וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט הכריע: עסקים ללא קהל וגני הילדים ישובו לפעילות מיום ראשון

עודכן לאחרונה: 15.10.2020 / 19:29

השרים אישרו את השלב הראשון של ההקלות בסגר, שבו תוסר מגבלת אלף המטרים, יתאפשר טייק אווי ממסעדות ותותר רחצה בחופי הים. כמו כן, ניתן יהיה לבקר בבתים של אחרים. ועדת החוקה עלולה לא לאשר את התקנות בשל היעדר מתווה לחתונות, ומעונות היום הודיעו: לא נפתח בראשון

בווידאו: נתניהו אומר שהסגר הוא הצלחה והיציאה צריכה להיות מדורגת/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה אישר היום (חמישי) את השלב הראשון של ההקלות בסגר הכללי. לפי הכרעת הקבינט, מוסדות החינוך לילדים עד גיל שש ישובו לפעילות, כמו גם עסקים שאינם מקבלי קהל. בנוסף לכך, תוסר המגבלה לפיה מותר להתרחק רק עד אלף מטרים ממקום המגורים, וניתן יהיה לבקר בבתים של אנשים אחרים.

כמו כן, יתאפשרו שירותי טייק אווי במסעדות בנוסף למשלוחים, חופי הים ושמורות הטבע ייפתחו לקהל הרחב, התקהלויות יותרו עד 20 איש בשטח פתוח, ועד עשרה בחלל סגור. שר הפנים אריה דרעי הצביע נגד ההחלטה.

עוד החליט הקבינט כי תנאי הסף לאישור ההקלות הוא ממוצע שבועי של 2,000 חולים חדשים ביום, ומקדם הדבקה של 0.8. בהחלטה צוין כי אם בעקבות ההקלות תהיה עלייה בתחלואה - יישום ההקלות ייעצר ויינקטו צעדים להגבלה מחדש.

ההקלות בסגר שייכנסו לתוקף ביום ראשון:

  • מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ייפתחו
  • מוסדות החינוך לילדים עד גיל שש ייפתחו
  • תתאפשר רכישת מזון ממסעדות בטייק אווי
  • תוסר מגבלת אלף המטרים מהבית
  • תוסר המגבלה שאוסרת ביקור בבתים של אנשים אחרים
  • חופי הים ושמורות הטבע ייפתחו
  • התקהלויות בשטח פתוח: עד 20 איש, בשטח סגור: עד 10
גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
מוסדות החינוך לילדים עד גיל 6 יחזרו לפעול החל מיום ראשון. גן ברמת גן/אלעד מלכה

בישיבת קבינט הקורונה התגלעו מחלוקות בין השרים בנושאים שונים. דרעי ביקש לאשר חתונות והלוויות בשטח פתוח בהשתתפות של 200 איש והציג את המתווה בדיון. לפי ההצעה שהגיש, טקס חופה יוגדר התקהלות בשטח פתוח, ללא ישיבה וארוחה. באירוע תותר השתתפות של עד 200 איש בקפסלות מוגדרות של 20 אנשים ושמירת מרחק של ארבעה מטרים בין הקפסולות. בנוסף, דרעי הציע כי באירועים הכוללים ישיבה ואכילה משותפת, תותר התקהלות מקסימלית של שתי קפסולות של 20 אנשים במרחק של ארבעה מטרים בין הקפסולות.

במהלך הדיון התעורר ויכוח לאחר ששר הרווחה והעבודה איציק שמולי אמר כי החתונות הן גורם הדבקה. דרעי אמר כי "אתה לא מבין את המסורת היהודית ואת החשיבות של חתונה ושל בני זוג". שמולי השיב כי "אני לא מזלזל ביהדות שלך ואתה אל תזלזל בשלי". דרעי שאל בהמשך, "אז מה אתה רוצה? זו מדינה יהודית", ושמולי השיב כי "צריך ללכת לפי עקרון אפידימילוגי. לא לפי שום דבר אחר".

בנוסף לכך, הייתה מחלוקת בין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר החינוך יואב גלנט. השר טען כי אין תחלואה במערכת החינוך, וגרוטו קטע אותו באגרסיביות ואמר: "גם אם תחזור על דברים אלף פעם - זה לא עושה אותם נכונים. כל מומחי משרד הבריאות תמימי דעים שפתיחת מערכת החינוך גרמה לאובדן השליטה בתחלואה".

אריה דרעי. ראובן קסטרו
הצביע נגד ההקלות בסגר. דרעי/ראובן קסטרו

שר הביטחון בני גנץ אמר בסיום קבינט הקורונה כי "הצבענו על השלב הראשון ביציאה מהסגר, כי רוב אזרחי ישראל, מכל המגזרים, משתפים פעולה, נשמעים להנחיות והמספרים בירידה". הוא הוסיף כי "אלו פעולות בסיכון נמוך, ועדיין - המגיפה עודנה כאן ואני מבקש מכל אחת ואחד מכם, להמשיך ולהישמע להוראות. התחלואה בישראל עדיין גבוהה ומאות אנשים מאבדים את חייהם מדי שבוע".

תל אביב בזמן הסגר, 10 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
תבוטל מגבלת אלף המטרים. תל אביב/ראובן קסטרו

בתוך כך, סגן שר הבריאות יואב קיש וסגן ממונה הקורונה לענייני החברה הערבית איימן סייף צפויים להיפגש היום עם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה). זאת, על מנת כדי לבקש לאשר את התקנות החדשות גם ללא הקלות בנושא החתונות. ח"כ אשר הודיע מוקדם יותר היום כי ללא מתווה שיאפשר חתונות - הוא לא יאשר את התקנות שאושרו בקבינט.

סייף אמר לשרים בדיון בקבינט כי הוא מתנגד לכל הקלה בנושא החתונות, וטען שהדבר ייפגע אנושות במאמצי בלימת הקורונה בחברה הערבית. הוא אף פנה לשר דרעי בישיבה ואמר: "אחד ההישגים שלנו כחברה ערבית זה שהצלחנו לבלום חתונות - אתם תמוטטו לנו את זה. מה זה קפסולות של 20? רק המשפחה שלי זה 150 איש. הקלות בנושא החתונות יהיו אישור גורף בחברה הערבית לעשות חתונות ללא הגבלה".

מפעילי מעונות היום המפוקחים: לא נוכל לשוב לפעילות בראשון

בפורום גני הילדים הפרטיים בירכו על ההחלטה לפתוח את מוסדות החינוך לגיל הרך, אך התריעו מפני קריסה. "לאחר חודש ארוך של סגר, אנו ערוכים לקלוט בחזרה את הילדים ולסייע להורים לשוב לעבודתם ולהניע בחזרה את גלגלי המשק", מסרו ראשי הפורום עו"ד קרן אוחנה איוס, חנן דגן ורותי יונה.

"יחד עם זאת, יותר מ-2,000 גנים נסגרו בעקבות משבר הקורונה בסגר הראשון ו-500 נוספים בסגר השני. גנים רבים נוספים נמצאים על סף קריסה", הוסיפו. "אנו מצפים ממשרד האוצר למצוא פתרון ראוי על מנת למנוע קריסת גנים נוספים, דבר העלול להוביל לעליית מחירים ביתר הגנים".

עם זאת, הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים התריעו כי לא יוכלו לשוב לפעילות ביום ראשון. "המעונות המפוקחים לא יוכלו להיפתח לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף ביום שלישי. הליך החזרת מעון לפעילות מורכב ואורך כמה ימים, ואף על פי שהתרענו על כך כדי שלהורים לא תיגרם עוגמת נפש מיותרת - בממשלה חיכו כרגיל לרגע האחרון", מסרו.

הם הוסיפו כי "נעבוד מסביב לשעון על מנת להחזיר עובדות מחל"ת, למצוא פתרון לאלו שבסיכון, לדאוג לניקוי וחיטוי המעונות ולטפל בכל הנדרש כדי להבטיח פתיחה מהירה ובטוחה. זאת, תוך הקפדה מלאה על כל ההנחיות. נחזור לפעילות מלאה במהלך השבוע".

גם בהסתדרות המורים הזהירו מפני חוסר היערכות מספק לפתיחת מוסדות החינוך לגיל הרך ביום ראשון. "לצערנו הרב הממשלה לא השכילה להפיק את הלקחים מהסגר הקודם והיא נחפזת שוב לפתוח מהר את מערכת החינוך, ללא התאמת הגנים למצב החדש ותוך התעלמות מהגננות ומעמדות משרד הבריאות. עמדתנו העקבית היא שהמדינה צריכה להחליט מהם התנאים לפתיחת הגנים, כיצד לפתוח ורק אחכ להחליט על פתיחה. ולא להיפך. שוב פותחים בגלל לחץ ציבורי, מהר ובלי היערכות מתאימה", מסרו.

בעקבות תחלואת הקורונה | מסעדה סגורה בתל אביב. ראובן קסטרו
יתאפשר שירות טייק אווי. מסעדה סגורה בתל אביב/ראובן קסטרו

שר האוצר ישראל כץ בירך על החלטת קבינט הקורונה לפתוח עסקים ללא קהל ואיסוף עצמי ממסעדות. "החלטה זו תאפשר לחלק חשוב במשק הישראלי לחזור לפעילות ולמנוע אובדן תוצר בסך 13 מיליארד שקלים וגם לצמצם את ממדי האבטלה", מסר כץ. "נקווה שבקרוב תהיה ירידה נוספת בתחלואה שתאפשר גם את פתיחת כלל העסקים מקבלי הקהל במדינת ישראל באופן מלא".

מנכ"ל עמותת מסעדנים חזקים ביחד, תומר מור, אמר כי מדובר בצעד ראשון לבלימת קריסת הענף. "אנו מברכים על ההחלטה עליה נלחמנו מתחילת הסגר השני - לאפשר טייק אווי ממסעדות ודוכני מזון. הממשלה קיבלה את התוכנית שהגשנו לה וזהו צעד ראשון בבלימת הרס הענף במסגרתו נסגרו יותר מאלף מסעדות", מסר מור. "אנו נמשיך ונילחם על פתיחת ישיבה בחוץ, צעד קריטי נוסף במלחמת ההישרדות שלנו ובהשבת המשק לפעילות תקינה".

גם איגוד המסעדות בירכו על החלטת קבינט הקורונה לאפשר שירות טייק אווי. "האישור למכור באיסוף עצמי במסעדות הוא תיקון להחלטה קודמת ומוטעית של הממשלה. בשבוע האחרון השקענו מאמצים רבים מול שרי קבינט הקורונה, על מנת שיהפכו את החלטתם", נמסר. "ההחלטה תאפשר ל-3,000 עסקים ו-20 אלף עובדים לחזור לפעילות. יותר מ-70% מהעסקים בענף עדיין לא יכולים לחזור לפעילות על פי מודל כלכלי סביר ולגביהם יש למצוא פתרונות כלכליים, לאור הימשכות הסגר השני".

השף חיים כהן הודה לשרי הקבינט. "פתיחת הענף לאיסוף עצמי תעזור בייחוד לעסקים הקטנים בתעשייה, רובם פריפריאליים, שנושא המשלוחים פחות זמין עבורם", אמר. "הפתיחה תתן להם אופק כלכלי מסוים, ותחזיר לאותם בעלי עסקים את הסיכוי להתפרנס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully