וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל איורי מוחמד: חרם על מוצרים צרפתיים בעולם הערבי

עודכן לאחרונה: 26.10.2020 / 11:45

מדפים בכווית רוקנו מחברות הטיפוח הצרפתיות, ובסעודיה קוראים להחרים תוצרת צרפת. ארדואן ממשיך לעלוב במקרון, וראש ממשלת פקיסטן מאשים אותו בשנאה נגד מוסלמים. נשיא צרפת ממשיך בקו התקיף מאז רצח המורה שהציג קריקטורות: "לעולם לא ניכנע"

בווידאו: מקרון בטקס ההוקרה למורה שנרצח/צילום: רויטרס

קריאות לחרם על מוצרים צרפתיים נשמעו בימים האחרונים ברחבי העולם המוסלמי, בעקבות האיורים של הנביא מוחמד שהובילו לפיגועים במדינה בחודש האחרון, בהם הרצח המזוויע של מורה שהציג בשיעור על חופש הביטוי את הקריקטורות.

בכווית, חלק מחנויות הכלבו הגדלות הסירו מוצרי שיער ואיפור צרפתיים מהמדפים בשל "עלבונות חוזרים" נגד מוחמד. ב-2019 הסתכם היבוא של כווית מצרפת ב-225 מיליון דינארים. שר החוץ של הנסיכות, שנפגש עם שגריר צרפת, גינה את רצח המורה סמואל פאטי כפשע מזעזע, אך הדגיש שיש להימנע מהערות רשמיות ופוליטיות הפוגעות בדת. אלו, לדבריו, שצוטטו על ידי משרד החוץ של כווית, "מלבות שנאה, עוינות וגזענות".

בערב הסעודית, הכלכלה הגדולה ביותר בעולם הערבי, האשטג הקורא להחרמת רשת הסופרמרקטים הצרפתית "קרפור" היה השני בפופולריות שלו אתמול.

משרד החוץ של צרפת אמר כי יש קריאות להחרמת מוצרים צרפתיים, במיוחד מוצרי מזון, בכמה מדינות במזרח התיכון, בנוסף לקריאה להפגנות נגד צרפת במחאה על הקריקטורות של מוחמד הנתפסות כחילול הקודש באסלאם.

"הקריאות האלו לחרם הן חסרות בסיס והן צריכות להיפסק מיד, כמו גם כל המתקפות נגד המדינה שלנו, שאותן מקדם מיעוט קיצוני", אמרו במשרד החוץ הצרפתי. המשרד קרא לרשויות לפעול נגד כל פעולות חרם כאלו כדי לעזור לחברות הצרפתיות ולהבטיח את שלומם של אזרחי צרפת.

מדף ריק של מוצרים צרפתיים בכלבו בכווית סיטי, כווית, 25 באוקטובר 2020. רויטרס
בצרפת קוראים להפסיק עם החרם. מדפים ריקים בסופר בכווית סיטי/רויטרס

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן המשיך לתקוף את מקבילו הצרפתי עמנואל מקרון בשל דבריו נגד האסלאם הקיצוני, וחזר על דבריו השנויים במחלוקת על כך שעל מקרון לעבור "טיפול נפשי". פריז החזירה בתגובה את שגרירה מאנקרה לצורך התייעצויות, והאיחוד האירופי הצטרף לגינוי של צרפת ואמר כי דבריו של ארדואן לא מקובלים.

פקיסטן זימנה היום את השגריר של צרפת לשיחת הבהרה, אחרי שראש הממשלה אימראן חאן אמר אתמול כי מקרון "תקף את האסלאם" כשעודד את הצגת האיורים. הוא אמר כי פנה למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג כדי שיפעל להסרת תכנים איסלאמופוביים, כשהוא מזהיר מפני התגברות ההקצנה בקרב המוסלמים.

בתגובה, דוברת של פייסבוק אמרה לרויטרס כי החברה מתנגדת לביטויי שנאה בכל צורותיה ולא מאפשרת להתבטאויות שליליות המבוססות על גזע, לאום, מוצא או דת. "אנחנו נסיר את ביטויי השנאה האלו ברגע שניתקל בהם", אמרה. היא הוסיפה כי לפייסבוק יש "עוד עבודה לעשות".

מקור בפייסבוק המעורה בנושא אמר לרויטרס כי רוב הבקשות להסרת תכנים הקשורים לאסלאם מגיעות מפקיסטן.

מקרון בציוץ בערבית: "לעולם לא ניכנע"

מקרון אמר כי צרפת מכבדת את כל המחלוקות בצורה שלווה, אך לא מקבלת ביטויי שנאה ומגנה על דיונים הגיוניים. "לעולם לא ניכנע", צייץ נשיא צרפת בערבית.

עריפת ראשו של המורה על ידי מחבל צ'צ'ני, שנורה למוות, הזכירה את הטבח במשרדי המגזין שרלי הבדו ב-2015, אחרי שפרסם את האיורים. אלו פורסמו לראשונה על ידי מגזין דני ב-2005, ובעולם המוסלמי החרימו מוצרים דניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully