וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: אסיר את סודאן מרשימת הטרור אחרי שתשלם פיצוי לקורבנות טרור בארה"ב

נשיא ארה"ב אמר כי בחרטום הסכימו לשלם 335 מיליון דולר פיצויים לנפגעים ומשפחותיהם, סוגיה שהייתה במחלוקת בין המדינות במשך זמן רב. גורמים אמריקנים מעריכים כי המהלך עשוי להביא להכרזה על נרמול היחסים בין ישראל לסודאן, שם בירכו: "אנחנו אנשים שוחרי שלום"

בווידאו: ראש ממשלת סודאן מודיע לעמו שהמדינה תוסר מרשימת הטרור של ארה"ב/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שני) כי יסיר את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. זאת, לדבריו, בעקבות הסכמתה של חרטום לשלם פיצויים לקורבנות טרור בארצות הברית. מוקדם יותר אמרו גורמים אמריקניים לסוכנות הידיעות רויטרס, כי אחרי הוצאתה של סודאן מרשימת הטרור - ייתכן שיוכרז הסכם נורמליזציה בינה לבין ישראל.

טראמפ כתב בציוץ בטוויטר כי ממשלת סודאן הסכימה לשלם סכום של 335 מיליון דולר לקורבנות טרור אמריקנים מפיגועי אל-קאעדה באפריקה ב-1998, סוגיה שהייתה במחלוקת במשך זמן רב בין המדינות והייתה תנאי להתקדמות בהוצאת חרטום מרשימת הטרור. "ברגע שהכסף יופקד (בקרן הפיצויים, ב"ר) אסיר את סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור", צייץ טראמפ. "סוף סוף צדק לעם האמריקני וצעד גדול קדימה עבור ממשלת סודאן".

שרת האוצר של סודאן, היבה מוחמד-עלי, אישרה בראיון לרשת אל-ערביה כי המדינה החלה להעביר לקורבנות את כספי הפיצויים שארצות הברית דרשה על מנת להסיר אותה מרשימת הטרור ולאפשר לה גישה לסיוע כלכלי בינלאומי שלו היא זקוקה נואשות.

סודאן הוכנסה לרשימת המדינות תומכות הטרור ב-1993 אחרי שמשטרו של הרודן לשעבר עומר אל-בשיר הואשם במתן חסות לארגוני טרור, כולל למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן. רבים בסודאן חשו שהישארותה ברשימה אינה רלוונטית עוד אחרי הפלתו של בשיר בשנה שעברה ושיתוף הפעולה של חרטום במאבק בטרור.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
מנסה לגרוף הישג מדיני נוסף. טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של האמירויות ובחריין/רויטרס

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, הודה לטראמפ בטוויטר. "אנחנו מאוד מצפים להודעה הרשמית שלך לקונגרס על ביטולה הגדרת המדינה כנותנת חסות לטרור, מה שעלה לסודאן יותר מדי", צייץ חמדוכ. הוא הוסיף כי "ההודעה הזו היא התמיכה החזקה ביותר במעברה של סודאן לדמוקרטיה. אנו עומדים להיפטר מהמורשת הכבדה ביותר של המשטר הקודם של סודאן, ואני חוזר ומדגיש כי אנו אנשים שוחרי שלום, ומעולם לא תמכנו בטרור".

מאוחר יותר אמר חמדוכ בריאיון ששודר בטלוויזיה הממלכתית במדינה כי "יציאתה של סודאן מרשימת נותני החסות לטרור של ארצות הברית תפתח את הדלת להקלה על החוב החיצוני בשווי 60 מיליארד דולר".

גם יו"ר מועצת הריבונות במדינה, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, בירך על הודעת טראמפ. "ברצוני להביע את הערכתי העמוקה, ואת הערכת העם הסודני לנשיא טראמפ ולממשל האמריקני על הצעד הבונה שנעשה כדי להסיר את סודאן מרשימת הטרור". הוא הוסיף כי הדבר מהווה "הכרה בשינוי ההיסטורי שחל בסודאן".

עוד בוואלה!

ארה"ב לוחצת, והנורמליזציה עם ישראל מפלגת בין הצבא לממשלה בסודאן

לכתבה המלאה
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודאנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חרטום סודאן, 25 באוגוסט 2020. AP
בסודאן חשו שהשארתם ברשימה אינה הוגנת. פומפאו ואל-בורהאן/AP

מקורות בסודאן מסרו כי הממשלה בחרטום צפויה להעביר את כספי הפיצויים לחשבון הבנק המיוחד שהוקם לצורך כך כבר בשעות הקרובות. לאחר מכן, צפוי טראמפ לחתום על צו נשיאותי שיסיר את סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור.

במקביל, סנאטורים במפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית צפויים להודיע כי יעבירו במהירות חוק שיעניק חסינות לסודאן מפני תביעות עתידיות של קורבנות טרור. הבית הלבן מצידו צפוי להודיע על תכנית סיוע כלכלית שתכלול מענק כספי בשווי מאות מיליוני דולרים, סיוע במשלוחי חיטה, תרופות ונפט.

בנוסף לכך, וושינגטון תפעל לכינוס ועידת מדינות תורמות עבור סודאן והבית הלבן יפעל לעודד גורמים במגזר הפרטי לבצע השקעות במדינה

לפי מקורות ישראלים וסודאנים, לאחר כל הצעדים הללו צפויה להתקיים שיחה בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, אל-בורהאן וחמדוכ. ייתכן והשיחה תתקיים כבר בימים הקרובים ותתבצע לפי אותו מודל של השיחות שביצע טראמפ עם נתניהו ועם מנהיגי איחוד האמירויות ובחריין. הסודאנים צפויים להודיע באותה שיחה כי הם מוכנים להתחיל בתהליך הדרגתי של נורמליזציה עם ישראל.

הציוץ של ראש מועצת הריבונות בסודאן

הציוץ של טראמפ מגיע בתום מגעים שארכו כחודשיים בין בכירים בבית לבן ובמשרד החוץ האמריקני לבין בכירים בממשלת סודאן, בנסיון להגיע להבנות על עסקת חבילה שבמסגרתה ארצות הברית תוציא מרשימת הטרור את סודאן , שתקבל חבילת סיוע כלכלי מארצות הברית ומאיחוד האמירויות ותנרמל בתמורה את יחסיה עם ישראל.

בעוד שהגנרל אל-בורהאן, שעומד בראש הפלג הצבאית של הממשלה בסודאן, תמך במהלך כולל של נורמליזציה עם ישראל, ראש הממשלה חמדוק, שעומד בראש הפלג האזרחי של הממשלה, הסתייג מכך.

חמדוכ ביקש להפריד בין הוצאת סודאן מרשימת הטרור לבין הנורמליזציה וכן דרש לקבל סיוע בכך של יותר משלוש מיליארד דולר מוושינגטון. במשך שבועות הוא התנגד לעסקה, אך בימים האחרונים שינה את דעתו אחרי שקיבל התחייבות כי הצעד הראשון בתהליך יהיה הוצאת סודאן מרשימת הטרור וכי הסיוע יינתן רק בסוף תחילת תהליך נורמליזציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully