וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו לרה"מ סודאן: "משבח את המאמצים לשיפור היחסים עם ישראל"

שר החוץ האמריקני שוחח עם חמדוכ ברקע הביקור החשאי של יועצי נתניהו וטראמפ בחרטום, וקרא לו להמשיך במאמצים לחיזוק הקשר עם ישראל. השניים גם בירכו את החלטת טראמפ להסיר את סודאן מרשימת מדינות תומכות הטרור. אולם, חמדוכ מוכן ליחסים עם ישראל רק באישור הפרלמנט הזמני

בווידאו: הצהרת פומפאו על הסרת סודאן מרשימת הטרור/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, שוחח היום (חמישי) עם ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, ושיבח את מאמציו לשפר את היחסים עם ישראל ולקדם נורמליציה עמה. "אני משבח את מאמציך עד כה לשפר את היחסים בין סודאן לישראל, ומקווה שהמאמצים האלה יימשכו", אמר לו. השניים שיבחו את החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להסיר את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור.

שיחה זו מגיעה ברקע ביקורם החשאי של שניים מיועצי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושניים מיועצי טראמפ, אמש בחרטום. היועצים נפגשו עם הנשיא הזמני עבד אל-פתאח אל-בורהאן ועם בכירים סודאנים נוספים לקראת הודעה אפשרית בימים הקרובים על סיום מצב הלוחמה בין המדינות, כך לפי מקורות שמעורים בנושא.

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, באירוע לציון תחילת המהפכה, 25 בדצמבר 2019. רויטרס
ראש ממשלת סודאן, חמדוכ/רויטרס

השיחות עם יו"ר מועצת הריבונות הזמנית בסודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שעומד בראש הפלג הצבאי של הממשלה במדינה ומשמש בפועל כנשיא זמני, התקיימו על רקע תהליך הוצאתה של סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור של ממשלת ארצות הברית. פומפאו אמר אתמול כי תהליך הוצאה של סודאן מהרשימה כבר החל, אחרי שסודאן העבירה כ-335 מיליון דולר לחשבון מיוחד שנועד לפצות קורבנות טרור אמריקנים. פומפאו אמר כי נורמליזציה עם ישראל היא החלטה ריבונית של ממשלת סודאן אך הדגיש כי ארצות הברית מקווה שסודאן תעשה זאת במהירות.

עם זאת, הנורמליזציה בין המדינות, שהיו בעבר אויבות, לא צפויה להיות מהירה. שני מקורות בממשלת סודאן אמרו לרויטרס כי חמדוכ אכן מוכן לכינון יחסים בין חרטום לירושלים, אך רק כשהפרלמנט הזמני - שטרם הוקם - יאשר זאת. חמדוכ, שמשתייך לפלג האזרחי בממשל הזמני בסודאן שמתסייג מנרמול היחסים עם ישראל, נמצא תחת לחץ אמריקני להתקדם בנושא. לא ברור מתי האסיפה הזמנית תוקם. הקמתה נקבעה במסגרת הסכם חלוקת הכוח בין הצבא לבין מנהיגי המפכה שהובילה להפלת הרודן עומר אל-בשיר ב-2019.

עוד בוואלה!

לקראת נורמליזציה: יועצי נתניהו וטראמפ ביקרו בחשאי בסודאן

לכתבה המלאה

חמדוכ התנגד ליצירת הקשר בין הסרתה של סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור, שמונעת ממנה גישה לסיוע בינלאומי לו היא זקוקה נואשות, לנורמליזציה עם ישראל. לעומת האגף האזרחי בשלטון בסודאן, בכירי הצבא, שלהם קשרים טובים עם איחוד האמירויות הערביות, דווקא תומכים בכינון יחסים עם ישראל. בוושינגטון מקווים כי סודאן תלך בעקבות האמירויות ובחריין שכבר כוננו יחסים רשמיים עם ישראל במסגרת "הסכמי אברהם".

בהודעתו של טראמפ ביום שני האחרון על הסרת סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור, הוא לא הזכיר את האפשרות לקיום יחסים דיפלומטיים עם ישראל. בין הגורמים המובילים את ההתנגדות לנורמליזציה ישנם חוגים אסלאמיסטיים ושמאליים, הרואים בכך בגידה בסוגיה הפלסטינית.

סודאן אינה מוגדרת בחוק בישראל כמדינת אויב, אולם בין שתי המדינות קיימת עוינות רבת שנים והן אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים. לפי החוק בסודאן, ישראל היא המדינה היחידה בעולם אליה אסור לאזרחים סודאנים להיכנס. סודאנים שנכנסים לישראל עלולים להישפט עם חזרתם לסודאן ולקבל עונש מאסר ארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully