וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסודאן נרתעים מנורמליזציה מהירה עם ישראל: "צריך יציבות כלכלית ופוליטית"

20.10.2020 / 16:04

אחרי הסרת שמה של המדינה מרשימת הטרור של ארה"ב, בחרטום חוששים כי לחץ אמריקני על כינון יחסים עם האויבת הוותיקה עלול לפרק את הממשל הזמני. "צריך לדון ביתרונות שלנו מנורמליזציה"

בווידאו: ראש ממשלת סודאן מודיע לעמו שהמדינה תוסר מרשימת הטרור של ארה"ב/צילום: רויטרס

הלחץ האמריקני על סודאן לנרמל את יחסיה עם האויבת לשעבר ישראל הוביל לדיון ציבורי בנושא שנחשב לטאבו שנים ארוכות, וחשף מחלוקות שעשויות להקשות על הסדר מהיר עם ישראל.

הסיכוי להסכם ככל הנראה גבר אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול (שני) כי חרטום תוסר מרשימת המדינות התומכות בטרור אחרי שתעביר פיצויים של מאות מיליוני דולרים לנפגעי טרור אמריקנים.

ההנהגה הצבאית בממשל הזמני במדינה מצדדת בכינון קשרים עם ישראל, בעוד שארגונים אזרחיים, כולל פוליטיקאים מהשמאל ואסלאמיסטים, מסתייגים. הממשלה המורכבת מטכנוקרטים הדפה עד כה את המהלכים האמריקניים שדחפו את סודאן ללכת בעקבותיהן של איחוד האמירויות הערביות ובחריין.

לפי שני גורמים בכירים בממשלת סודאן, הזהירות של חרטום בנושא משקפת את החששות ששינוי כה משמעותי במדיניות החוץ של המדינה, בזמן של משבר כלכלי עמוק, עשוי להפר את האיזון בין הפלג הצבאי לפלג האזרחי - ולהעמיד בסכנה את הישרדות הממשלה.

"קבלת החלטה היסטורית על יחסים עם ישראל דורשת יציבות כלכלית ופוליטית במדינה", אמר אחד הגורמים. "אחרי הסרת הסנקציות האמריקניות, סודאן תוכל לדון בנורמליזציה עם ישראל וביתרונות שתשיג סודאן, לפי האינטרסים שלה".

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, באירוע לציון תחילת המהפכה, 25 בדצמבר 2019. רויטרס
"קבלת החלטה היסטורית דורשת יציבות". ראש ממשלת סודאן חמדוכ/רויטרס

סודאן, שבאופן היסטורי מתנגדת למדינת ישראל, נמצאת בחודש ה-18 לשלטון המעבר שהוקם אחרי הדחת הרודן עומר אל-בשיר בשנה שעברה בעקבות הפגנות עממיות. הממשלה מתמודדת עם אינפלציה של יותר מ-200% והיא מתקשה לספק מוצרים ושירותים בסיסיים. מגיפת הקורונה ושיטפונות קשים מוסיפים לקשיה.

הסרת סודאן מרשימת הטרור, בתמורה ל-335 מיליון דולר פיצויים, תוכל לעזור לה כלכלית, עם הסרת חסימת הסיוע הבינלאומי והקלה על חובות.

גורמים אמריקנים ובמדינות המפרץ אמרו בחודש שעבר כי וושינגטון הציעה לסודאן סיוע כלכלי והומניטרי, אחרי שבכירים אמריקנים וראש הצבא הסודאני גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן דנו בסוגיית היחסים עם ישראל. ואולם, ראש ממשלת סודאן, עבדאלה חמדוכ, טען כי אין לקשור בין הנושאים.

"זה לא אפשרי לאלץ את כל העם לעשות נורמליזציה בתוך שבוע או שבועיים", אמרה אתמול שרת האוצר, היבה מוחמד עלי, לטלוויזיה הסודאנית. "אם אנחנו רוצים יחסים עם ישראל, עלינו לתת הזדמנות ראויה ללמוד את הנושא לפרטים".

למרות התמיכה של בורהאן, שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגנדה בפברואר, וסגנו מוחמד חמדאן דגלו, שלאחרונה שיבח את הכלכלה הישראלית, מהלך מהיר עשוי לשבור את הקואליציה האזרחית החולקת עמם את השלטון.

"העמדה שלנו לגבי הישות הציונית נותרה על כנה - זאת ישות גזענית העוינת לכל תנועות השחרור הלאומיות", אמר סדיק פארוק, מנהיג המפלגה הקומוניסטית החברה בקואליציה התומכת בממשלה.

הפגנה בסודאן 13 באפריל 2019. רויטרס
האזרחים רוצים עבודות, בריאות ושירותים. הפגנה נגד משטרו של בשיר/רויטרס

חמדוכ אמר כי הוא לא מורשה להחליט בנוגע ליחסים עם ישראל.

"בהצגת עמדה זו, הוא רוצה להימנע מהחלטה שעשויה להוביל לפיצול בקואליציה השלטת התומכת בממשלה", אמר פתח א-רחמאן אחמד מאוניברסיטת חרטום.

בנוסף לכך, הכרה בישראל עשויה להוביל לזעם של הפלגים האסלאמיסטיים הנאמנים לבשיר, המנסים להצר את צעדי ממשלת המעבר.

ועדיין, נרשמה לראשונה תמיכה פומבית בכינון יחסים עם ישראל.

חבר הפרלמנט לשעבר אבו אל-קאסם ברטום אמר כי הוא מתכנן נסיעה פרטית של 40 אנשי עסקים, ספורטאים ואנשי רוח לישראל כצעד בונה אמון בחודש הבא.

חלק מהדור הצעיר בסודאן, שפחות מזדהה עם הסוגיה הפלסטינית מאשר הדורות המבוגרים יותר, אומר גם הוא שיתמוך במהלך.

"אין לי התנגדות לכך שסודאן תכונן יחסים רשמיים עם ישראל, אם זה באינטרס של המדינה", אמר אחמד איברהים בן ה-30, העובד בחברת תקשורת. "אנחנו רוצים עבודה, בריאות, חינוך וחיים טובים יותר. סודאן צריכה לדאוג לעצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully