וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט דן בהקלות: דרעי ביקש להגדיל המשתתפים בחתונות, נתניהו מתנגד

עודכן לאחרונה: 15.10.2020 / 17:30

השרים בוחנים פתיחת עסקים ללא קבלת קהל והחזרתם לפעילות של מסגרות לגיל הרך החל מראשון. שמולי יצא נגד הצעת שר הפנים וטען שהחתונות הן גורם הדבקה, ודרעי תקף: "אתה לא מבין את המסורת היהודית". גרוטו נגד גלנט: גם אם תגיד אלף פעם שאין תחלואה בחינוך זה לא יהיה נכון

בווידאו: נתניהו אומר שהסגר הוא הצלחה והיציאה צריכה להיות מדורגת/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה מתכנס היום (חמישי) כדי לדון בהקלות אפשריות בסגר. בין היתר נבחנת האפשרות לאשר את פתיחת העסקים הפרטיים שאינם מקבלי קהל ואת מסגרות החינוך לגיל הרך ביום ראשון. מיד עם תחילת ישיבת הקבינט התנהל ויכוח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ - כך לפי גורמים שמשתתפים בישיבה. נתניהו רצה לפתוח את הישיבה עם מתווה היציאה מהסגר של משרד הבריאות, ואילו גנץ דרש להתחיל את הישיבה עם אישור פתיחת העסקים והחינוך לגיל הרך.

טרם ישיבת הקבינט קיימו גנץ ושרי כחול לבן ישיבת הכנה לקבינט הקורונה במהלכה הוחלט כי ידרשו לפתוח את העסקים שאינם מקבלים קהל החל מיום ראשון הקרוב במתווה התו הסגול, את פתיחת החינוך לגיל הרך מיד לאחר השלמת ההכנה הנדרשת, ואת פתיחת שירותי הטייק אוויי ממסעדות.

כמו כן, שרי כחול לבן דורשים להתחיל בטיפול ממוקד בערים אדומות במקביל ליציאה מהסגר. לבקשת גנץ הצטרפו לדיון הקבינט היום שרת התיירות אורית פרקש הכהן, שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר התרבות והספורט חילי טרופר. גנץ אמר במהלך הישיבה כי "אנחנו מחויבים בצעדים שמרניים כי מגמת התחלואה צריכה להמשיך לרדת. הצעדים שניקח היום יאפשרו לנו אורך נשימה כדי להמשיך ולקיים את הסגר".

אכיפת הסגר באיילון דרום, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
נבחנת האפשרות לאשר את פתיחת עסקים שאינם מקבלי קהל. סגר בתל אביב/ראובן קסטרו

בישיבת בקבינט הקורונה התגלעו מחלוקות בין השרים בנושאים שונים. שר הפנים אריה דרעי ביקש לאשר חתונות והלוויות בשטח פתוח בהשתתפות של 200 איש והציג את המתווה לשרי הקבינט. אולם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה העיר לו כי "זה בלתי אכיף". נתניהו התייחס גם כן להצעה: "זה יביא התפרצות גדולה מחדש אצל הערבים". דרעי השיב לראש הממשלה: "אני מייצג את העם היהודי".

לפי ההצעה שהגיש שר הפנים, טקס חופה יוגדר התקהלות בשטח פתוח, ללא ישיבה וארוחה. באירוע תותר השתתפות של עד 200 איש בקפסלות מוגדרות של 20 אנשים ושמירת מרחק של ארבעה מטרים בין הקפסולות. בנוסף, דרעי מציע כי בחתונה עצמה, באירועים הכוללים ישיבה ואכילה משותפת, תותר התקהלות מקסימלית של שתי קפסולות של 20 אנשים במרחק של ארבעה מטרים בין הקפסולות.

במהלך הדיון התעורר ויכוח השרים, לאחר ששמולי אמר כי החתונות היו גורם הדבקה. דרעי אמר כי "אתה לא מבין את המסורת היהודית ואת החשיבות של חתונה ושל בני זוג". שמולי השיב כי "אני לא מזלזל ביהדות שלך ואתה אל תזלזל בשלי". דרעי שאל בהמשך, "אז מה אתה רוצה? זו מדינה יהודית", ושמולי השיב כי "צריך ללכת לפי עקרון אפידימילוגי. לא לפי שום דבר אחר".

אריה דרעי. ראובן קסטרו
אמר לשמולי כי הוא לא מבין את המסורת היהודית. דרעי/ראובן קסטרו

דרעי ביקש את רשות הדיבור בעקבות פרסום ההתבטאות שלו בקבינט, ואמר: "ראיתי שהדליפו את דבריי בצורה מעוותת. אני מבקש מהחברים, אם להדליף אז מדויק. התכוונתי שאני מציג את נושא החתונות וההלוויות של הציבור היהודי הדתי והמסורתי. קטונתי מלהיות מייצג העם היהודי".

בנוסף, שר הפנים שלח מכתב לנתניהו, גנץ ולשר הבריאות יולי אדלשטיין בנוגע להמשך הסגר על הערים האדומות. במכתב הדגיש כי יש לתת לראשי הערים הללו יותר סמכויות, ולאשר חבילת סיוע של עשרות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות האדומות.

מחלוקת התגלעה גם בין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר החינוך יואב גלנט. השר טען כי אין תחלואה במערכת החינוך, וגרוטו קטע אותו באגרסיביות ואמר: "גם אם תחזור על דברים אלף פעם - זה לא עושה אותם נכונים. כל מומחי משרד הבריאות תמימי דעים שפתיחת מערכת החינוך גרמה לאובדן השליטה בתחלואה".

איציק שמולי במהלך הוועדה המיוחדת בכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
אמר כי החתונות יהיו גורם הדבקה. שמולי/ראובן קסטרו

השר עמיר פרץ אמר כי "אנו חייבים לקבל החלטה עכשיו. יש לפתוח כבר ביום ראשון הקרוב את מעונות היום והגנים, עסקים קטנים שאינם מקבלים קהל, לאשר טייק אוויי ולבטל לחלוטין את מגבלת הקילומטר. אסור להתמהמה עם זה".

בנוסף, השרה מירב כהן העלתה בפני הנוכחים בישיבה שאלות לגבי המתרחש במערכת החינוך החרדית. "אני מבקשת לדעת מה קורה במוסדות החינוך החרדיים. האם הם מתכננים להיפתח בניגוד להנחיות ביום ראשון? אני מקבלת תלונות על כך שמוסדות החינוך יפתחו ועל מנת לרווח את הכיתות ישתמשו במוסדות חינוך שמיועדים לבנות כאשר הבנות ישארו בבית. מבקשת שרוני נומה יעדכן מה קורה שם", אמרה.

השרה פרקש הכהן הקריאה לשרי הקבינט קריאות אישיות שמגיעות אליה מבעלי צימרים והציעה מתווה לפתיחת הצימרים. "למה לעודד לקנות כחול לבן ותיירות כחול לבן אבל בפועל לשלוח אנשים לצימרים בחו"ל", אמרה.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה בישיבת הקבינט כי נתוני התחלואה לא עומדים נכון להיום בקריטריון להקלות בסגר אבל הדגישה כי לפי המגמה "בסבירות גבוהה מאוד נגיע אליהם ביום ראשון". ולכן לדבריה, "נכון לאשר בישיבה היום להתחיל בהקלות החל מיום ראשון".

החלת הסגר על בביתר עילית 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
סגר בביתר עילית/ראובן קסטרו

רשימת היישובים האדומים

  • מודיעין עילית
  • בני ברק
  • רכסים
  • ביתר עילית
  • אלעד
  • בית שמש
  • קריית מלאכי
  • שכונות בירושלים

נתניהו אמר בפתח קבינט הקורונה כי "הסגר עד לרגע זה הוא הצלחה אדירה. אנחנו רואים ירידה בכל הנתונים, ירידה עקבית וברורה. אנחנו רוצים להתכנס למדדים שהציעו לנו על ידי משרד הבריאות והמומחים, כדי שנוכל להתחיל בהקלה ההדרגתית בתנאי הסגר הנוכחיים. אנחנו צריכים לעשות זאת באופן כזה שלא נפגוש סגר נוסף בעוד שבועיים-שלושה. לכן היציאה צריכה להיות מדורגת, אחראית, זהירה ונשלטת".

ראש הממשלה טען כי "יש כאן הצלחה שכבר מתחילים לדבר עליה ולהסתכל עליה במדינות אחרות, באירופה בעיקר, ששם התחלואה עברה כבר אותנו בכמה מדינות, והם כרגע מתלבטים בשאלה שאנחנו התלבטנו והכרענו בה - כן לעשות סגר, כן להוריד את המספרים מהר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע על סגר, 13 בספטמבר 2020. רויטרס
"יש כאן הצלחה שכבר מתחילים לדבר עליה ולהסתכל עליה במדינות אחרות". נתניהו/רויטרס

שר האוצר ישראל כץ ידרוש בישיבת הקבינט החלטה על פתיחה של העסקים הקטנים עד עשרה עובדים. לדברי כץ, יש לאפשר פתיחה מידית של העסקים שתרומתם לפעילות המשק וצמצום האבטלה היא קריטית. בנוסף לכך ידרוש כץ לעבור למדיניות דיפרנציאלית של בידוד הערים האדומות, ויעדכן כי משרד האוצר יקים צוות מיוחד בראשות מ"מ המנכ"ל, ערן יעקב למתן סיוע כלכלי מוגבר לערים האדומות, כדי להקל ולאפשר להם לעבור את פרק הזמן הקשה בתקופה הקרובה עד לירידה בתחלואה.

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר הבוקר כי להערכתו "כרגע יש 2,000 מאומתים ביום ומקדם ההדבקה ירד ל-0.8, אנחנו רק רוצים לוודא שאנחנו נמצאים במגמה מתמשכת". גמזו אמר את הדברים בריאיון לגלי צה"ל והוסיף לפני ישיבת קבינט הקורונה שתתקיים היום כי "נמליץ ללכת בתחילת השבוע לצעד ההקלות הראשון - פתיחת המגזר הפרטי שלא מקבל קהל והלימודים בגיל הרך עד לגיל שש".

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 1,994 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-299,253. אתמול התקבלו תוצאות עבור כ-37 אלף בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 5.4%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים.

מספר החולים הפעילים הוא 43,939. בבתי החולים מאושפזים 1,347 חולים, מתוכם 253 מונשמים ו-734 חולים קשה. נכון להיום מתו 2,099 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל. נכון להיום הערים המוגדרות אדומות הן מודיעין עילית, בני ברק, רכסים, ביתר עילית, אלעד, בית שמש, קריית מלאכי ושכונות שונות בירושלים. העיר אשדוד כבר לא נחשבת לעיר אדומה לפי הרשימה המעודכנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully