וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטי ההסכם נחשפו: "ישראל והאמירויות מחויבות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

ברק רביד, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

16.9.2020 / 0:05

ההסכם שנחתם בוושינגטון כולל קריאה לסיום לסכסוך, ומוזכרים בו הסדרים קודמים המבוססים על פתרון שתי המדינות. כמו כן, ישראל התחייבה "לפעול להשגת פתרון צודק, כולל, מציאותי וארוך טווח". המסמך כולל גם התחייבות להחלפת שגרירים וקידום שיתופי פעולה בשורת תחומים

בווידאו: טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין/צילום: לע"מ ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

הסכם הנורמליזציה שנחתם אתמול (שלישי) בוושינגטון בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות קובע כי המדינות "מחוייבות לפעול יחדיו כדי לממש פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות מו"מ שייתן מענה לשאיפות ולצרכים הלגיטימיים של שני העמים". בנוסף להתייחסות לסוגיה הפלסטינית, ההסכם כולל החלפת שגרירויות, התחייבות להימנע מלחימה, שיתופי פעולה בשורת תחומים ושותפות אסטרטגית עם ארצות הברית.

ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות קובע כי שתי המדינות יכוננו יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה, וכי יחסיהן יתקיימו בהתאם לאמנות האו"ם, כשהצדדים להסכם מכבדים זה את ריבונותו של זה ומתחייבים לפתור סכסוכים בדרכי שלום בלבד.

הסדרי הביטחון בהסכם כוללים התחייבות של שני הצדדים כי כל מדינה לא תאפשר פעילות עויינת משטחה נגד המדינה השנייה, ולא תתמוך בפעילות כזו של צד שלישי. כמו כן, נכתב כי המדינות יפעלו יחד עם ארה"ב כדי לגבש סדר יום אסטרטגי משותף בנושא המזרח התיכון.

ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
שתי המדינות התחייבו לפעול לסיום הסכסוך. חתימת הסכם הנורמליזציה בוושינגטון, אתמול/רויטרס

עוד נכתב בהסכם, כי שתי המדינות יפתחו שגרירויות ויחליפו ביניהן שגרירים בהקדם האפשרי. המסמך כולל התחייבות לשיתוף פעולה בקידום השלום והיציבות באזור, ואף נכתב בו המדינות יפעלו לקידום תרבות של שלום ודו-קיום ויקימו ועדה משותפת לשם כך.

כמו כן, ישראל ואיחוד האמירויות התחייבו בהסכם לנסח הסכמים בשורה רחבה של תחומים, בהם השקעות, תעופה אזרחית, אשרות כניסה ושהייה, מסחר וחדשנות ובריאות. תחומים נוספים שנכללים בסעיף זה הם מדע וטכנולוגיה, תיירות, אנרגיה, איכות סביבה, חינוך, תקשורת, חקלאות, מים ושיתוף פעולה משפטי.

סעיפי ההסכם עם האיחוד האמירויות

  • כיבוד הריבונות ופתרון סכסוכים בדרכי שלום
  • התייחסות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני באופן שיתן מענה לשאיפות שני הצדדים
  • פתיחת שגרירויות והחלפת שגרירים
  • שיתוף פעולה והבנה הדדית לקידום השלום והיציבות באזור
  • לא תתאפשר פעילות עויינת נגד מדינה השנייה משטחה ולא תתמוך בפעילות כזו של צד שלישי
  • הצדדים ינסחו הסכמי שיתוף פעולה בשורת תחומים
  • הקמת ועדה משותפת לקידום תרבות של שלום ודו-קיום

אזכור הסוגיה הפלסטינית בהסכם מגיע בהמשך להתבטאויות של בכירים באמירויות, לפיהן המסמך יתייחס לפתרון שתי המדינות, וכן כי ישראל התחייבה להקפיא את הכוונה לספח שטחים ביו"ש בתמורה לנורמליזציה.

בהסכם, מוזכרים הסכמי השלום של ישראל עם ירדן ומצרים, וכן "חזון השלום של הנשיא טראמפ", כששתי המדינות החתומות עליו מתחייבות "לפעול להשגת פתרון צודק, כולל, מציאותי וארוך טווח לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
התחייבו לקדם את השלום באזור. טקס החתימה בבית הלבן, היום/רויטרס

ההתייחסות לסוגיה הפלסטינית התפרסמה בטרם נודעו כלל פרטי המסמך. אולם, השבוע רמזו שורת בכירים באמירויות כי הוא יכלול התייחסות כזאת, וכן כי ישראל התחייבה, בתמורה להסכם, להקפיא את תכנית הסיפוח.

בטקס, אישר שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, כי ישראל התחייבה לעצור את הסיפוח, כששיבח על כך את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "תודה לך נתניהו שבחרת בשלום והפסקת את סיפוח אדמות הפלסטינים", אמר. "לרדוף את השלום זה ערכי, אבל הדברים צריכים להיות מלווים במעשים. אנחנו עדים היום למהלך שיכול לשנות את המזרח התיכון והעולם".

אנוואר גרגאש, שר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, אמר מוקדם יותר כי המסמך יתייחס לפתרון שתי המדינות במסגרת אזכור הסכמים קודמים שנחתמו, וידגיש עמדות בסיסיות. הוא הוסיף כי ישראל התחייבה שלא לספח שטחים. "המחויבות שקיבלנו מישראל לא לספח מאוד ברורה לי. נוכחות ארצות הברית כמתווכת מבטיחה שההקפאה של הסיפוח אמיתית וארוכת טווח", אמר בתדרוך לכתבים.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
באמירויות התעקשו על התייחסות לסוגיה הפלסטינית. וושינגטון, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אמש, רמז עוזרו שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עומאר רובאש, כי הנורמליזציה עם ישראל תאפשר למדינתו להפעיל לחץ על ירושלים בסוגיה הפלסטינית. "הקשרים שלנו עם ישראל יאפשרו לנו להיות בתוך האוהל של הנושא הפלסטיני ולהפעיל לחץ (על ישראל) במקומות שחשובים לפלסטינים", אמר.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ אמר לפני הטקס כי "יש עוד 5-6 מדינות שאני חושב שגם יחתמו על הסכמי נורמליזציה בהמשך", כשהוא מדגיש כי גם הפלסטינים יצטרפו להסכמים האלה בזמן המתאים.

ברמאללה זעמו על ההסכם: "לא יביא שלום"

בתוך כך, התמונות מוושינגטון התקבלו אצל הפלסטינים בזעם ובגינוי. בהודעה רשמית שהוציאה מוקדם יותר רמאללה, נכתב כי "חתימת הסכמי הנורמליזציה לא תשיג שלום באזור, כל עוד ארצות הברית וישראל לא יכירו בזכותו של עמנו להקים מדינה עצמאית, בעלת רצף טריטוריאלי בגבולות 1967 עם ירושלים המזרחית כבירתה. בנוסף, לפתור את נושא הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטה של 194 האו"ם".

גם בחמאס גינו את ההסכם. "עמנו מתעקש להמשיך להיאבק עד להשגת מלוא זכויותיו. נתייחס להסכמים האלה כאילו מעולם לא נחתמו", אמר היום חאזם קאסם, דובר הארגון.

דובר נוסף של ארגון הטרור, עבד א-לטיף קאנוע, אמר כי הסכמי נרמול היחסים אינם מעניקים לגיטימציה לסיפוח סנטימטר אדמה, וכן איים בהסלמת המצב מול ישראל. "נתמודד עם נרמול היחסים בעמדה פלסטינית מאוחדת ונסלים את ההתנגדות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully