תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996. משרד המשפטים האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים האמריקני

224 הרוגים תוך דקות: 20 שנה לפיגועים שהציגו את אל-קאעדה לעולם

ב-7 באוגוסט 1998 התפוצצו שתי משאיות תופת עמוסות בחומר נפץ בשגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, וגרמו להרס עצום. הארגון של בן לאדן נכנס לתודעה העולמית, והמשיך לזרוע טרור ברחבי העולם ששיאו שלוש שנים לאחר מכן בפיגועי 11 בספטמבר

קניה וטנזניה מציינות היום (שלישי) 20 שנה לפיגועים הקטלניים של אל-קאעדה בשגרירויות ארצות הברית, שהזניקו את הארגון אל הבמה העולמית ושינו את תפיסת העולם ביחס לביטחון האישי.

באמצע הבוקר, ב-7 באוגוסט 1998, אירע הפיצוץ המאסיבי הראשון בשגרירות האמריקנית במרכז ניירובי. כמה דקות לאחר מכן אירע פיצוץ נוסף בדאר א-סאלם. בסך הכול, נהרגו 224 בני אדם וכ-5,000 איש נוספים נפצעו, כמעט כולם אזרחים מקומיים. רוב ההרוגים היו בניירובי. 12 מהקורבנות היו אזרחים אמריקנים.

הריסות של מבנה השגרירות האמריקנית בניירובי, קניה, אחרי פיגוע של אל-קאעדה, 7 באוגוסט 2018. ניירובי, רויטרס
הריסות השגרירות האמריקנית בניירובי/רויטרס, ניירובי

שתי משאיות הנפץ שגרמו לטבח הכירו לעולם את אוסמה בן לאדן, שלוש שנים לפני פיגועי 11 בספטמבר. הוא נכנס לרשימת עשרת המבוקשים ביותר של ה-FBI, אך יצליח לחמוק מארצות הברית במשך שנים ארוכות, שבהן יוציא לפועל את מזימותיו לזרוע הרס ופחד בקרב "אויבי" האסלאם.

התאריך לביצוע הפיגועים בקניה ובטנזניה נבחר לציון יום השנה השמיני לנכוחות הצבאית האמריקנית בערב הסעודית, מולדתו של בן לאדן, בן למשפחה השולטת על אימפריית בנייה ונחשבת לאחת המכובדות ביותר בממלכה.

גם הנוכחות האמריקנית בסומליה ותכניתה של ארצות הברית לחלק את סודאן, שבה חי במשך שנים בטרם גורש לאפגניסטן ב-1996, צוינו כגורמים למתקפות הענק בשתי המדינות שבמזרח אפריקה. היו אלו הפיגועים שהכניסו את אל-קאעדה אל התודעה העולמית, שהתעצבה בשנים שלאחר קריסת ברית המועצות ותום המלחמה הקרה.

נחת אמריקני בסמוך למבנה השגרירות האמריקנית בניירובי, קניה, אחרי פיגוע של אל-קאעדה, 7 באוגוסט 2018. רויטרס
נחת אמריקני מחוץ למבנה השרוף/רויטרס

אחרי הפיגועים הקטלניים, הורה נשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון על תקיפת יעדים בסודאן ובאפגניסטן, אבל לא נחשבות לחסרות תועלת ולא הצליחו לבלום את התחזקות הטרור הגלובלי, שהגיע לשיאו בפיגועי 11 בספטמבר עם ריסוקם של מטוסי נוסעים חטופים על מגדלי התאומים בניו יורק ועל הפנטגון בוושינגטון.

בעקבות מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בהיסטוריה שלה, שבה נהרגו כ-3,000 איש יצאה ארצות הברית למלחמות באפגניסטן (2001) ובעיראק (2003). בכך החלה "המלחמה בטרור", שממשיכה להתנהל גם היום במוקדים רבים ברחבי המזרח התיכון ואפריקה.

אל-קאעדה, מצדו, סיפק השראה לארגונים רבים, שסונפו לשורותיו ופעלו בשמו גם בניגריה, בסומליה ואף בקניה. האחרונה ממשיכה לחוות מעת לעת מתקפות טרור קטלניות, הזכורה ביותר הייתה ההתבצרות בקניון בניירובי ב-2013.

פיגועי ראווה גדולים בוצעו בערי בירה במערב בתחילת העשור - מדריד ב-2004 ולונדון ב-2005 - ואל-קאעדה התפשט גם לעיראק אחרי הפלישה האמריקנית. הוא ניצל את הוצאת השד העדתי מהבקבוק כדי לגייס תמיכה בקרב התושבים הסוניים בעיראק, שלפתע מצעו את עצמם תחת שליטת הרוב השיעי שנותר מדוכא תחת שלטונו של סדאם חוסיין.

צוותי צה"ל מחלצים נפגעים מהריסות השגרירות האמריקנית בניירובי, קניה, אחרי פיגוע של אל-קאעדה, 7 באוגוסט 1998. רויטרס
כוחות צה"ל מפנים פצועים מהמבנה ההרוס/רויטרס

במאי 2011 חוסל בן לאדן בפשיטה של כוחות אמריקניים מיוחדים בפקיסטן, וקרנה של אל-קאעדה ירדה לטובת האח הקטן, ארגון "המדינה האסלאמית בעיראק", שהיה השלוחה שלו. מנהיגי אבו בכר אל-בגדאדי הרחיב את שאיפותיו של הארגון אל סוריה השכנה ולכל העולם המוסלמי, והכריז על הקמת חליפות ביוני 2014 שהשתרעה על שטחים נרחבים מעיראק ומסוריה.

החליפות, שמכונה דאעש בשל ראשי תיבות המקוריים של הארגון בערבית, קרסה מאז והארגון איבד את רוב שטחיו ושב ללוחמת גרילה ולפיגועים. מנגד, אל-קאעדה שב ומתחזק, במיוחד בתימן, שם פועלת הזרוע המסוכנת ביותר שלו.

ארונותיהם של אזרחים אמריקנים שנהרגו בפיגוע של אל-קאעדה בשגרירות האמריקנית בניירובי, קניה, 10 באוגוסט 1998. רויטרס
ארונות של אזרחים אמריקנים שנהרגו בפיגוע בניירובי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully