וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת נורמליזציה: יועצי נתניהו וטראמפ ביקרו בחשאי בסודאן

22.10.2020 / 13:39

שניים מיועציו של רה"מ ושניים מיועצי הנשיא האמריקני נפגשו עם הנשיא הזמני בורהאן בחרטום. מקורות המעורים בנושא אמרו שהמגעים יימשכו היום לקראת הכרזה אפשרית בימים הקרובים על סיום מצב הלוחמה ופתיחת תהליך נורמליזציה

בווידאו: הצהרת פומפאו על הסרת סודאן מרשימת הטרור/צילום: רויטרס

שניים מיועציו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושניים מיועציו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ביקרו אתמול (רביעי) בחשאי בסודאן. היועצים נפגשו עם הנשיא הזמני עבד אל-פתאח אל-בורהאן ועם בכירים סודאנים נוספים לקראת הודעה אפשרית בימים הקרובים על סיום מצב הלוחמה בין המדינות, כך לפי מקורות שמעורים בנושא.

המשלחת הישראלית-אמריקנית המריאה אתמול בבוקר במטוס מנהלים חכור מנמל התעופה בן גוריון בטיסה ישירה לחרטום בירת סודאן ושבה לישראל אחרי כמה שעות. על המטוס היו ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, שליחו של נתניהו לעולם הערבי המכונה "מעוז", ראש מחלקת המפרץ וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן הגנרל מיגל קוריאה ויועצו הבכיר של שגריר ארה"ב בישראל אריה לייטסטון.

בירת סודאן, חרטום. Nariman El-Mofty, AP
ביקור חשאי. חרטום/AP, Nariman El-Mofty

השיחות עם יו"ר מועצת הריבונות הזמנית בסודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שעומד בראש הפלג הצבאי של הממשלה במדינה ומשמש בפועל כנשיא זמני, התקיימו על רקע תהליך הוצאתה של סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור של ממשלת ארצות הברית. שר החוץ מייק פומפאו אמר אתמול כי תהליך הוצאה של סודאן מהרשימה כבר החל, אחרי שסודאן העבירה כ-335 מיליון דולר לחשבון מיוחד שנועד לפצות קורבנות טרור אמריקנים. פומפאו אמר כי נורמליזציה עם ישראל היא החלטה ריבונית של ממשלת סודאן אך הדגיש כי ארצות הברית מקווה שסודאן תעשה זאת במהירות.

מקורות שמעורים בנושא אמרו כי השיחות בין ארצות הברית, סודאן וישראל צפויות להימשך היום. היעד הוא לקיים שיחת טלפון בימים הקרובים בין הנשיא טראמפ, הגנרל בורהאן, ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוק וראש הממשלה נתניהו. בסיום השיחה צפויה להתפרסם הודעה לפיה סודאן וישראל החליטו לסיים באופן רשמי את מצב הלוחמה ביניהן ולהתחיל בתהליך הדרגתי של נורמליזציה.

סודאן אינה מוגדרת בחוק בישראל כמדינת אויב, אולם בין שתי המדינות קיימת עוינות רבת שנים והן אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים. לפי החוק בסודאן, ישראל היא המדינה היחידה בעולם אליה אסור לאזרחים סודאנים להיכנס. סודאנים שנכנסים לישראל עלולים להישפט עם חזרתם לסודאן ולקבל עונש מאסר ארוך.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו במהלך מסע"ת בוושינגטון ארה"ב 21 באוקטובר 2020. רויטרס
מקווים לנרמול היחסים. פומפאו, אתמול/רויטרס

במהלך מלחמת העצמאות ב-1948 סודאן שלחה תגבורות לצבא מצרים בקרבות נגד ישראל. גם במלחמת ששת הימים ב-1967 העבירו הסודאנים כוחות צבא לסייע לצבא המצרי. מיד לאחר המלחמה התכנסה ועידת הליגה הערבית בחרטום וקיבלה החלטה לפיה מדינות ערב לא יסכימו לשלום עם ישראל, לא יסכימו למשא ומתן עם ישראל ולא יסכימו להכיר בריבונותה.

בסיס להברחות

סודאן אירחה במשך שנים רבות בשטחה מפקדה של חמאס והייתה בעלת ברית צבאית ומדינית של איראן ושל חיזבאללה. האיראנים השתמשו בסודאן כבסיס להברחות נשק לרצועת עזה ואף הקימו סמוך לבירה חרטום מפעל ענק לייצור רקטות ארוכות טווח עבור החמאס והג'יהאד האסלאמי.

בין 2008 ל-2014 בוצעו שורה של תקיפות אוויריות בשטח סודאן על שיירות נשק שעשו דרכן לרצועת עזה, ספינת נשק איראנית שעגנה בפורט סודאן ומפעל הרקטות סמוך לבירה חרטום. ממשלת סודאן ייחסה את כל התקיפות לישראל, אך בירושלים מעולם לא לקחו עליהן אחריות.

עבד אל-פתאח אל-בורהאן. רויטרס
פריצת דרך. אל-בורהאן/רויטרס

מאז 2014 סודאן מצננת את יחסיה עם איראן והחלה להתקרב לערב הסעודית. במקביל נוצרו מגעים חשאיים גם עם ישראל שניסתה לעודד מדינות במערב לסייע לה כלכלית. בחודש פברואר, לאחר המהפכה בסודאן והדחתו של הדיקטטור עומאר אל-באשיר, חלה פריצת דרך ביחסים בין סודאן לישראל והתקיימה פגישה בין נתניהו אל-בורהאן באוגנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully