וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לסודאן: 330 מיליון דולר תמורת הסרה מרשימת הטרור

פומפאו העביר את ההצעה במהלך הפגישה עם מנהיגי המדינה, כחלק מהחלטות בתי משפט בארה"ב ולפיהן חרטום אחראית לפיגועים של אל-קאעדה באפריקה בשל אירוח בן לאדן תחת המשטר של בשיר. רבים בסודאן, שמצויה בקריסה כלכלית, מתנגדים. "משלמים על מעשי הרודן"

בווידאו: התפתחויות חיוביות ביחסי סודאן וישראל/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר לרשויות בסודאן בעת ביקורו במדינה כי אם המדינה תשלם 330 מיליון דולר פיצויים לנפגעי טרור אמריקנים, היא תוצא מרשימת המדינות תומכות הטרור.

פומאפו, הגורם האמריקני הבכיר ביותר שביקר בחרטום מאז המהפכה נגד הרודן עומר אל-בשיר, ובכלל מאז 2005, הדגיש את תמיכת הממשל בשלטון המעבר וברצונו לקדם יחסים בין סודאן לבין ישראל. עם זאת, ארצות הברית, שפועלת לשיקום היחסים עם המדינה שהייתה במשך שנים רבות אחת המבודדות בעולם, דורשת להסדיר את הפיצויים עבור קורבנות פיגועי אל-קאעדה ביבשת.

סודאן נמצאת ברשימה, שבה כללות גם איראן, סוריה וקוריאה הצפונית, מאז 1993. בתי משפט בארצות הברית קבעו כי היא סייעה לאל-קאעדה, שמנהיגה אוסמה בן לאדן התגורר בה בין 1991 ל-1996. שנתיים לאחר מכן, כשכבר שהה באפגניסטן, בן לאדן הוציא לפועל את הפיגועים בשגרירויות ארצות הברית בטנזניה ובקניה. 224 בני אדם נהרגו ו-4,000 נפצעו במתקפות.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
פומפאו ויו"ר מועצת הריבונות של סודאן בחרטום, אתמול/AP

ואולם, הדרישה האמריקנית עוררה התנגדות בקרב רבים בסודאן, כולל שרים, אנשי אופוזיציה ואזרחים מהשורה, הסבורים שאין זה הוגן שהממשלה החדשה תישא באחריות למעשי הרודן בשיר ותשלם סכום גדול כל כך בזמן שכלכלת המדינה קורסת כתוצאה משחיתות המשטר הקודם, סכסוכים פנימיים, תהפוכות פוליטיות ומגיפת הקורונה. לפי האו"ם, כעשרה מיליון תושבים בסודאן עומדים בפני רעב חמור.

הפעיל מוחמד בביכר, בן 32, האשים את ארצות הברית בהחרפת הבעיות של סודאן. "התנגדנו למשטר והפלנו אותו. עכשיו עלינו לשלם על מעשיו", אמר.

שמיל א-נור, שהשתתף בהפגנות הענק נגד בשיר, אמר כי ארצות הברית הייתה צריכה להסיר מידית את סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור אחרי המהפכה.

"הטרור היה קשור לאידיאולוגיה של המשטר הקודם. זה לא הוגן להשאיר את סודאן ברשימה הזו אחרי שאזרחיה התקוממו נגד הטרור של אותו משטר", אמר.

עוד בוואלה!

224 הרוגים תוך דקות: 20 שנה לפיגועים שהציגו את אל-קאעדה לעולם

לכתבה המלאה

גורמים בסודאן טוענים שהממשל בחרטום הציע להסגיר את בן לאדן לארצות הברית, אך גורמים אמריקניים אמרו כי הייתה זו הצעה לא רצינית. מנהיג אל-קאעדה גורש בסופו של דבר מסודאן ומצא מקלט באפגניסטן, שנשלטה על ידי טליבאן ומשם תכנן גם את פיגועי 11 בספטמבר ב-2001, אך מומחים אמרו כי לא ניתן היה להוציא לפועל את הפיגועים באפריקה ללא התשתיות והידע שצבר הארגון הקיצוני בעת שהתבסס בסודאן.

ההצעה של מחלקת המדינה מגיעה אחרי שסודאן כבר הסכימה לשלם פיצויים בסכום קטן יותר לקורבנות פיגוע אחר של אל-קאעדה, שבו הותקפה משחתת קול לחופי תימן בשנת 2000. אך גם אלו שאמורים להינות מהפיצויים מתלוננים כי הסכום קטן בהרבה ממה שקבעו בתי המשפט בארצות הברית - כעשרה מיליארד דולר. בנוסף לכך, עורכי דין של הקורבנות הלא אמריקנים טוענים שהם לא יזכו בפיצויים כלל וכלל, ולכן ההסדר אינו הוגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully