וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות בצרפת אחרי עריפת ראש המורה: "נחצה קו אדום"

עודכן לאחרונה: 18.10.2020 / 23:18

בפריז ובערים אחרות יצאו מפגינים למחות נגד הפיגוע בפרברי הבירה ולהעלות את זכרו של המורה שקיים דיון על האיורים של מוחמד. "אני סמואל", נכתב בשלטים, בדומה לסיסמת התמיכה בשרלי הבדו אחרי הטבח ב-2015. 11 כבר נעצרו, בהם 4 קרובי משפחה של המחבל הצ'צ'ני

בווידאו: הפגנה בפריז לזכר המורה שנרצח בעריפת ראש/צילום: רויטרס

מפגינים התכנסו היום (ראשון) ברחבי צרפת להבעת תמיכה בחופש הביטוי ולזכרו של המורה שנרצח בעריפת ראש ליד פריז בעקבות דיון על איורים של הנביא מוחמד בכיתתו. סמואל פאטי, מורה להיסטוריה בן 47 בחטיבת ביניים, נרצח ביום שישי בסמוך למוסד שבו לימד בפרברי פריז. המחבל, נער צ'צ'ני בן 18, נורה למוות בידי המשטרה לא הרחק משם.

פוליטיקאים, ארגונים ואיגודים מקצועיים הפגינו בכיכר הרפובליקה בפריז, כשהם אוחזים בשלטים שעליהם נכתב בין היתר "אני סמואל", בדומה לסיסמה "אני שרלי" שעלתה אחרי הטבח במשרד המגזין הסטירי שרלי הבדו ב-2015 בעקבות פרסום הקריקטורות. ביום רביעי ייערך לזכרו טקס לאומי.

מפגינים נוספים התכנסו בערים גדולות אחרות, בהן ליון, טולוז, שטרסבורג, נאנט, מארסיי, ליל ובורדו. במקביל, הרשויות בצרפת עצרו חשוד נוסף, 11 במספר, בחשד למעורבות ברצח שמזעזע את המדינה ונתפס כמתקפה על אופיה החילוני של הרפובליקה ועל חופש הביטוי.

מחווה בכיכר הרפובליקה בליל למורה הצרפתי, סמואל פאטי בן ה-47 שהציג קריקטורות של מוחמד בשיעור היסטוריה שהעביר לתלמידיו ונרצח. רויטרס
"אני סמואל". הפגנה בפריז במחאה על הרצח, היום/רויטרס

התובע למאבק בטרור, ז'אן פרנסואה ריקאר, אמר כי לפחות ארבעה מהעצורים הם קרובי משפחה של המחבל, שקיבל במרץ האחרון אישור מגורים למשך עשר שנים בצרפת בתור פליט. הוא היה חמוש בסכין ובאקדח אוויר. לדבריו, אחותו למחצה הצטרפה לדאעש בסוריה ב-2014. הוא לא אמר את שמה, ולא ברור היכן היא נמצאת כעת. עצורים אחרים כוללים הורה מבית הספר ומטיף מוסלמי קיצוני, שלפי הדיווחים בצרפת קרא לנקום במורה.

ריקאר אמר כי בטלפון של המחבל נמצאה הודעה עם קבלת אחריות ותמונה של המורה בחשבון טוויטר בשם עבדוללה א'. הוא פרסם את התמונה של הראש הערוף דקות אחרי המתקפה, וכתב: "הוצאתי להורג את אחד מכלבי הגיהנום שהעז לזלזל במוחמד". הוא אמר לכתבים כי המחבל חי בעיירה אברו, שבנורמנדי, מרחק של כמאה ק"מ מזירת הרצח.

לורן נונייז, ראש היחידה למאבק בטרור של צרפת, אמר בריאיון לרדי ש"נחצה קו אדום" במתקפה על "החופש ללמד" ו"בברבריות של המעשה".

מחווה בכיכר הרפובליקה בליל למורה הצרפתי, סמואל פאטי בן ה-47 שהציג קריקטורות של מוחמד בשיעור היסטוריה שהעביר לתלמידיו ונרצח. רויטרס
מנהיגים בקהילה המוסלמית גינו את הפיגוע. ההפגנה בפריז/רויטרס
מחווה בכיכר הרפובליקה בליל למורה הצרפתי, סמואל פאטי בן ה-47 שהציג קריקטורות של מוחמד בשיעור היסטוריה שהעביר לתלמידיו ונרצח. רויטרס
"אני מורה, אני חושבת עליך, סמואל"/רויטרס

סוגיית האיורים של מוחמד עוררה דיון ציבורי נרחב במדינה, ואף נקשרה לכמה פעולות טרור, האחרונה שבהן לפני שלושה שבועות, אז נדקרו שני עיתונאים בסמוך למשרדים לשעבר של המגזין "שרלי הבדו" בפריז. המחבל, שהיגר מפקיסטן, נעצר על ידי המשטרה וסיפר כי הוא חשב שהמגזין עדיין פועל שם. הוא רצה "לנקום" על פרסומם מחדש של איורים הלועגים לנביא מוחמד ימים קודם לכן, עם פתיחת משפטם של 14 סייענים בפיגועי ינואר 2015. אחד היעדים היה המשרד של שרלי הבדו, ו-12 איש נרצחו שם.

כיכר הרפובליקה בפריז ידעה הפגנת ענק של כמיליון וחצי איש אחרי הפיגועים הקטלניים בינואר 2015. אחד המפגינים נשא היום שלט שבו נכתב "אפס סובלנות כלפי כל אויבי הרפובליקה", ובאחר "אני מורה. אני חושב עליך, סמואל".

בהפגנה נכחו ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס וראש עיריית פריז אן הידלגו, והם עמדו דקת דומיה שאחריה נוגן ההמנון הצרפתי. כל המפגינים עטו מסיכות בשל מגיפת הקורונה. "אתם לא מפחידים אותנו, אנחנו צרפת", צייץ ראש הממשלה.

המורה היה מטרה לאיומים

המחבל הגיע לבית הספר ביום שישי אחר הצהריים וביקש מהתלמידים להצביע על המורה. לא היה לו שום קשר גלוי עם המוסד או המורה, והוא עקב אחריו בזמן שחזר הביתה מהעבודה. הוא רצח אותו בדקירות סכין ואז ערף את ראשו.

עדי ראייה סיפרו כי שמעו את התוקף צועק "אללה אכבר" תוך כדי הרצח. כשהשוטרים ניגשו אליו, הוא ירה לעברם באקדח אוויר. הם השיבו אש ופגעו בו תשע פעמים. סמוך לזירת הרצח נמצאה סכיו באורך 30 סנטימטרים. הרשויות אמרו כי לנער היה רקע פלילי, אך רק על עבירות קטנות.

התובע למאבק בטרור אמר כי המורה היה מטרה לאיומים מאז שהראה את האיורים של הנביא מוחמד במהלך שיעור על חופש הביטוי, בהקשר הפרסומים בשרלי הבדו.

פאטי, מורה להיסטוריה וגיאוגרפיה, ייעץ לתלמידים מוסלמים להסיט את מבטם אם הם חושבים שהם עלולים להיעלב, כפי שעשה בשיעורים דומים בעבר. אחד מהורי התלמידים הגיב בכעס, והלך לבית הספר להתלונן. הוא ואדם אחר שליווה אותו - המטיף הרדיקלי עבד אל-חאכים ספריווי - הכינו סרטונים שקראו לפאטי "בריון" ודרשו להשעותו. שניהם בין העצורים.

אזרחים וכוחות משטרה מחוץ לבית הספר בפרברי פריז בו לימד המורה שנרצח בפיגוע, 17 באוקטובר 2020. רויטרס
אזרחים וכוחות משטרה מחוץ לבית הספר בו לימד פאטי, אתמול/רויטרס

גורמים מתונים בקהילה המוסלמית גינו את הפיגוע. קבוצה של אימאמים מאזור ליון כינסו היום מפגש מיוחד כדי לדון ב"רצח המחריד של בן ארצנו על ידי טרוריסט בשמה של אמונה לא ברורה ביצע דבר בלתי-נסלח".

טארק אוברו, אימאם של מסגד בבורדו, אמר אתמול כי הפיגועים בשנים האחרונות היו הרסניים עבור הקהילה המוסלמית. "אנחנו בין הפטיש לסדן", אמר בריאיון לרדיו. "זו מתקפה על הרפובליקה, החברה, השלום ועל מהותה של הדת, שמדברת על אחדות. ציביליזציה לא הורגת אדם חף מפשע, אלא ברבריות".

הפיגוע זכה לגינויים ברחבי העולם. "בשם ארצות הברית, אני רוצה להביע את תנחומיי הכנים באמת לחבר שלי, נשיא צרפת מקרון, שאתמול חוותה מתקפת טרור אסלאמיסטית אכזרית ביותר - עריפת ראשו של מורה חף מפשע ליד פריז", אמר הנשיא דונלד טראמפ בעצרת בחירות בוויסקונסין. "צרפת נמצאת בתקופה קשה ומקרון הוא בחור נהדר".

מקרון, שביקר בזירה ביום שישי, אמר כי זאת "מתקפת טרור אסלאמיסטית" וכי המורה נרצח משום שהוא "לימד על חופש הביטוי". רק החודש חשף הנשיא תכנית למאבק באסלאם הקיצוני, שעוררה עליו תרעומת מצד חוגים מסוימים בקהילה המוסלמית בצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully