וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וסודאן הכריזו על הסכם נורמליזציה בין המדינות

עודכן לאחרונה: 24.10.2020 / 11:23

ההכרזה על הסכם לקראת כינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות נמסרה בתום שיחה בין נשיא ארה"ב, נתניהו, ראש ממשלת סודאן חמדוכ והנשיא הזמני אל-בורהאן. זאת לאחר שטראמפ הסיר את סודאן מרשימת המדינות נותנות החסות לטרור. "יש הרבה מאוד מדינות אחרות בדרך"

בווידאו: נתניהו מברך על הסכם הנורמליזציה עם סודאן/צילום: לע"מ

ישראל וסודאן הכריזו הערב (שישי) על הסכם נורמליזציה בין המדינות, במהלך שיחה בהשתתפות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש מועצת הריבונות הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ וראש הממשלה בנימין נתניהו.

טראמפ, שהכניס את הכתבים לחדר הסגלגל תוך כדי השיחה עם מנהיגי המדינות, הבהיר כי מדינות נוספות יצטרפו ויכוננו יחסים עם ישראל בשבועות ובחודשים הקרובים, כשהוא רומז שכוונתו לערב הסעודית. "גם הפלסטינים רוצים לעשות משהו", הוסיף. נתניהו אמר לטראמפ במהלך השיחה כי "אנחנו מרחיבים במהירות רבה את מעגל השלום תחת הנהגתך", וטראמפ השיב: "יש הרבה מאוד מדינות אחרות בדרך". גם יועצו של הנשיא ג'ארד קושנר אישר כי מדינות נוספות שיצטרפו.

בהודעה המשותפת שפורסמה בסיום שיחת הטלפון בין המנהיגים נכתב כי סודאן וישראל הסכימו על נורמליזציה ביחסים ועל סיום מצב הלוחמה ביניהן. בנוסף, המנהיגים הסכימו לכונן יחסי מסחר וכלכלה ולהתמקד בתחום החקלאות. המנהיגים הסכימו כי משלחות משתי המדינות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לנהל מו"מ על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי החקלאות, התעופה, ההגירה ובתחומים נוספים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על נרמול היחסים בין ישראל לסודאן בשיחת טלפון, 23 באוקטובר 2020. AP
חתם על הצו. טראמפ בשיחת הטלפון עם מנהיגי ישראל וסודאן, הערב/AP

מוקדם יותר חתם טראמפ חתם על הצו שמסיר את סודאן מרשימת המדינות נותנת החסות לטרור. הוא הודיע לקונגרס האמריקני על הצעד, לאחר שסודאן העבירה 335 מיליון דולרים כפיצוי לקורבנות הטרור ובני משפחותיהם. הסרת סודאן מהרשימה הייתה התנאי המרכזי שהעמידו במדינה להתקדמות לכיוון נורמליזציה עם ישראל.

ראש הממשלה אמר בהודעה מטעמו כי "בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו", מסר נתניהו. "שמי סודאן פתוחים היום לישראל, זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה".

שר החוץ גבי אשכנזי בירך אף הוא על החלטת ממשלת סודאן לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, ואמר כי "53 שנים לאחר ועידת חרטום הידועה לשמצה בה אימצו מנהיגי מדינות ערב את נאום שלושת ה'לאוים', אנחנו חיים כיום במציאות של חמשת הכנים: כן שלום עם מצרים, כן שלום עם ירדן, כן שלום עם איחוד האמירויות, כן שלום עם בחריין וכעת, כן שלום עם סודאן". הוא הוסיף כי "מדובר בהחלטה אמיצה והיסטורית, המקדמת את המזרח התיכון כולו לעתיד של יציבות ושגשוג".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה , 14 ביוני 2020. רויטרס
"מרחיבים את מעגל השלום". נתניהו/רויטרס

איחוד האמירויות הערביות בירכה במהלך הלילה את החלטת סודאן לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, כך דווח הלילה בסוכנות הידיעות WAM. עוד דווח כי האמירויות אמרה שההחלטה של סודאן תרחיב את היקף תחומי הפעילות הכלכלית, המסחרית, המדעית והדיפלומטית המשותפים למדינות.

גם בחריין בירכה על נרמול היחסים. "ממלכת בחריין מקדמת בברכה את ההכרזה על הסכם לייסוד יחסים בין הרפובליקה של סודאן לבין ישראל, בהיותו צעד היסטורי נוסף בדרך להשגת שלום, יציבות ושגשוג במזרח התיכון", הודיע משרד החוץ של בחריין. עוד נכתב בהודעה, כי ההסכם "יחזק את מאמצי סודאן להשגת ביטחון, צמיחה ושגשוג לעמה ויסייע ביצירת אוירה להשגת שלום במזרח התיכון".

מנגד, ברשות הפלסטינית גינו את ההסכם. "הנורמליזציה בין ישראל לסודאן היא תקיעת סכין נוספת בגב הפלסטינים", נמסר. יו"ר הרשות אבו מאזן הבהיר כי לאף אחד אין זכות לדבר בשם הפלסטינים.

הג'יהאד האסלאמי גינה את ההסכם אף הוא, ובהודעה מטעם הארגון נמסר כי "ההסכם הוא בגידה בפלסטין ובאומה, ואיום על זהות ועתיד סודאן". לדברי הארגון, "המשטר הסודאני גולש לתוך החיבוק הישראלי ומעניק מתנה חינם לישראל. מתוך כספי העניים והעקורים, הסודאנים משלמים כספים כדי להתקרב לאמריקנים".

צעדים ראשונים לקראת נורמליזציה

ההסכם, שהוכרז הערב, יחייב את שתי המדינות לצעדים ראשונים לקראת נורמליזציה, כשנושאים כמו חילופי שגרירים ושגרירויות ייפתרו בהמשך. דובר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן, מוחמד אל-פקי סלימאן, אמר לאתר החדשות אל-עין באיחוד האמירויות כי "התחלנו שיחות בפועל עם ישראל על סיום מצב הלוחמה".

ראש ממשלת סודאן חמדוכ הודה בציוץ בטוויטר לטראמפ. הוא הוסיף כי "אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הממשל והקונגרס האמריקני, כדי לסיים את תהליך הסרתנו מהרשימה במועד. אנו פועלים לכונן יחסים המשרתים את אנשינו בצורה הטובה ביותר".

מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן במהלך עצרת באומדורמאן 29 ביוני 2019. AP
הוסרו מרשימת תומכי הטרור. יו"ר מועצת הריבונות אל-בורהאן/AP

מוקדם יותר הודיעה מועצת הריבונות הזמנית בסודאן כי טראמפ חתם על הצו להוצאת המדינה מרשימת נותנות החסות לטרור. הודעת מועצת הריבונות מגיעה לאחר שבמהלך השבוע הכריז טראמפ שיסיר את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. נשיא ארצות הברית כתב השבוע בציוץ בטוויטר כי ממשלת סודאן הסכימה לשלם סכום של 335 מיליון דולר לקורבנות טרור אמריקנים מפיגועי אל-קאעדה שאירעו באפריקה ב-1998, סוגיה שהייתה במחלוקת במשך זמן רב בין המדינות והייתה תנאי להתקדמות בהוצאת חרטום מרשימת הטרור.

אתמול שוחח שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו עם ראש ממשלת סודאן, ושיבח את מאמציו לשפר את היחסים עם ישראל ולקדם נורמליציה עמה. "אני משבח את מאמציך עד כה, לשיפור היחסים בין סודאן לישראל, ומקווה שהמאמצים האלה יימשכו", אמר לו.

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, באירוע לציון תחילת המהפכה, 25 בדצמבר 2019. רויטרס
הודה לטראמפ. ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ/רויטרס

שיחה זו מגיעה ברקע ביקורם החשאי של שניים מיועצי נתניהו ושניים מיועצי טראמפ, יום קודם לכן בחרטום. היועצים נפגשו עם הנשיא הזמני אל-בורהאן ועם בכירים סודאנים נוספים, לקראת הודעה אפשרית בימים הקרובים על סיום מצב הלוחמה בין המדינות, כך לפי מקורות שמעורים בנושא.

פומפאו אמר אתמול כי תהליך הוצאתה של סודאן מהרשימה כבר החל אחרי שבחרטום העבירו כספים לחשבון מיוחד שנועד לפצות את קורבנות הטרור האמריקנים. פומפאו אמר כי נורמליזציה עם ישראל היא החלטה ריבונית של ממשלת סודאן, אך הדגיש כי ארצות הברית מקווה שהיא תעשה זאת במהירות.

בווידאו: השתלשלות היחסים בין ישראל לסודאן/צילום: רויטרס

עבור טראמפ, המפגר בסקרים אחרי יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, מדובר בהישג מדיני נוסף, ונדיר, אחרי שאיחוד האמירויות הערביות ובחריין כבר החלו בכינון יחסים רשמיים עם ישראל. ארצות הברית לחצה על סודאן ללכת בעקבותיהן, אך אחד מסלעי המחלוקת הייתה דרישת הפלג האזרחי בממשל הזמני בסודאן להפריד את הסוגיה מהסרת שמה של סודאן מהרשימה של המדינות התומכות בטרור. הפלג הצבאי בממשל, בהנהגת אל-בורהאן, תמך בנורמליזציה עם ישראל.

קושנר אמר כי הסכמי הנורמליזציה עם התחלה של "שינוי הפרדיגמה" במזרח התיכון, וכי ההחלטה של סודאן היא סמלית משום שהייתה זו ועידת חרטום מ-1967 שבה הכריזה הליגה הערבית על שלושת "הלאווים" - לא למשא ומתן, לא לשלום ולא להכרה במדינת ישראל.

שנים של עוינות

בניגוד לאיחוד האמירויות ולבחריין, בין סודאן לבין ישראל היו יחסי איבה. חיילים סודאנים לחמו עם מצרים במלחמות נגד ישראל, ושורת תקיפות מסתוריות שהתרחשו בשנים האחרונות על אדמת סודאן יוחסו לישראל. לפי דיווחים, הותקפו אז מפעלי נשק של איראן ושיירות שהיו אמורות להגיע לחמאס ברצועת עזה. סודאן הסונית התרחקה בשנים האחרונות מאיראן השיעית, ובסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי במסגרת ההסכם, תגדיר חרטום את חיזבאללה ארגון טרור. זה לא הוזכר בהצהרה הרשמית של המדינות.

סודאן הוכנסה לרשימה ב-1993, תחת משטרו האסלאמיסטי של הרודן עומר אל-בשיר שהואשם במתן חסות לארגוני טרור, כולל לאל-קאעדה. רבים בסודאן חשים שלא היה זה הוגן להשאיר את המדינה תחת סנקציות, המונעות ממנה מימון וסיוע זר, בשל הפלתו של אל-בשיר לפני שנה וחצי. הקונגרס האמריקני יידרש להגן בחקיקה על סודאן כדי למנוע כל אפשרות לתבוע ממנה כספים נוספים מצד נפגעי ומשפחות הקורבנות של הפיגועים בשגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה.

נשיא סודאן עומר בשיר, 2015. רויטרס
הואשם במתן חסות לארגוני טרור. אל-בשיר, 2015/רויטרס

הממשל הזמני בסודאן מתמודד עם משבר כלכלי חריף ולחץ מהרחוב, ובימים האחרונים הפגינו אלפים בבירה חרטום ובערים אחרות בדרישה להאצת הרפורמות. הנורמליזציה עם ישראל היא סוגיה רגישה במדינה, ובשבועות האחרונים התבטאו נגדה פוליטיקאים אסלאמסטיים ושמאליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully