וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו נגד נתניהו; מפגינים הותקפו בגז מדמיע בת"א וחיפה

לאחר הסרת ההגבלות על ההפגנות, התחדשה המחאה ההמונית כשאלפים הפגינו מול מעון רה"מ בירושלים ואלפים אחרים הפגינו בכיכר רבין בת"א. 9 בני אדם נעצרו בחשד להפעלת אלימות כלפי מפגינים. מוקדם יותר, התאספו מאות מוחים בצמתים, בגשרים וביישובים השונים

בווידאו: לאחר הסרת הגבלות הסגר התחדשו המחאות ההמוניות בירושלים ובת"א/צילום: יותם רונן, עריכה: איתי עמרם

אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, במסגרת המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית, הנערכת זה השבוע ה-17 ברציפות. מוקדם יותר הפגינו אלפים גם בכיכר רבין בתל אביב. כמו בכל שבוע, באלפי כיכרות, גשרים וצמתים מהצפון ועד לדרום הארץ מוחים רבים התאספו, הניפו שלטים ודגלים שחורים. תשעה בני אדם נעצרו בחשד להפרת סדר והפעלת אלימות כנגד שוטרים ומפגינים אחרים.

"היו כמה תהלוכות שיצאו, ומאחר שראינו שעדיף לא להתעמת אפשרנו, והנזק לא היה כבד כי אין כמעט תנועה בעיר", אמר סנ"צ אלון כלפון, ראש ענף מבצעים במחוז ירושלים של המשטרה. "עצרנו מתסיסים וכן אנשים שבאו לפגוע במפגינים. אחד מהם נשא גז מדמיע ואנו נברר את הכוונות שלו. בסיום ההפגנות נתקלנו בקומץ שהפר את הסדר ברגל גסה ולא נאפשר זאת - נאפשר מחאה ולא את השימוש בשוטרים כשק חבטות".

בכיכר רבין התנהלה עצרת של התנועה לאיכות השלטון, בסימן קריאה להרחיב את החקירה בפרשת הצוללות. גם לרחוב בלפור בירושלים הגיעו כמה אלפים, עם התחדשות המחאה הערב לאחר הסרת ההגבלה על הפגנות במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים ובקפסולות של עד 20 משתתפים.

מפגינים נגד הממשלה, כיכר רבין, תל אביב 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"ראש הממשלה לא רואה אותנו ממטר". אלפים מפגינים נגד נתניהו בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

מההפגנות בכיכר רבין בתל אביב וכיכר פריז בירושלים, יצאו המפגינים בתהלוכות ברחבי הערים. בתל אביב תשתתפו במעדת המחאה כ-2,000 מהמוחים, ובירושלים יצאו מאות מפגינים לתהלוכה ללא תיאום עם המשטרה, כשחלקם חסמו את הרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' שבמרכז העיר. שלושה מהמפגינים עוכבו לחקירה בחשד שהפרו את הסדר.

בדומה לכמה אירועי מחאה בשבועות האחרונים, גם הערב הופנתה אלימות נגד מפגינים. בחיפה, קבוצת צעירים ריססה גז מדמיע לעבר קבוצות מפגינים בכמה מוקדים בעיר. שלושה מהם, תושבי קריית ים, נעצרו בחשד לתקיפה. לטענת מפגינים, גם בקרית אתא אירעה תקיפה, כשמפגינים דיווחו על אבן שהושלכה אל ראשו של מפגין שנפצע קל. לטענתם, התוקפים היו תומכי נתניהו.

בנוסף לכך, המשטרה הודיעה על כמה מעצרים שביצעה הערב. בשדרות נורדאו בתל אביב נעצר שליח בן 19 שהיה רכוב על אופניים חשמליים, בחשד לריסוס גז פלפל לעבר מפגינים בשדרות נורדאו בתל אביב. חשוד נוסף, בן 54, נעצר ברחוב קויפמן בעיר בחשד שקילל מפגינים ותקף את אחד מהם באלימות. שני צעירים, בני 17 ו-20, נעצרו בחשד לריסוס גז מדמיע מתוך רכב חולף לעבר קבוצת מפגינים שעמדה ברחוב יפת ביפו.

מפגינים נגד הממשלה, בלפור, ירושלים, 17 באוקטובר 2020. בן כהן, אתר רשמי
המחאה במעון התחדשה. אלפים ברחוב בלפור בירושלים, הערב/אתר רשמי, בן כהן

בירושלים המשטרה עיכבה צעיר שנסע על אופניים ונכנס לתוך קהל המפגינים ברחוב בלפור. חלק מהמפגינים צעקו שיש לו סכין ולפי אחת מהמפגינות הוא אמר שיש לו סכין, אבל ככל הנראה בחיפוש שנערך עליו נמצא גז מדמיע.

בכיכר הבימה השליכו צעירים שנסעו על אופניים חשמליים נפצים או חזיזים לעבר כמה מפגינים שנותרו ברחבת היכל התרבות. לדברי המפגינים, למקום הגיעו כעשרה נערים שצעקו לעברם "שמאלנים שרמוטות" ו"נחתוך את כולכם אם מישהו יעז לדבר", ואז זרקו לעברם שני נפצים.

במקרה נוסף שאירע אחר הצהריים בשכונת בת גלים, חבורה של עשרות תומכי נתניהו התגרו במפגינים, עד הרגע שבו חלקם תקפו את המפגינים פיזית, טענו המוחים. בארגוני המחאה מסרו בתגובה למקרי התקיפה כי "נתניהו מסית לאלימות - והאלימות לא מאחרת מלהגיע. יש לו ולשותפיו לממשלה אחריות מלאה על מקרי התקיפה, על האלימות הקשה, על השנאה, הפילוג. עם ישראל ינצח את נתניהו".

מפגינים נגד הממשלה, כיכר רבין, תל אביב 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מפגינים בכיכר רבין בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

מארגוני הצעירים "קומי ישראל", "הבעלבתים", "החזית הוורדה" ו"התעוררנו" נמסר כי "בזמן שמאות אלפי מפגינים מציפים את רחובות ישראל, נתניהו עולה לספר לנו איך הוא ניצח את הקורונה. אבל השקרים שלו לא עובדים יותר על אזרחי ישראל". הם הוסיפו כי "הציבור כולו יודע שהוא נלחם במפגינים ובציבור החרדי במקום להילחם במשבר הבריאותי-כלכלי שהוא יצר כאן".

מוקדם יותר הערב מסרו הדגלים השחורים כי "מאות האלפים שיוצאים היום לא יקבלו יותר שלטון שמסית נגדם לאלימות, שמרסק את הכלכלה. אנחנו נמשיך במאבק וננצח בו. עם ישראל ינצח את ביבי, במאבק נחוש נגד השלטון מדינת ישראל תנצח את הקורונה ואת הדיקטטורה".

"עם היציאה מהסגר השני, המדגיש עוד יותר את כשלונות הממשלה הזו והעומד בראשה, אנו קוראים לכם לבוא ולהפגין, כדי שראש הממשלה והממשלה הכושלת שלו יעזבו את כסאותיהם ואנו נקבל נבחרי ציבור שאכפת להם מהציבור", נמסר מתנועת "אין מצב".

ציפי לבני נואמת בהפגנה נגד הממשלה, כיכר רבין, תל אביב 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"נתניהו - אתה לא הקורבן בסיפור הזה". לבני בת"א, הערב/ראובן קסטרו

בהפגנה בכיכר רבין נכחה השרה לשעבר ציפי לבני. לבני נשאה דברים ותקפה את ראש הממשלה. "נתניהו בחר להיות האיש שהורס את הדמוקרטיה ומפרק את החברה הישראלית", אמרה לבני. "אדוני ראש הממשלה, אזרחי ישראל קוראים לך - עד כאן".

שרת החוץ לשעבר הוסיפה: "אתה לא הקורבן בסיפור הזה ולא ניתן לך להפוך את הדמוקרטיה לקורבן. ישראל היא מדינת חוק ולא יהיה אדם מעל החוק. גם ראש ממשלה. השחיתות פוגעת בכל אחד מאזרחי המדינה".

גם יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, נשא דברים בהפגנה בכיכר רבין. שרגא אמר כי "להקות של ברבורים שחורים נחתו על שמי הדמוקרטיה במדינת ישראל, והביאו איתם את החושך, את הפגיעה בזכויות אדם, ואת הפגיעה הקשה באיכות השלטון", אמר. הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה והוסיף: "מנדלבליט, אתה חייב לפתוח בחקירת המניות ופרשת כלי השיט. האמת תיחשף, אין אופציה אחרת, לא יעלה על הדעת שלא תפתח בחקירה".

מפגינים נגד נתניהו חוסמים את הרכבת הקלה באזור קינג ג'ורג' במרכז ירושלים. 17 באוקטובר 2020. מאיה הורודצ'יאנו, אתר רשמי
מפגינים נגד נתניהו חוסמים את הרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' בבירה/אתר רשמי, מאיה הורודצ'יאנו

כמה עשרות מתושבי מושב דור וקיבוץ נחשולים, הפגינו לאורך כביש החוף, סמוך לישוביהם. הם נשאו שלטים בגנות השחיתות השלטונית ונגד ראש הממשלה. בין המפגינים גם המוסיקאי אלברט בגר בן ה-61, חתן פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים (תשס"ט), בעצמו תושב דור האוחז בדגל ישראל. "אני ממש לא חושש משום דבר", אמר בגר לוואלה !NEWS. "אין לי שום דבר נגד שום גוף בליכוד, ושום גוף ימני. אני חושב שפשוט הראש שלנו, ראש הממשלה הזה שנמצא במצב הזה שבו הוא נמצא, הוא לא רואה אותנו ממטר והחבורה הקרובה אליו היא פשוט חבורה של אנשים שמגנים עליו".

מפגינים על ציר ז'בוטינסקי  גשר בלינסון, 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מוצ"ש נוסף של מחאה. מפגינים על ציר ז'בוטינסקי גשר בלינסון, הערב/ראובן קסטרו

כשנשאל האם הוא פוחד שתיפגע הקריירה שלו כתוצאה מהשתתפותו במחאה, אמר כי "אין פה מה לחשוב על עצמך, אני פשוט חושב שנפלנו שבי לידיים לא נכונות והשלטון הזה צריך להתחלף. זו לא שאלה של ימין ושמאל, אני חושב שאנחנו צריכים להתלכד כולם ולהעיף את הנגע הרע הזה מהחיים שלנו. אם זה יעלה לי בקריירה אז שזה יעלה לי בקריירה".

בקיסריה הסמוכה אין במוצאי השבת הזו מפגינים. לראשונה זה 14-15 שבועות, המחסומים ברחוב הדר המרכזי ביישוב מורמים, האורות ירוקים והרחוב פתוח לתנועת כלי רכב. קומץ מפגינים שהגיעו ליישוב עזבו תוך זמן קצר.

מפגינים נגד הממשלה, כיכר רבין, תל אביב 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"השלטון הזה צריך להתחלף". מפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

בתנועת "קריים מיניסטר" הבהירו כי ההפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים תתקיים תוך הקפדה יתרה על ריחוק ועטיית מסיכות. "הערב חוזרים לבלפור אחרי סגר פוליטי שהטיל על המדינה נאשם בפלילים, בניסיון ציני ושקוף לדכא את המחאה, על גבם של האזרחים הקורסים. אנחנו נחושים וההסתה והאלימות לא ירתיעו אותנו", מסרו. בתנועה שבו וקראו למשטרה להגביר את נוכחותה במוקדי ההפגנות ברחבי הארץ בעקבות החשש מפגיעה במפגינים.

בארגוני הצעירים אמרו כי "מקרי האלימות הקשים נגד מפגינים הם תוצר ישיר של שיח השנאה המפלג שמגיע מלמעלה. בזמן שהם גוררים אותנו לתהום הייאוש, אנחנו נניף דגלים ורודים של תקווה, לעתיד טוב יותר לחברה הישראלית".

על מה ההפגנות?

המפגינים מוחים נגד המשך כהונתו של נתניהו במקביל להיותו נאשם בפלילים, בטענה בין היתר כי אינו יכול להפריד בין טובתו האישית והמשפטית להחלטותיו הפוליטיות. ראש הממשלה נאשם בשלושה תיקים.

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully