וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ בין ארה"ב לסודאן בנוגע לנורמליזציה עם ישראל הסתיים ללא פריצת דרך

23.9.2020 / 18:15

גורמים המעורים בתכני השיחות מסרו כי עיקר המחלוקת בין הצדדים היא סביב הסיוע הכלכלי שהאמריקנים יעניקו לסודאן כחלק מתהליך הנורמליזציה. בחרטום דרשו 3 מיליארד דולרים לפחות, אך בוושינגטון לא הסכימו לסיוע בהיקף זה

בווידאו: התפתחויות חיוביות ביחסי סודאן וישראל/צילום: רויטרס

המשא ומתן שהתקיים בימים האחרונים באבו דאבי בין ארצות הברית לסודאן בנושא הסכם נורמליזציה עם ישראל הסתיים ללא פריצת דרך. גורמים שמעורים בתכני השיחות אמרו היום (רביעי) לוואלה! NEWS כי עיקר המחלוקת בין הצדדים היא סביב היקף חבילת הסיוע הכלכלי שארצות הברית תעניק לסודאן כחלק מתהליך הנורמליזציה.

השיחות באבו דאבי, שדבר קיומן נחשף לראשונה בוואלה! NEWS, נמשכו שלושה ימים. היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות טחנון בן זאיד, מתווך בין משלחת של בכירים בבית הלבן לבין משלחת בראשות יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
דורשים סיוע כספי מארה"ב. פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית בחרטום, אוגוסט/AP

לפי מקורות שמעורים בשיחות, במהלך המשא ומתן באבו דאבי הציגו הסודאנים שורה של דרישות כלכליות בתמורה לנורמליזציה עם ישראל. הסודאנים רצו לקבל באופן מידי סיוע בהיקף של שלושה מיליארד דולר לפחות מהאמריקנים והתחייבות לסיוע נוסף בעתיד. האמריקנים הסכימו עקרונית להעניק לסודאן סיוע כלכלי אך לא בהיקף שהסודאנים ביקשו.

היום בצהריים שב אל-בורהאן לסודאן ופרסם הודעה שאישרה בפעם הראשונה שהשיחות עם האמריקנים עסקו בנורמליזציה עם ישראל. אל-בורהאן אמר כי השיחות היו "מועילות" אך לא הבהיר האם חלה התקדמות כלשהי או לא.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו, טראמפ ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בחתימת ההסכם בוושינגטון/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

לפי אל-בורהאן, המשלחת הסודאנית דנה עם זו האמריקנית "בעתיד תהליך השלום הערבי-ישראלי ובתפקיד שסודאן יכולה למלא בהשגת שלום במזרח התיכון". הוא הוסיף כי סודאן הבהירה לאמריקנים שהשלום באזור חייב לשמור על זכויות הפלסטינים ולהעניק להם מדינה עצמאית.

אל-בורהאן הדגיש בהודעתו כי חלק מרכזי בשיחות עסק בהסרתה של סודאן מהרשימה השחורה של משרד החוץ האמריקני של המדינות שנותנת חסות לטרור ובהסרת הסנקציות האמריקניות נגד סודאן כמו אלה שמונעות מאזרחים סודאנים להשתתף בהגרלה לקבלת אשרת עבודה בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully