וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורה בצרפת רצה ללמד את תלמידיו על חופש הביטוי. זה עלה לו בחייו

עודכן לאחרונה: 17.10.2020 / 20:23

בפרבר ליד פריז התכנסו הורי התלמידים של סמואל פאטי, שנרצח בעריפת ראש בפיגוע לאחר שהציג קריקטורה של הנביא מוחמד. כמה מהם הסבירו כי קריאתו למוסלמים לעזוב את הכיתה לפני כן היא מחווה של רצון טוב, בעוד אחרים ראו בכך עלבון. 9 חשודים, בהם אב של תלמידה, נעצרו

בווידאו: מקרון בזירת הרצח ליד פריז: "הטרוריסטים לא יחלקו את צרפת"/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

תשעה בני אדם, בהם נער, נעצרו היום (שבת) בחשד למעורבות בפיגוע שבו נרצח אתמול מורה בעריפת ראש בפרבר ליד פריז. הורים סיפרו כי המורה, שזוהה על ידי התקשורת בצרפת כסמואל פאטי, הציג לתלמידיו איור שלועג לנביא מוחמד במסגרת שיעור בנושא חופש הביטוי.

הורי תלמידיו של פאטי בן ה-47 התכנסו מחוץ לחטיבת הביניים שבה לימד. נורדין שודי, הורה לתלמיד בן 13 שנכח בשיעור האזרחות, סיפר כי המורה ביקש מתלמידים מוסלמים להרים את ידם, והזמין אותם לעזוב את הכיתה. הוא רמז להם כי יראה קריקטורות של מוחמד שעלולות לפגוע ברגשותיהם. עבור מוסלמים, כל הערה לגבי הנביא נחשבת לחילול הקודש.

סמואל פאטי, המורה שנרצח ליד פריז, 17 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
"עשה זאת כדי להגן על הילדים". פאטי/אתר רשמי, -

שודי אמר כי בנו המוסלמי פירש את מעשיו של המורה כמחווה של טוב לב וכבוד לאמונתו. "הוא עשה זאת כדי להגן על הילדים, לא כדי לזעזע אותם", טען האב.

עם זאת, הורים אחרים דווקא ראו במעשיו של פאטי עלבון. כמה ימים לאחר אותו שיעור, שנערך מוקדם יותר החודש, הם כינסו פגישה בנושא בבית הספר יחד עם המורה, המנהל ונציג ממשרד החינוך.

"זה עבר חלק, לא היו צעקות או התפרצות לדברים של אחרים", סיפר שודי. "אשתי השתתפה בפגישה היא אמרה שמדובר בטעות אנוש, זה קורה לכולם".

הורה אחר שטען כי בתו למדה בכיתה של פאטי תיאר את הדברים שקרו בשיעור באופן דומה, בסרטון שהוקלט בזמן שנערכה הפגישה. עם זאת, הוא קרא למורה "בריון", והפיץ את הסרטון ברשתות החברתיות. הפוסט שהעלה שותף על ידי המסגד הגדול של פריז ורבים אחרים.

בסרטון, שעדיין לא אומת, אומר ההורה: "אם אתה רוצה לאחד כוחות ולקרוא 'עצרו, אל תגעו בילדים שלנו', תשלח לי הודעה". בהמשך, מוסיף כי "הבריון הזה לא צריך להישאר במערכת החינוך הממלכתית, לא צריך יותר ללמד את הילדים שלנו. הוא צריך לחנך את עצמו". ההורה הוא אחד מהעצורים.

בית הספר, "דו בוואה ד'אולן", הממוקם בפרבר מעמד-הביניים קונפלנס-סנט-הונורין, לא הגיב לסרטון, וטרם התברר אם המחבל ראה אותו.

עוד בוואלה!

מקרון הציג תכנית למאבק באסלאם הרדיקלי בצרפת: "לא יהיו פשרות"

לכתבה המלאה

המחבל ביקש שיזהו לו את המורה

התובע למאבק בטרור, ז'אן פרנסואה ריקאר, אמר היום כי המחבל בן ה-18 פנה לתלמידים מחוץ לבית הספר וביקש שיצביעו על המורה. הוא אמר כי הנער ממוצא צ'צ'ני, שנולד ברוסיה, חי בעיירה אברו שמצפון-מערב לפריז ולא היה ידוע לשירותי המודיעין.

הוא אישר כי הוא המחבל פרסם תמונה של ראשו הכרות של המורה לפני שנורה כמה מאות מטרים מזירת הפיגוע, וכי טוויטר הסירו אותה במהירות. התמונה נמצאה בטלפון של הנער, שפרסם לצדה ציוץ שבו נכתב: "בשם אללה הרחמן והרחום, למקרון, מנהיג הכופרים, הוצאתי להורג את אחד מהכלבים שלך שהעז לזלזל במוחמד".

בין תשעת העצורים היו ארבעה קרובי משפחה של המחבל, שנעצרו מיד לאחר הפיגוע, ועוד חמישה נעצרו במהלך הלילה, כולל האב של התלמידה מבית הספר, ומכר שלו שמוכר לשירותי המודיעין.

אזרחים וכוחות משטרה מחוץ לבית הספר בפרברי פריז בו לימד המורה שנרצח בפיגוע, 17 באוקטובר 2020. רויטרס
בית הספר בו לימד המורה, היום/רויטרס

ראש הממשלה ז'אן קסטקס הבהיר כי התגובה לאירוע תהיה חריפה. "דרך אחד ממגיניה, זו הרפובליקה שנפגעה בליבה על ידי טרור אסלאמי", כתב בטוויטר. "בהזדהות עם המורים, המדינה תגיב בחומרה הרבה ביותר כדי שהרפובליקה ואזרחיה יחיו, בחופשיות. אף פעם לא נוותר. אף פעם".

מחוקקים וארגוני מורים שיבחו את האומץ של המורה להתמודד עם נושאים שאינם מדוברים בחברה הצרפתית. "חופש הביטוי הוא עיקרון בסיס בדמוקרטיה", אמרו.

הנשיא עמנואל מקרון בזירת הרצח של מורה ליד פריז, צרפת, 16 באוקטובר 2020. רויטרס
הנשיא מקרון בזירת האירוע, הלילה/רויטרס

סוגיית האיורים של מוחמד עוררה דיון ציבורי נרחב במדינה, ואף נקשרה לכמה פעולות טרור, האחרונה שבהן לפני שלושה שבועות, אז נדקרו שני עיתונאים בסמוך למשרדים לשעבר של המגזין "שרלי הבדו" בפריז. המחבל, שהיגר מפקיסטן, נעצר על ידי המשטרה וסיפר כי הוא חשב שהמגזין עדיין פועל שם. הוא רצה "לנקום" על פרסומם מחדש של איורים הלועגים לנביא מוחמד ימים קודם לכן, עם פתיחת משפטם של 14 סייענים בפיגועי ינואר 2015. אחד היעדים היה המשרד של שרלי הבדו, ו-12 איש נרצחו שם.

במקביל, מנהיגי הקהילה המוסלמית בצרפת גינו את הפיגוע, שבעיני רבים נתפס כמתקפה על אופיה של הרפובליקה הצרפתית ועל ערכי החילוניות, חופש הדת והביטוי שלה.

טארק אוברו, אימאם של מסגד בבורדו, אמר כי הפיגועים בשנים האחרונות היו הרסניים עבור הקהילה המוסלמית. "אנחנו בין הפטיש לסדן", אמר בריאיון לרדיו. "זו מתקפה על הרפובליקה, החברה, השלום ועל מהותה של הדת, שמדברת על אחדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully