וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ההסכם יכול לגמור את הסכסוך; נציג האמירויות: בחרת בשלום

ברק רביד, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

15.9.2020 / 21:43

רה"מ אמר את הדברים בטקס בו נחתם הסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות ובחריין. "ההסכם יכול לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי", הכריז. שר החוץ האמירתי שיבח את נתניהו: "ההשלכות החיוביות יימשכו". טראמפ: "יהיו עוד הסכמים". נציג בחריין: "תקווה עבור הדור הצעיר"

בווידאו: טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין/צילום: לע"מ ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שלישי) כי ההסכמים עליהם חתמה ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין לנרמול היחסים יכולים לשים קץ לסכסוך הישראלי-ערבי. ראש הממשלה אמר את הדברים בנאום שנשא בטקס החתימה שנערך בבית הלבן, והוסיף: "היום הזה הוא רגע שיא בהיסטוריה. הוא מבשר על עידן חדש של שלום אחרי עשרות שנים בהן ישראל התפללה לשלום.

נתניהו הודה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על המאמץ שבהשגת ההסכם. "אני מודה לטראמפ על מנהיגותך שהייתה ללא ספק לצד ישראל, נלחמת באומת הדיקטטורים איראן ותיווכת בין ישראל לפלסטינים, ובהסכמי השלום שיביאו לעידן חדש בעולם כולו", אמר.

לפני נתניהו, בפתח הטקס, נאם טראמפ. הוא התייחס בדבריו ליחסי העבר בין ישראל למדינות ערב במזרח התיכון, ובירך על ההסכם. "בהיסטוריה של ישראל היו רק שני הסכמי שלום, ועכשיו הגענו לשניים בחודשיים, ויהיו עוד נוספים", אמר.

"ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו שגרירים ויתחילו שיתוף פעולה. הסכם השלום יפתח את הדלת למוסלמים ברחבי העולם לבקר במקומות הקדושים בישראל, ולבקר באל-אקצא. יחד ההסכמים האלה יהיו בסיס לשלום כולל באזור, דבר שאף אחד לא חשב שאפשרי, אך כעת זה נעשה תוך כבוד הדדי ושותפות", אמר.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"עידן חדש בעולם". נתניהו בעת נאומו בבית הלבן, הערב/רויטרס

השלישי לנאום היה שר החוץ של האמירויות בן-זאיד. הוא שיבח את נתניהו על המהלך בפתח דבריו ואמר: תודה לך נתניהו שבחרת בשלום והפסקת את סיפוח אדמות הפלסטינים. "אני עומד היום, מושיט ידי לשלום ומקבל יד לשלום. לרדוף את השלום זה ערכי, אבל הדברים צריכים להיות מלווים במעשים. אנחנו עדים היום למהלך שיכול לשנות את המזרח התיכון והעולם", אמר, והצהיר: "ההשלכות החיוביות לא יפסקו".

עוד בוואלה!

נחתמו ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין: "השלום יתרחב לכל המזרח התיכון"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"מושיט ידי לשלום ומקבל יד לשלום". בן-זאיד בבית הלבן/רויטרס

אחרי בן-זאיד נשא דברים שר החוץ הבחרייני א-זיאני. הוא כינה את האירוע "יום היסטורי אמיתי" ו"רגע של תקווה והזדמנות לכל העמים במזרח התיכון, במיוחד עבור הדור הצעיר". א-זיאני, שבשלב זה מדינתו הסכימה לפתוח במשא ומתן על הסכם עם ישראל, בירך את איחוד האמירויות על ההסכם המהותי יותר עליו חתמו. "לאחינו באמירויות אני מברך אתכם על הסכם השלום. מקווה לחתום על הסכם דומה לעתיד טוב יותר". הוא פנה לראש הממשלה ואמר, "נתניהו, אלה צעדים גדולים עבור מדינתך. הביטחון אפשרי רק אם מגנים על האינטרסים של עמי האזור".

"הצהרת השלום היא צעד היסטורי בדרך לשלום ארוך ובר קיימא, לשגשוג במזרח התיכון כולו וללא קשר לדת, גזע או אידיאולוגיה. זמן רב מדי המזרח התיכון נסוג לאחור בשל סכסוכים. הדבר חיבל בפוטנציאל של אנשים חכמים ומוכשרים וכעת יש לנו את ההזדמנות לשנות זאת", אמר א-זיאני.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
מנהיגי המדינות מציגים את המסמכים החתומים, הערב/רויטרס

המסמך עליו חתם נתניהו עם שר החוץ של בחריין הוגדר "הצהרת שלום" כללית שרק תפתח את המשא ומתן על הסכם בין הצדדים. במקרה של האמירויות מדובר על "חוזה שלום" שהינו מחייב הרבה יותר. עם זאת, פרטי ההסכם טרם פורסמו אך הזה שנחתם עם איחוד האמירויות נחשב לכללי, ואינו צפוי לכלול מרכיבים שנויים במחלוקת כמו התייחסות לסיפוח, לפתרון שתי המדינות או לעסקאות נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully