף הפעולה במאבק בטרור במהלך שיחה שקיימו אתמול. רוסיה מתנערת מקשר כלשהו למחבל, ואמרה כי אנזורוב מעולם לא היה בקשר עם גורמים רשמיים במדינה ושמפחתו עזבה את רוסיה לפני יותר מעשור. הם ביקשו מעמד פליטים בצרפת.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בביקור במטה המאבק נגד הבדלנות, ליד פריז, צרפת, 20 באוקטובר 2020. רויטרס
נתון ללחץ פוליטי. מקרון, אתמול/רויטרס

תחת לחץ מיריביו הפוליטיים בימין על כך שהוא לא תקיף מספיק נגד הטרור, מקרון הוציא לדרך פעולה נגד מה שהוא מכנה "בדלנות אסלאמיסטית" - ניסיון של חלקים בקהילה המוסלמית בצרפת לכפות את אורח חייהם הדתי בקהילות שלהם במקום ערכיה המסורתיים של המדינה. הקהילה המוסלמית בצרפת, הגדולה ביותר באירופה, מונה כ-10% מכלל האוכלוסייה.

חלקים בקהילה המוסלמית בצרפת טוענים כי הם חווים גזענות ואפליה בשל אמונתם, וכמה מהם גינו את הפיגוע בחריפות.

חסן שלגומי, אימאם במסגד בדרנסי שבפרברי פריז, אמר כי פאטי הוא "שהיד של חופש הביטוי" וקרא למסגדים ברחבי צרפת להתפלל עבורו ביום שישי קרוב. הוא הזהיר מפני הקיצוניות האסלאמית וקרא להורים שלא להפיץ שנאה נגד צרפת.

הרשתות החברתיות על הכוונת

עריפת ראשו של פאטי הייתה פיגוע הדקירה השני שנקשר לפרסום האיורים של מוחמד, מאז תחילת המשפט בחודש שעבר של סייענים לפיגוע במשרדי שרלי הבדו. 12 איש, בהם מאיירים, נרצחו אז על ידי שני אחים שהתאמנו עם אל-קאעדה. המגזין פרסם מחדש את הקריקטורות השנויות במחלוקת עם תחילת המשפט.

במקביל, חלקן של הרשתות החברתיות שוב עלה לדיון אחרי שחלק מהזעם הרב שהופנה נגד פאטי לובה בפייסבוק. עמיתיו אמרו בהצהרה כי הם חוששים מהשפעת הרשתות החברתיות, שאותן כינו "פורענות אמתית" נגד המקצוע שלהם.

בעקבות הזעזוע מרצח המורה, שנתפס כמתקפה על חופש הביטוי ואופיה החילוני של הרפובליקה, הבטיחה הממשלה לגבש עבירה פלילית חדשה, שתעניש כל מי שמסכן אדם אחר על ידי פרסום פרטיו ברשת. השרים ערכו שיחות עם ראשי הרשתות החברתיות בצרפת כדי לדון במאבק נגד "הסייבר-אסלאמיזם".

"האויב כאן", אמר ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס במהלך טקס הוקרה לפאטי בפרלמנט. "האסלאם הקיצוני חדר לחברה שלנו המבוססת על סובלנות". הוא הפציר בהם להעביר את החוק שהציעו השרים למאבק באלימות ברשתות החברתיות.

מחווה בכיכר הרפובליקה בליל למורה הצרפתי, סמואל פאטי בן ה-47 שהציג קריקטורות של מוחמד בשיעור היסטוריה שהעביר לתלמידיו ונרצח. רויטרס
"אני סמואל". הפגנה לזכרו של פאטי בפריז, השבוע/רויטרס

בשרלי הבדו מתכננים להוציא את המהדורה הבאה שלהם תחת הכותרת "הרפובליקה ערופת הראש", יחד עם איורים המייצגים מקצועות שונים.

"הרוצחים האלו רוצים לערוף את ראשה של הדמוקרטיה עצמה", נכתב במאמר המערכת של המגזין, שפורסם היום.

עם זאת, עיתון נוסף כבר סיפר שקיבל איומים. עיתונאי מ"לה נובל רפובליק" אמר כי התקבלו איומים ברשתות החברתיות אחרי פרסום איורו של מוחמד בעמוד הראשי שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully