וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לוחצת, והנורמליזציה עם ישראל מפלגת בין הצבא לממשלה בסודאן

26.9.2020 / 16:45

מנהיגי סודאן הציגו עמדות מנוגדות בנוגע להסכם עם ישראל, שאותו הציבו בארה"ב כתנאי להסרת המדינה מרשימת תומכות הטרור. מנהיג מועצת הריבונות תמך "בניצול ההזדמנויות" ליציאה מהמשבר הכלכלי, לעומתו ראש הממשלה הדגיש בפני האמריקנים שאין לקשור בין הדברים

בווידאו: פגישת טראמפ נתניהו לפני טקס החתימה בבית הלבן/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

מנהיגי סודאן הציגו היום (שבת) עמדות מנוגדות ביחס לנורמליזציה עם ישראל, שאותה הציבו בארצות הברית כתנאי להסרת המדינה המצויה במשבר כלכלי עמוק מרשימת המדינות תומכות הטרור.

"עלינו לנצל את ההזדמנויות מבית ומחוץ כדי לצאת מהמשבר הנוכחי", אמר מנהיג מועצת הריבונות הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, בפתיחת כנס כלכלי. הוא עמד בראש משלחת סודאנית שקיימה השבוע שיחות עם נציגים אמריקניים באבו דאבי, אך אלו הסתיימו ללא תוצאות.

"עלינו לנצל את ההזדמנות להוציא את סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור", הדגיש אל-בורהאן, שהוא למעשה מנהיגה בפועל של המדינה. בתחילת השנה הוא קיים פגישה חשאית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגנדה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
פומפאו נפגש עם אל-בורהאן בחרטום, בחודש שעבר/רויטרס

מנגד, ראש ממשלת סודאן עבדוללה המדוק אמר בוועידה כי חרטום מתנגדת לקשירה בין הוצאת סודאן מרשימת הטרור לנורמליזציה עם ישראל. לדבריו, הוא הדגיש זאת בפניו של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, בעת ביקורו במדינה בחודש שעבר. "הנושא צריך דיון עמוק של החברה", אמר.

בוושינגטון ציפו שסודאן, המנסה להיפתח מחדש לקהילה הבינלאומית אחרי 30 שנה של בידוד תחת הרודן הקודם עומר אל-בשיר, תצטרף לאיחוד האמירויות הערביות ולבחריין ותכונן יחסים רשמיים עם ישראל. עם זאת, המצב בסודאן מורכב הרבה יותר. בניגוד לשתי מדינות המפרץ, סודאן אכן הייתה מדינת אויב בזמן המשטר האסלאמיסטי, חיילים סודאנים נלחמו נגד כוחות של צה"ל במלחמות ישראל, ומשטח המדינה עברו שיירות נשק איראניות לרצועת עזה.

עוד בוואלה!

פגישה משולשת מכרעת: סודאן שוקלת להסכים לנורמליזציה עם ישראל

לכתבה המלאה

באפריל אשתקד הופל אל-בשיר על ידי הצבא, בעקבות מחאה המונית שהחלה בשל זינוק במחירים של מוצרי יסוד והתרחבה לדרישות לשינויים פוליטיים. הגנרלים הגיעו להבנות עם חלק מההנהגה האזרחית של ההפגנות, ובקיץ הקודם הוקם שלטון זמני למשך שלוש שנים, עד לכינון משטר דמוקרטי.

אך בעוד שהצבא, הנתמך על ידי האמירויות וערב הסעודית, מקדם נורמליזציה עם ישראל, ראש הממשלה וראשי תנועת המחאה מסתייגים כל עוד אין התקדמות בסוגיה הפלסטינית.

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ נואם בפני האסיפה הכללית של האו"ם, 27 בספטמבר 2019. AP
ראש ממשלת סודאן עבדוללה המדוק נואם בפני עצרת האו"ם/AP

סודאן הוכנסה לרשימת המדינות תומכות הטרור של ארצות הברית ב-1993, בשל מתן החסות לאל-קאעדה ולפעילי טרור. ללא הוצאתה מהרשימה, הממשלה הזמנית המתמודדת עם אינפלציה משתוללת ועם צניחה בערך המטבע, במקביל לשיטפונות הרסניים, תתקשה לקבל מימון וסיוע זר.

כדי שהמדינה תצא מהרשימה הזו על הקונגרס לאשר זאת, והדבר תלוי גם בהסדרי פיצויים לקורבנות הפיגועים נגד שגרירויות ארצות הברית באפריקה בשנות ה-90.

סודאן הואשמה במתן סיוע לאל-קאעדה, אך רבים במדינה סבורים כי אין זה הוגן לדרוש מהם פיצויים מאחר שאזרחי סודאן סבלו בעצמם תחת עול המשטר של בשיר, וכי חרטום משתפת פעולה עם ארצות הברית במאבק בטרור. הבית הלבן ומחלקת המדינה סירבו להגיב על ההתקדמות במשא ומתן מול סודאן, אך ממשל טראמפ ממשיך להצהיר כי מדינות נוספות צפויות ללכת בעקבות איחוד האמירויות ובחריין בימים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully