וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האגודה לזכויות האזרח ליועמ"ש: להפסיק את כיתור המפגינים וכליאתם

12.10.2020 / 13:23

באגודה פנו למנדלבליט בבקשה להורות למשטרה לחדול את השימוש בשיטה במסגרתה היא חוסמת מכל הכיוונים את המפגינים נגד נתניהו בתל אביב. בפנייה נכתב כי סגירת המוחים נמשכת לעתים שעות, ואינה חוקית. "הפרקטיקה מייצרת צפיפות שמסכנת את בריאותם של האנשים הכלואים"

בווידאו: עימותים בין שוטרים למפגינים בתל אביב/צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (שני) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקשה ממנו להורות למשטרה להפסיק את השימוש בשיטת ה"קטלינג" (Kettling). מדובר בטקטיקה שהמשטרה משתמשת בה בהפגנות האחרונות בתל אביב, במסגרתה השוטרים חוסמים מכל הכיוונים את המפגינים ומאפשרים להם לצאת רק באיטיות רבה, לעתים אחרי שעות, תוך רישום פרטיהם.

"כליאת האנשים נעשית באופן אקראי וקולקטיבי, וכוללת גם מפגינים שמתגוררים בטווח אלף מטרים וגם עוברי אורח ובהם גם קשישים וילדים", נכתב בפניית האגודה, עליה חתומים עורכות הדין אן סוצ'יו וטל חסין. "פרקטיקה זו מייצרת צפיפות שאינה מאפשרת שמירה על כללי הריחוק החברתי ומסכנת את בריאותם של האנשים הכלואים".

לדבריהם, "המשטרה מוסמכת אמנם לפזר הפגנות בנסיבות מסוימות, אולם הפרקטיקה של עיכוב המוני של מאות אנשים במכלאות היא בלתי חוקתית ופוגעת באופן בלתי מידתי בזכות להפגין, בחופש התנועה, בבריאותם ובכבודם. נראה שכל תכליתה של השיטה היא דיכוי הפגנות ומפגינים".

הפגנת הדגלים השחורים בתל אביב 
10 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
שוטרים חוסמים מפגינים נגד נתניהו בתל אביב, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בפנייה נכתב כי סגירת המפגינים נמשכת לעתים שעות. "מעדויות שאספנו עולה כי אנשים נרמסו כתוצאה מהצפיפות הרבה, חוו התקפי חרדה, נאלצו לעשות צרכים מאחורי עצים ופחים, נאלצו לעתים לטפס מעל גדרות בדרך לא דרך כדי לצאת מהמכלאה וחלקם חשו ברע והתחננו לשווא בפני השוטרים שיאפשרו להם לצאת". עוד נכתב, כי ככל הידוע, השימוש הראשון באמצעי בהפגנה נעשה בחודש יולי בירושלים, שם כותרו מפגינים לאחר שמחו מול מעון ראש הממשלה, ואז גם נעשה כלפיהם שימוש במכת"זיות.

עוד בוואלה!

המעצרים בהפגנות לא נובעים מתקנות הקורונה, אלא מסמכות המוקנית בחוק

לכתבה המלאה
חסימות שוטרים במהלך הפגנת הדגלים השחורים בתל אביב 
10 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
"אנשים נרמסו כתוצאה מהצפיפות". שוטרים במחאה נגד נתניהו בת"א, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

לטענת האגודה, השיטה אינה חוקית. "להגבלה קולקטיבית של חופש התנועה של קבוצת אנשים, גם אם מדובר בהתקהלות בלתי חוקית, אין כל עיגון בחוק", כתבו עורכות הדין סוצ'יו וחסין. "לא יכול להיות ספק, כי פגיעה קשה כל כך בחירותם של אנשים באופן קולקטיבי מחייבת הסמכה מפורשת בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully