וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באיחוד האמירויות: ההסכם עם ישראל יכלול התייחסות לפתרון שתי המדינות

ברק רביד, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

עודכן לאחרונה: 15.9.2020 / 16:27

השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות אמר שההסכם עם ישראל שייחתם היום יכלול התייחסות לסכסוך עם הפלסטינים. לדבריו, הוא ידגיש עמדות בסיסיות ויתייחס להסכמים בילטרליים נוספים שייחתמו בין הצדדים. הוא הוסיף: "המחויבות של ישראל לא לספח ברורה"

בווידאו: נתניהו נחת בוושיגנטון לקראת חתימת ההסכם עם האמירויות ובחריין/צילום: ברק רביד

שר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גרגאש, אמר כי ההסכם בין איחוד האמירויות הערביות לישראל שייחתם היום (שלישי) יכלול התייחסות לפתרון שתי המדינות במסגרת אזכור של הסכמים קודמים שנחתמו. בתדרוך לכתבים אמר השר כי ההסכם יכלול את הסוגיה הפלסטינית וידגיש עמדות בסיסיות. כמו כן, יתייחס להסכמים בילטרליים נוספים שייחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות.

השר גרגאש אמר את הדברים לקראת טקס החתימה על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין, שייערך הערב בשעה 19:00 (שעון ישראל) בבית הלבן בוושינגטון. בטקס, שיתקיים בהשתתפות מאות אורחים, ינאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, ומקבילו בבחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני.

לדברי גרגאש, בעקבות ההסכמים יהיה לאיחוד האמירויות ולבחריין מנוף לחץ על ישראל, שיאפשר להם לעזור לפלסטינים ולהבהיר לישראל שהיא צריכה להתפשר ולנקוט במדיניות הגיונית יותר בנושא הפלסטיני. הוא הוסיף כי "המחויבות שקיבלנו מישראל לא לספח מאוד ברורה לי. נוכחות ארצות הברית כמתווכת מבטיחה שההקפאה של הסיפוח אמיתית וארוכת טווח. הפלסטינים צריכים לנצל את המצב שנוצר ולחזור לשיחות. מדיניות של כסא ריק והיעדר קשרים לא הובילה לתוצאות".

אנוואר גרגאש, השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות. AP
"שברנו את המחסום הפסיכולוגי". גרגאש/AP

לדבריו, נשבר המחסום הפסיכולוגי, ומעתה ניתן להתקדם בהליך הנורמליזציה. "שברנו את המחסום הפסיכולוגי. זה היה הדבר הקשה ביותר. יש עוד הרבה עבודה אבל אני מאוד אופטימי בנוגע לאזור ובנוגע ליחסים שלנו עם ישראל". לטענת גרגאש, מדובר יהיה ב"שלום חם", אך הבהיר כי "הסכמים כאלה זקוקים לזמן כדי לממש אותם במלוא הפוטנציאל".

הבכיר הוסיף כי "אנחנו חושבים שזו הדרך קדימה עבור האזור. אנחנו רוצים שלום כמו בין כל שתי מדינות - קשרי סחר ותרבות. זו הזדמנות לישראל להראות שהיא יכולה לעשות שלום חם עם מדינות ערביות באזור".

דגלי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות מתנוססים בגשר השלום בנתניה, 16 באוגוסט 2020. AP
מנוף לחץ על ישראל בסוגיה הפלסטינית. דגלי ישראל והאמירויות בנתניה/AP

פקידים ישראלים בכירים אמרו כי שר החוץ גבי אשכנזי נאלץ לחתום על ייפוי כוח מיוחד עבור נתניהו. זאת, על מנת לאפשר לראש הממשלה לחתום על ההסכם עם איחוד האמירויות בוושינגטון. על החתימה החריגה פרסמה בפעם הראשונה דפנה ליאל ב-N12.

היועץ המשפטי לממשלה פנה במהלך הלילה לאשכנזי ועדכן אותו כי על פי החוק רק שר החוץ או שר אחר שקיבל ממנו ייפוי כוח רשאים לחתום על הסכמים מטעם מדינת ישראל. מנדלבליט ביקש מאשכנזי לחתום על ייפוי כוח עבור נתניהו.

פקיד ישראלי בכיר ציין כי אשכנזי ביקש לעיין בנוסח ההסכם ולוודא כי יש בו סעיף לפיו ההסכם ייכנס לתוקף רק אחרי הצבעה בממשלה. בנוסף הוא קיים שיחת טלפון עם היועץ המשפטי של משרד החוץ, טל בקר, שנמצא עם המשלחת בוושינגטון. לאחר שאשכנזי קיבל הסברים וראה שהסעיף קיים בהסכם הוא חתם על ייפוי כוח עבור נתניהו.

טראמפ: לא תהיה לי בעיה למכור מטוסי F-35 לאמירויות

נשיא ארצות הברית טראמפ אמר בראיון לרשת פוקס ניוז כי הוא יהיה מוכן למכור למדינות אחרות במזרח התיכון את אותן מערכות נשק שנמכרו לישראל. הוא ציין כי מדינות האזור עשירות מאוד, והוסיף כי איחוד האמירויות מעוניינת לרכוש מטוסי F-35. "לי אישית לא תהיה בעיה עם זה. יש אנשים שאומרים שאולי הם יוצאים למלחמה", הסביר. דבריו של טראמפ מגיעים על רקע הדיווחים בתחילת החודש, לפיהם ראש הממשלה נתניהו הסכים בחשאי שממשל טראמפ ימכור נשק מתקדם לאמירויות.

שר החוץ גבי אשכנזי בברלין, גרמניה, 27 באוגוסט 2020. AP
חתפ על ייפוי כוח לנתניהו. אשכנזי/AP

אמש התבטא גם עוזר שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עומאר רובאש, ואמר כי היחסים עם ישראל יאפשרו למדינתו להפעיל על ירושלים לחץ בנקודות שחשובות לפלסטינים. "השלום שלנו עם ישראל ישרת את הסוגיה הפלסטינית בדרכים שעוד אי אפשר לדמיין עכשיו", אמר רובאש בתדרוך לכתבים לקראת טקס החתימה מחר בבית הלבן.

"הקשרים שלנו עם ישראל יאפשרו לנו להיות בתוך האוהל של הנושא הפלסטיני ולהפעיל לחץ (על ישראל) במקומות שחשובים לפלסטינים. זה יאפשר לנו לשרת את הסוגיה הפלסטינית הרבה יותר מאשר לעמוד בצד ולחכות שמשהו יקרה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully