וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החתונה החגיגית בוושינגטון הסתיימה בלי סוד אפל. עתה מתחיל החלק הקשה באמת

ברק רביד, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

16.9.2020 / 8:30

האווירה בבית הלבן הזכירה טקס נישואים, עם ארה"ב בתפקיד השושבינה. שנה אחרי הבטחת הסיפוח של נתניהו, היא הוחלפה במסמך שקורא להגשמת השאיפות של הפלסטינים, אך למרות הסודיות שאפפה אותו, אין בהסכם שום מזימות, אלא מסגרת ליחסים עמוקים. כעת, נותר רק לצקת לתוכו תוכן

בווידאו: טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין/צילום: לע"מ ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

האווירה החגיגית על המדשאה הדרומית של הבית הלבן הזכירה חתונה אמריקנית. היו שם החתנים והכלות, המשפחות והמוזמנים. כולם בחליפות ושמלות, חלקם עם מסכות וחלקם בלי. הדי-ג'יי ניגן את מוסיקת הרקע של אי-טי ומלחמת הכוכבים והנאומים היו פומפוזיים במידה. רק קייטרינג לא היה.

לפני שנה, איש לא יכול היה לדמיין את האירוע הזה. בספטמבר 2019, טרם הבחירות, נתניהו הבטיח לספח את בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. בינואר, אחרי הצגת תכנית טראמפ, הוא הבטיח סיפוח תוך כמה ימים ואף הכניס להסכם הקואליציוני סעיף לפיו הוא יכול להתחיל לספח מה-1 ביולי.

כל ההבטחות נגמרו בטקס עם אלף מוזמנים וחתימה על הסכמי שלום עם איחוד האמירויות ובחריין, שכללו סעיפים בהם נכתב כי יש לפעול להגשת שאיפותיהם של הפלסטינים. במקום סיפוח - שלום.

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד, הקפיד להזכיר בנאומו את הפלסטינים והודה לטראמפ ונתניהו על שהורידו את הסיפוח מהפרק - שאף אחד חלילה לא יתבלבל ויחשוב שמדובר בשלום תמורת שלום.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
לפני שנה, איש לא יכול היה לדמיין את האירוע. טקס חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

האמירתים מדגישים שקיבלו התחייבות ברורה מארצות הברית וישראל כי לא יהיה סיפוח. "העובדה שארצות הברית הייתה המתווכת מבטיחה שההקפאה של הסיפוח אמיתית וארוכת טווח", אמר השר במשרד החוץ של האמירויות אנוואר גרגאש.

בכל מקרה, גם טראמפ חתם על ההסכם, בדומה לנשיא קלינטון בהסכם השלום בין ירדן לישראל. ארצות הברית תהיה מעכשיו ולתמיד שושבינה - וגם יועצת נישואין אם הזוגיות תיקלע לקשיים.

את הפלסטינים זה לא הרשים. עוד לפני שהדיו יבשה על נייר הסכם, שיגר הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, מלשכתו ברמאללה, הודעה תוקפנית נגד ארבעת המדינות שהשתתפו באירוע. בעזה לא חיכו לחתימה ובאמצע הטקס שיגר אחד הארגונים ברצועה מטח רקטות סמלי כהפגנה נגד האירוע.

הפלסטינים במצוקה. עולמם קורס לנגד עיניהם. אבל הפיצול הפנימי, חוסר ההבנה של המציאות הבינלאומית וההנהגה הזקנה והמנותקת - גורמת להם להמשיך וללכת בדרך ללא מוצא.

עוד בוואלה!

נחתמו ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין: "השלום יתרחב לכל המזרח התיכון"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
ארה"ב תהיה מעכשיו ולתמיד שושבינה. טראמפ ונתניהו בבית הלבן, אתמול/רויטרס

כמה דקות לפני הטקס, כשקיים פגישה קצרה עם הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל, מיהר נתניהו להתלונן על התקשורת הישראלית, שלטענתו לא מפרגנת לו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. אלא, שגם שעות ארוכות אחרי הטקס לא ידעו רוב הישראלים על מה בכלל נתניהו חתם. העיכוב בפרסום נוסח ההסכם לא תרם לאמון הציבור ורק החריף את תיאוריות הקונספירציה סביב הנושא.

תשעת העמודים של ההסכם עם איחוד האמירויות לא כוללים שום סוד אפל או מזימה. יש בהם אמירה בנושא הפלסטיני, אבל חשוב מכך - יש בהם מפת דרכים ליצירת מערכת יחסים עמוקה בתחומי הכלכלה, הביטחון, התרבות, התיירות, המדע, החקלאות והספורט בין שתי המדינות שחתומות עליהם.

החתונה בוושינגטון הסתיימה. הכיסאות קופלו וטראמפ המריא לתחנה נוספת במסע הבחירות שלו. נתניהו שב לישראל להתמודד עם משבר הקורונה ועם הסגר הממשמש ובא. אולם כעת, אחרי שתמו החגיגות, הטקסים והמסיבות, מגיע החלק הקשה באמת - לקחת את תשעת עמודי ההסכם ולצקת בהם תוכן. או כפי שנתניהו נוהג לומר באנגלית - להפוך את ההסכם ליותר מאשר "פיסת נייר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully