וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא מדינת אויב: בניגוד לאמירויות ובחריין, לסודאן וישראל היה חשבון פתוח

23.10.2020 / 22:11

ההסכם השלישי בתוך חודשיים עם מדינה ערבית הוא המשמעותי ביותר, לאור המלחמות ויחסי המשטר הקודם של בשיר עם איראן וחמאס. ואולם, הוא עלול לערער את השלטון הזמני בחרטום, הנואש לסיוע ולכן נכנע ללחץ של טראמפ. והפלסטינים? בקרוב לא יישאר להם את מי להאשים בבגידה

בווידאו: השתלשלות היחסים בין ישראל לסודאן/צילום: רויטרס

ההכרזה הערב (שישי) על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסודאן מצטרפת לכינון היחסים עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין. אלא שבניגוד לשתי המדינות במפרץ, בין סודאן לישראל היו יחסי איבה, ולכן ההסכם עמה, אף שהוא עשוי להיתקל במהמורות פנים-סודאניות, משמעותי עוד יותר.

חיילים סודאנים לחמו עם מצרים במלחמות נגד ישראל, והייתה זו ועידת חרטום מ-1967 שבה הכריזה הליגה הערבית על שלושת "הלאווים" - לא למשא ומתן, לא לשלום ולא להכרה במדינת ישראל. בשנים האחרונות, תחת שלטונו של הרודן האסלאמיסטי עומר אל-בשיר, שורת תקיפות מסתוריות שהתרחשו על אדמת סודאן יוחסו לישראל. לפי דיווחים, הותקפו אז מפעלי נשק של איראן ושיירות שהיו אמורות להגיע לחמאס ברצועת עזה.

תחת לחץ של מדינות המפרץ, סודאן הסונית התרחקה בשנים האחרונות מאיראן השיעית ולפי דיווחים שונים היא גם תגדיר את חיזבאללה ארגון טרור. הפלג הצבאי בממשל הזמני בסודאן, בהנהגת עבד אל-פתאח אל-בורהאן, תמך בנורמליזציה עם ישראל והוא מקורב לאיחוד האמירויות הערביות. הפלג האזרחי, בהנהגת ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ, הסתייג מכך, אבל ככל הנראה נכנע ללחצים האמריקניים בשל הנואשות של חרטום לסיוע בינלאומי.

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ וראש מועצת הריבונות הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן. רויטרס
ההסכם עשוי להיתקל במהמורות פנים-סודאניות. חמדוכ ואל-בורהאן/רויטרס

סודאן הוכנסה לרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור ב-1993, אחרי שבשיר הואשם במתן חסות לארגוני טרור, כולל לאל-קאעדה. רבים בסודאן חשים שלא היה זה הוגן להשאיר את המדינה תחת סנקציות וברשימה המכובדת שבה חברות גם איראן, סוריה וקוריאה הצפונית, שנה וחצי לאחר המהפכה נגד השליט הקודם המואשם בפשעים נגד האנושות בעקבות האלימות בחבל דארפור.

אל-בשיר מוחזק בכלא, וייתכן שסודאן תסכים להסגירו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בניסיון לחזור לחיק הקהילה הבינלאומית. השבוע הגיעה לביקור היסטורי בסודאן התובעת הכללית של האג, פאטו בנסודה, אך מי שצפוי להתחמק מהדין הבינלאומי הם חלק מבכירי הצבא שהיו שותפים של בשיר עד שהפכו ליריבים.

אחד מהם הוא סגן ראש המועצה הריבונות, מוחמד חמדאן דגלו, המכונה חמידתי. הוא עמד בראש המיליציות שמואשמות ברצח העם בדארפור. היום יש הרואים בו כאיש החזק ביותר בסודאן.

מפגינים בחרטום בירת סודאן, 22 באוקטובר 2020. AP
דורשים להאיץ את הרפורמות. מפגינים בחרטום, השבוע/AP

הממשל הזמני, שקם על בסיס פשרה בין הצבא לתנועת המחאה נגד אל-בשיר, מתמודד עם משבר כלכלי חריף ולחץ מהרחוב, ובימים האחרונים הפגינו אלפים בבירה חרטום ובערים אחרות בדרישה להאצת הרפורמות. הנורמליזציה עם ישראל היא סוגיה רגישה במדינה, ורק אתמול דווח כי חמדוכ הסכים לכונן יחסים עם ישראל רק אם הפרלמנט הזמני - שטרם הוקם - יסכים לכך.

בשבועות האחרונים התבטאו נגדה פוליטיקאים אסלאמיסטיים ושמאליים ולא ברור כיצד יגיבו אותם גורמים, שעשויים לנסות לקרוא תיגר על השלטון השברירי דרך ניסיון להעביר את הרחובות.

הישג מדיני נוסף, רגע לפני הבחירות

עבור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, המפגר בסקרים אחרי יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן היא הישג מדיני נוסף מהעת האחרונה, אחרי שורת כישלונות דיפלומטיים מול איראן, קוריאה הצפונית וסין. ספק אם זה יסייע לו במרוץ, שבו הוא מפגר בסקרים פחות משבועיים לפני יום הבחירות, לאור העניין הדי מועט של הציבור האמריקני במדיניות חוץ. עם זאת, קבלת פיצויים מסודאן עבור הקורבנות האמריקנים של הפיגועים של אל-קאעדה באפריקה בשנות ה-90, אחרי עשרות שנים של מגעים, היא הישג לא מבוטל.

טראמפ שב היום על האופטימיות כי הפלסטינים יצטרפו אף הם ליוזמה ההולכת ומתרחבת, אך ברמאללה, ובטח בעזה, בשלהם. כפי שזעמו על איחוד האמירויות ובחריין, גם סודאן תוארה כמי שבוגדת בסוגיה הפלסטינית. אבו מאזן ככל הנראה ממתין לראות אם הממשל בוושינגטון יתחלף לפני שאולי יזוז מעמדתו, אך הפלסטינים, כמו האיראנים, עשויים לגלות שגם תחת ממשלו דמוקרטי של ביידן המשוואה כבר השתנתה. בקרוב לא תישאר להם מדינות ערביות להאשים בתקיעת סכין בגב אם המגמה תתפשט אפילו למדבריות של סעודיה.

מדינה נוספת שתתאכזב מהמהלך של סודאן היא טורקיה, שיחד עם איראן השתלחה באיחוד האמירויות ובבחריין אחרי שבחרו לכונן יחסים עם ישראל. לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן היו יחסים טובים עם בשיר, בעוד שיחסיו עם מדינות המפרץ, ישראל והמערב הולכים ומתדרדרים בשל מדיניותו האגרסיבית בזירות מרובות בעולם.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשיחת טלפון בית הלבן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהיגי סודאן, 23 באוקטובר 2020. רויטרס
הישג מדיני נוסף. טראמפ בשיחת טלפון עם מנהיגי ישראל וסודאן, הערב/רויטרס

על ההישג המדיני של ישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו מעיבה ההודעה הנלווית להכרזה על הנורמליזציה, ולפיה ישראל לא מתנגדת למכירת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות הערביות. אחרי הכחשות, השמצות ועלבונות כלפי מי שדיווח שזה אכן מה שנרקם מאחורי הקלעים, הגיעה גם ההודעה של שר הביטחון בני גנץ ולפיה נתניהו עקף את מערכת הביטחון בהסכמתו למכור לאמירויות גם את מטוסי ה-F-35.

ניתן להתווכח אם אכן זו סכנה של ממש ליתרון הצבאי האיכותי של ישראל במזרח התיכון, ובסופו של דבר נתניהו יכול לקבל החלטה בניגוד להמלצות גורמי הביטחון. ואולם, העובדה שזה נעשה מאחורי הגב מדיפה ריח חמוץ, שלא יכול שלא להזכיר את הסירחון הנידף מפרשת הצוללות שצפה מחדש בימים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully