וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד רה"מ: ההסכם עם האמירויות לא ייכנס לתוקף עד שלא יאושר בממשלה

היועצת המשפטית של המשרד הבהירה כי ההסכם עם איחוד האמירויות יובא להצבעה בממשלה ובכנסת, זאת בעקבות הביקורת על הליך גיבושו. יממה לפני טקס החתימה בבית הלבן, עדיין לא ברור מה יהיה תוכנם של ההסכמים, והמשא ומתן בין המדינות נמשך

בווידאו: נתניהו נחת בוושיגנטון לקראת חתימת ההסכם עם האמירויות ובחריין/צילום: ברק רביד

משרד ראש הממשלה התחייב כי ההסכם עם איחוד האמירויות הערביות יכלול סעיף לפיו הוא לא ייכנס לתוקף לאחר טקס החתימה בבית הלבן ביום שלישי הקרוב, אלא רק אחרי שיעבור הצבעה בממשלה - כך עולה ממכתב ששלחה היום (שני) היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד שלומית ברנע-פרגו. המכתב שוגר לעו"ד גלעד ברנע, שביקש הבהרות על כך שההסכם עדיין לא עלה לדיון בממשלה.

במוצאי שבת שיגר עו"ד ברנע מכתב מטעמם של אנשי העסקים אורני פטרושקה ויוסי שוסמן למשרד ראש הממשלה וכן לשר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במכתב ציין עו"ד ברנע כי ההסכם עם איחוד האמירויות לא אושר בממשלה, לא בקבינט ולא הוצג בפני הכנסת כפי שמתחייב בתקנון הממשלה.

מכתב בדרישה לאישור הסכם עם האמירויות בממשלה. ללא, צילום מסך
"בכוונת ראש הממשלה להביאו גם לאישור הכנסת". המכתב ששלחה עו"ד ברנע-פרגו/צילום מסך, ללא

"ראש הממשלה לבדו איננו מוסמך לחתום על הסכם מדיני זה, ולהתיימר לחייב בו את מדינת ישראל", ציין ברנע במכתבו. הוא הוסיף כי אם ההסכם לא יובא בפני הממשלה לפי החתימה הוא ישקול לעתור לבג"ץ.

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שיגרה מכתב תשובה לעו"ד ברנע, בו הדגישה כי קיימה בירור בנושא עם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן. "בהסכם שמיועד לחתימה השבוע ייאמר מפורשות שהוא לא ייכנס לתוקף במועד חתימתו והוא יובא בפני הממשלה לצורך אישרורו בהתאם לתקנון עבודת הממשלה", כתבה. "לאור חשיבותו של ההסכם בכוונת ראש הממשלה להציע לממשלה להביאו גם לאישור הכנסת".

עוד בוואלה!

לחץ מימין על נתניהו לחשוף את פרטי ההסכם עם האמירויות: "אין סיבה להסתיר"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ורעייתו שרה בעלייה למטוס בגדרך לטקס החתימה על ההסכם עם האמירויות בארה"ב. 13 בספטמבר 2020. אבי אוחיון/לע"מ, אתר רשמי
בני הזוג נתניהו בעלייה למטוס לארצות הברית, אמש/אתר רשמי, אבי אוחיון/לע"מ

יממה לפני החתימה על ההסכמים, עדיין לא ברור כלל מה יהיה תוכנם. המשא ומתן הנוגע אליהם, שמתקיים בין ישראל, ארצות הברית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין, עדיין נמשך. למרות בקשות מצד כמה שרים, עד כה לא קיימה הממשלה כל דיון בנושא. שרים בממשלה אמרו כי הסתרת המגעים עם איחוד האמירויות, היעדר דיון מסודר בממשלה וחוסר השקיפות בנושא פוגעים באמון הציבור ועלולים לגרום נזק מדיני.

המסמך עליו יחתום ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של בחריין יהיה "הצהרת שלום" כללית שרק תפתח את המשא ומתן על הסכם בין הצדדים. במקרה של האמירויות מדובר על "חוזה שלום" שיהיה מחייב הרבה יותר. עם זאת, ההסכם עם איחוד האמירויות צפוי להיות כללי, ולא לכלול מרכיבים שנויים במחלוקת כמו התייחסות לסיפוח, לפתרון שתי המדינות או לעסקאות נשק.

הורוביץ: "ההסכם כולל הסכמה רשמית להקפאת הבנייה ביו"ש"

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר היום לקראת חתימת ההסכם כי "ידוע לי ממקורות מוסמכים שהייתה הסכמה רשמית להקפאת בנייה בשטחים תמורת הנורמליזציה". בישיבת סיעתו הוסיף כי "מחר יחתמו בוושינגטון ראש הממשלה, שרי החוץ של האמירויות ובחריין על הסכמים. נשאלו הרבה שאלות מדוע ההסכמים לא הגיעו לעיון הכנסת ולא התקיים דיון בוועדת החוץ וביטחון עליהם".

לדבריו הורוביץ, "נתניהו מחביא את ההסכמים וההסכמות מול בחריין והאמירויות מכיוון שיש לו מה להסתיר. מרצ מברכת על הנורמליזציה, בלימת הסיפוח והקפאת הבנייה - אבל אנחנו לא מסכימים עם הסתרת ההסכמים וההחלטות במחשכים".

"שוב הוכח שאין נורמליזציה במזרח התיכון ללא הסכמה להפסקת בנייה בהתנחלויות ושוב הוכח שרוב הישראלים מעדיפים שלום תמורת שטחים. החיילים שלנו לא מוצבים בבחריין, או באבו דאבי, אלא מפטרלים סביב ג'נין ובשומרון. אנחנו קוראים לנתניהו להביא את ההסכמים לכנסת וליו"ר הוועדה האוזר, אני קורא לקיים דיון בוועדה על האישורים למכירת נשק מתקדם", הוסיף.

בפמליית נתניהו הכחישו את דבריו של הורביץ. גורם בפמליה אמר כי "המקורות של הורוביץ כפוליטיקאי אפילו פחות טובים משהיה עיתונאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully