וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה משולשת מכרעת: סודאן שוקלת להסכים לנורמליזציה עם ישראל

20.9.2020 / 19:00

באבו דאבי יתכנסו נציגים מארה"ב, מאיחוד האמירויות ומסודאן וינסו להכריע בנושא כינון יחסים רשמיים עם ישראל. חרטום מבקשת סיוע של מיליארדי דולרים, וההערכה היא שאם וושינגטון תקבל את בקשותיה, הודעה על כינון יחסים עם ישראל עשויה להתפרסם כבר בתוך ימים

בווידאו: טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין/צילום: לע"מ ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

פגישה מכרעת תתקיים מחר (שני) באבו דאבי בין בכירים מאיחוד האמירויות, ארצות הברית וסודאן בעניין הסכם נורמליזציה בין סודאן לישראל - כך אמרו מקורות סודאנים לוואלה! NEWS. ההערכה היא שאם ארצות הברית תקבל את בקשותיה של סודאן לסיוע, הודעה על כינון יחסים עם ישראל עשויה להתפרסם בתוך ימים.

לפגישה צפוי להגיע ראש מחלקת המפרץ וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, הגנרל מיגל קוריאה - מאדריכלי ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות. את האמירויות ייצג בשיחות היועץ לביטחון לאומי, טחנון בן-זאיד, שאחראי על המגעים עם ישראל, ואת סודאן ייצגו יועציו של ראש מועצת הריבונות, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, וכן נציגי הממשלה האזרחית בסודאן ובראשם שר המשפטים נאסר א-דין עבד אל-בארי שהינו גם אזרח אמריקני.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
גם הוצאת סודאן מרשימת המדינות שנותנות חסות לטרור על הפרק. פומפאו ואל-בורהאן, בחודש שעבר/רויטרס

מקורות סודאנים אמרו כי ממשלת סודאן מבקשת תמורות כלכליות בעבור נורמליזציה עם ישראל: מענק מיידי של למעלה מ-3 מיליארד דולר בסיוע הומניטארי ובהזרמה ישירה לתקציב המדינה וזאת על רקע המשבר שנוצר בעקבות השיטפונות במדינה והגירעון החמור בתקציב הממשלה. הסודאנים מבקשים שהסיוע הכלכלי יימשך גם בשלוש השנים הקרובות.

ישראל עוקבת מקרוב אחרי הפגישה. מאז פגישת נתניהו וראש מועצת הריבונות של סודאן אל-בורהאן, שנערכה באוגנדה בחודש פברואר, שתי המדינות ממשיכות במגעים שקטים. סוגיית הנורמליזציה עם סודאן עלתה גם בפגישה שקיים ראש הממשלה נתניהו עם שר החוץ האמריקני פומפאו בשלישי האחרון בוושינגטון. ישראל מעודדת את ארצות הברית להיענות לבקשותיה של סודאן לסיוע כלכלי. הבית הלבן ובכירים באיחוד האמירויות סירבו להתייחס לפרטים.

בנוסף לסיוע הכלכלי, סודאן גם דורשת שארצות הברית תוציא אותה מהרשימה השחורה של המדינות שנותנות חסות לטרור. סוגיה זו קשורה רק בעקיפין לנורמליזציה עם ישראל. פומפאו תומך בהוצאת סודאן מרשימת הטרור וקבע את סוף אוקטובר כתאריך יעד לביצוע המהלך.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ישראל מעודדת את ארה"ב להיענות לבקשותיה של סודאן. טקס החתימה על ההסכים עם איחוד באמירויות ועם בחריין/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אלא, שכדי שהדבר יבוצע צריכים להתקיים שני תנאים שקשורים לפוליטיקה פנים-אמריקנית: תשלום פיצויים בסך 300 מיליון דולר על ידי ממשלת סודאן למשפחות של קורבנות טרור אמריקנים שנהרגו בפיגועים באפריקה בסוף שנות ה-90; והעברת חוק בסנאט האמריקני שייתן חסינות לסודאן מתביעות עתידיות בארצות הברית, ויחזיר את מעמדה למדינה שאינה נחשבת תומכת בטרור.

פומפאו מפעיל לחץ על סנאטורים רפובליקנים ודמוקרטים כדי לוודא שהחוק יעבור בסנאט עד ה-15 באוקטובר. האמריקנים סבורים שנורמליזציה בין סודאן לישראל תשכנע את הסנאטורים משתי המפלגות לתמוך בחוק כזה.

אור ירוק מהממשלה האזרחית

הפגישה המכרעת תתקיים בשולי ביקורו של ראש מועצת הריבונות של סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, באיחוד האמירויות. אל-בורהאן צפוי להיפגש עם יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן-זאיד, ולדון עמו בהצטרפות סודאן לנורמליזציה עם ישראל ובסיוע שסודאן תקבל מארצות הברית ומאיחוד האמירויות בתמורה למהלך כזה.

אל-בורהאן תומך מאוד בנורמליזציה עם ישראל וסבור כי המהלך יסייע למדינה לצאת מהמשבר הכלכלי וההומניטארי החמור בו היא נמצאת. אלא, שהוא מייצג רק את הפלג הצבאי של הממשלה הסודאנית. הממשלה האזרחית בסודאן ובמיוחד העומד בראשה, עבדאללה חמדוק, הסתייגו מהמהלך תקופה ארוכה מחשש למחאה פנימית.

אלא, שמקורות בסודאן טוענים כי בימים האחרונים השתכנע חמדוק כי מהלך נורמליזציה עם ישראל ישרת את האינטרסים של סודאן ונתן "אור ירוק" לאל-בורהאן להתקדם אם דרישותיה של סודאן לסיוע כלכלי יתקבלו. חמדוק לא הצטרף לאל-בורהאן בנסיעה לאיחוד האמירויות, אך שלח את ראש לשכתו ואת שר המשפטים שלו כדי שייקחו חלק במגעים עם האמריקנים והאמירתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully