וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביישובים האדומים נערכים להמשך הסגר, ודורשים סיוע מהמדינה: "נטפלים אלינו"

ברכסים מקבלים את ההחלטה להחריג אותם מההקלות שיחלו בראשון ברחבי הארץ, אך בביתר עילית, בני ברק ומודיעין עילית מוחים: "הפכנו לשעירים לעזאזל". ראשי הרשויות מצדם, מספרים על ירידה בתחלואה, וקוראים להעביר אליהם תקציב נוסף להמשך המאבק

בווידאו: נתניהו אומר שהסגר הוא הצלחה והיציאה צריכה להיות מדורגת/צילום: לע"מ

ההחלטה להמשיך את מגבלות הסגר בערים האדומות לצד הקלות ביתר היישובים בארץ התקבלה ברגשות מעורבים ברשויות אלו. חלק מהתושבים טוענים להתנהלות בלתי הוגנת כלפיהם, בעוד חלק אחר דווקא מבין את השיקולים, ולעיתים אף תומך בהמשך ההגבלות. ההקלות על שאר הרשויות, שאינן מוגדרות אדומות, ייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב.

דן כהן, ראש מועצת רכסים בצפון שבה חיים כ-13 אלף תושבים, אמר כי הוא מבין את ההחלטה להמשיך בהגבלות בתחום היישוב. לדבריו, הוא מעודד ממגמת הירידה בכל מדדי התחלואה ביישוב, שנמשכת כבר כמה ימים ברצף. "מ-335 בדיקות שעשינו בסיוע פיקוד העורף במתנ"ס בראשית השבוע - רק 17 חזרו חיוביות", אמר ראש המועצה. "אם נמשיך במגמה הזו, אז בעזרת השם נצא מאדום, וגם אז נמשיך במאמצים עד שנגיע ל'ירוק'".

"אנחנו בכיוון טוב ונכון, והרבה מזה בזכות העובדה שהחמרנו ועשינו מהלכים מעבר למה שנדרש", המשיך כהן. "למשל, סגירת הגינות הציבוריות שהחלה כבר לפני שבועיים, כי בפילוח המחקרים האפידמיולוגים גילינו שהן מקור הדבקה לא קטן", הסביר ראש המועצה.

החלת הסגר בעקבות תחלואת הקורונה בעיר 8 ביולי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"הפכנו לשעיר לעזאזל". חייל אוכף את הסגר בביתר עילית/ראובן קסטרו

הערים האדומות בהן צפוי להימשך הסגר:

  • מודיעין עילית
  • בני ברק
  • רכסים
  • ביתר עילית
  • אלעד
  • שכונות בירושלים

בנוסף לכך, הוא ציין כי קיים שיתוף פעולה עם הרבנים ביישוב. "כולם יודעים פה שאנחנו הולכים לפי הרבנים ושאנחנו בתיאום מלא איתם", אמר. "הם מתעדכנים אצלי בהנחיות, והוציאו מכתב אזהרה, הקורא פה אחד להישמר מאוד. אנחנו הפצנו את המכתב בכל בתי הכנסת והישיבות, וכל התפילות נעשות בחוץ".

הוא הבהיר שבשלב זה אין אף בית כנסת שנשאר פתוח בתחומי היישוב. עם זאת, הוא התייחס גם להפרת ההנחיות ביישוב, "זה נכון שהייתה חתונה אחת בראשית השבוע, אבל שוטרים שהגיעו פיזרו את הקהל בצורה מסודרת ויפה, ונשארה רק המשפחה הגרעינית". הוא הוסיף כי "אני מקווה שכולם הבינו כבר את המסר, ושהמשטרה לא תידרש לכך שוב".

רכסים עיר אדומה. מועצה מקומית רכסים, אתר רשמי
"ממלכת התורה בצפון". גן משחקים סגור ברכסים/אתר רשמי, מועצה מקומית רכסים

כהן הוסיף כי "זה יישוב מיוחד, אנחנו 'ממלכת התורה בצפון' ויש לי כאן 50 בתי כנסת, עשרות בתי מדרש וכוללים, וצריך לתת מענה לכולם". הוא הסביר כי "משרד הפנים סייע עם מאווררים והצללות, שר הפנים תיקצב אותנו, קיבלנו סיוע כספי גם ממשרד הביטחון, אבל צריך עוד".

לדבריו, "הבעיה שלנו זה בעיקר עלות ההסברה והפרסום. אין לי אפשרות לעבוד דרך האינטרנט ואני עובד ידנית בלבד, ממש כמו בשנות ה-80". הוא הסביר כי "יש לי מודעות רחוב שצריך להדפיס ולהדביק על הלוחות, פליירים ששלוחים מביאים לרחבות בתי הכנסת והסופרמרקטים, וכן כלי רכב עם כרוז שנעים ברחובות העיר. בחמ"ל שהכנסנו צריך היה לפטופ לכל עמדה, כי היום מוקדן כבר לא עובד עם טלפון אלא עם תוכנה וכל זה עולה הון כסף. זה מה שאנחנו צריכים מהמדינה".

בחורים חרדים בישיבת עטרת שלמה בתקופת הקורונה, מודיעין עילית. 24 באוגוסט 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
"חוששים מפגיעה בדור הצעיר". ישיבה במודיעין עילית, אוגוסט/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90

ההקלות על ערים שאינן אדומות שייכנסו לתוקף בראשון:

  • מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ייפתחו
  • מוסדות החינוך לילדים עד גיל שש ייפתחו
  • תתאפשר רכישת מזון ממסעדות בטייק אווי
  • תוסר מגבלת אלף המטרים מהבית
  • תוסר המגבלה שאוסרת ביקור בבתים של אנשים אחרים
  • חופי הים ושמורות הטבע ייפתחו
  • התקהלויות בשטח פתוח: עד 20 איש, בשטח סגור: עד 10
  • פתיחת הר הבית, רחבת הכותל המערבי, וכנסיית הקבר לתפילות במתווה ייעודי

בניגוד אליו, גורם בעיריית ביתר עילית נשמע פחות אופטימי. "אנחנו עיר אדומה. מאתמול להיום הרבה ערים שמקושרות לפוליטיקה הארצית כבר לא מוגדרות כאדומות, ומה שנשאר זה רק החרדים". הוא אמר כי "קל להיטפל לציבור החרדי. היום יש בביתר עלית כ-560 חולים, והמספרים יורדים כל יום. מחצית מהחולים במלוניות, כך שבעיר עצמה יש בפועל כ-250 חולים".

הוא הבהיר כי "אם משחררים את כולם מהסגר צריך לשחרר גם אותנו עם ההגבלות, לא יכול להיות שנהפוך לשעיר לעזאזל".

בתוך כך, מאות בני אדם הפגינו שלשום בביתר עילית נגד הסגר בעיר, וכן נגד סגירת תלמודי התורה שנפתחו בניגוד להנחיות. המפגינים, שיצאו למחות באופן ספונטני, חסמו כבישים בעיר.

בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 3 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"גזירת מוות חברתי וכלכלי". סגר בבני ברק, אפריל/ראובן קסטרו

ביתר עילית היא לא העיר היחידה שבה זועמים על ההחלטה להותיר את הערים האדומות תחת המגבלות המחמירות. תושב מודיעין עילית המשתייך לפלג הירושלמי אמר כי התושבים מתנגדים לסגר. "המחלה פוגעת בכולם ולא מבדילה בין מי ששומר על ההנחיות לבין אלה שלא", אמר. "אנחנו רוצים שתפילות, תלמודי התורה ומוסדות הדת ייפתחו. החלק הרוחני חייב להישאר פתוח, אנו חוששים מפגיעה בדור הצעיר".

גם בבני ברק טוענים כי המשך המגבלות ייפגע בתושבים באופן קשה בהיבטים החברתיים והכלכליים. "אחרי 44 ימים רצופים שהעיר סגורה ומסוגרת - מדובר בהחלטה רעה עם השלכות חברתיות וכלכליות שנחווה עוד חודשים רבים", נמסר מעיריית בני ברק.

"בשבוע שבו ארגון הבריאות העולמי מבקש לחדול ממדיניות הסגרים, כשנתוני משרד הבריאות מוכחים שבני ברק מחלימה - אנו מוצאים את עצמנו שוב מול חומה של אטימות", הוסיפו בעירייה. "במהלך השבוע האחרון, נרשמה בעיר ירידה של 65% במספר החולים החדשים, ושיעור המחלימים הוא יותר מכפול משיעור החולים".

עוד טענו בעיריית בני ברק כי "מדיניות האגרוף וחומות האטימות לא יביאו להחלמה, אלא ייצרו תחלואה חדשה ועמוקה - תחלואה חברתית. אנו קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים לשקול היטב לפני שיגזרו מוות חברתי וכלכלי על הערים המנודות. כולן למרבה הצער צבועות בצבע אחד - של המגזר החרדי".

"חלק מהאנשים בעיר באמת לא שמרו על ההנחיות"

בקריית מלאכי מגלים הבנה להכרעה לפיה הערים האדומות לא יכללו בהקלות בסגר. ראש העיר אליהו זוהר אמר כי "בתקופה האחרונה הייתה חתונה באחד המושבים הסמוכים לקריית מלאכי, ומשם הגיעה לעיר תחלואה גבוהה. זה היה כמו כדור שלג שהביא את העיר למצב הזה".

הוא הוסיף כי "אני יודע שחלק מהאנשים בקריית מלאכי יחסית לא שמרו על ההנחיות, אבל בימים האחרונים אני רואה שיפור בקרב התושבים, ויותר מהם נשמעים להנחיות ומקפידים".

סגר בשכונות חב"ד ורוטנר בקרית מלאכי, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
"חלק לא שמרו על ההנחיות". סגר בשכונות חב"ד ורוטנר בקרית מלאכי, יולי/ניב אהרונסון

הוא הבהיר כי הוא תומך בכוונה להמשיך את ההגבלות על העיר, ואמר כי "אם הסגר הזה יציל אפילו תושב אחד ממוות אז אני בעד. אני רואה אכיפה של המשטרה, והתושבים מבינים שאנחנו עיר אדומה ולכן אני צופה שבימים הקרובים יהיה שיפור". הוא הוסיף כי "צריך לתגבר את האכיפה, ושהמסר לתושבים יהיה חד וברור יותר".

תושבים בעיר סיפרו על הבהלה בה חשו לקראת המשך ההגבלות. "זה לא נעים. חלק מהתושבים כועסים על זה", אמרה אישה המתגוררת בקריית מלאכי. "אני ברמה האישית חושבת שאין לנו על מה לבכות, אין מנוס מסגר כשהמספרים הם כאלה". היא הוסיפה כי "כנראה שלא שמרנו על ההנחיות. לא היו בדיקות רבות במהלך השבוע האחרון. אם התושבים רוצים לחזור לשגרה - הם חייבים לקחת אחריות, אין ברירה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully