וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: מל"ט מהלחימה בנגורנו-קרבאך התרסק בצפון המדינה

זהות כלי הטיס והגורם להתרסקותו טרם ידועים, אך לפי כמה דיווחים הוא הופל על ידי מערכות ההגנה. אחרים טוענים כי מדובר במל"ט ישראלי, המשמש את האזרים נגד הבדלנים הארמנים. טהראן חוששת מהלחימה בגבולותיה, שטרם פסקה חרף הפוגה הומניטרית

בווידאו: מל"ט מהלחימה בנגורנו-קרבאך נפל בצפון איראן/מתוך טוויטר

איראן אמרה היום (שלישי) כי מל"ט לא מזוהה התרסק בסמוך לגבולה עם אזרבייג'ן, עם המשך הפרות הפסקת האש בלחימה בחבל נגורנו-קרבאך.

סגן מושל מחוז אדרביל, בהרוז נדאי, אמר כי כלי הטיס התרסק בכפר באזור פארסאבאד. לדבריו, זהות המל"ט והגורם להתרסקותו נמצאים תחת חקירה. לפי חלק מהדיווחים באיראן, מערכות ההגנה האוויריות הפילו את כלי הטיס, ואילו היו מי שזיהו את המל"ט מסוג "הארופ" הישראלי, המשמש את הצבא האזרי.

איראן מודאגת מהמלחמה החדשה שפרצה בין שתי שכנותיה סביב המובלעת, שהיא חלק מאזרבייג'ן עם רוב ארמני אתני, שהתנתק מבאקו במלחמה שפרצה עם קריסת ברית המועצות בשנות ה-90 וגבתה את חייהם של כ-30,000 איש. הקרבות שפרצו ב-27 בספטמבר הם הקשים ביותר מאז הפסקת האש של 1994.

שרי החוץ של ארמניה, התומכת כלכלית וצבאית במובלעת, ושל אזרבייג'ן הסכימו בשבת להפסקת אש הומניטארית, אך המשך הקרבות מחבל בהסכם וטרם החלו חילופי האסירים והגופות שעליהם סוכם בהסכם ההפוגה.

שרידי מל"ט שהתרסק בצפון איראן, 13 באוקטובר 2020. טוויטר, אתר רשמי
שרידי המל"ט שהתרסק באיראן, היום/אתר רשמי, טוויטר

איראן דוחקת בשתי המדינות לחדול את העימותים והציעה לתווך בין הצדדים, כשהיא מזהירה מ"חדירה" לשטחה אחרי שכמה פגזים נחתו בכפרים איראניים בגבול. באיראן יש מיעוט אזרי גדול, במיוחד בצפון-מערב המדינה. על פי ההערכות, כעשרה מיליון מ-80 מיליון תושבי איראן הם אזרים. כמאה אלף ארמנים חיים במדינה.

הלחימה מדאיגה את הקהילה הבינלאומית, משום שהיא מתרחשת בסמוך לצינורות גז ונפט אזריים העוברים לאירופה. היא עלולה להתפתח לסכסוך אזורי עם רוסיה, שלה יש ברית הגנה עם ארמניה, ועם טורקיה, בעלת בריתה הקרובה של אזרבייג'ן.

באקו דורשת מעורבות טורקית בשיחות, שאותן מובילה רוסיה, ובמידה פחותה גם צרפת וארצות הברית. הארמנים מזהירים כי טורקיה מתכננת רצח עם נוסף נגדם, אך אנקרה אומרת שהמלחמה תיגמר רק אחרי סיום "הכיבוש הארמני".

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הלחימה/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

טורקיה מכחישה כי היא שלחה שכירי חרב סורים שיילחמו לצד הכוחות האזריים, טענות שנשמעו על ידי ארמניה, צרפת, רוסיה וסוריה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, עשרות לוחמים סורים נהרגו בקרבות שהחלו ב-27 בספטמבר.

בינתיים, מניין ההרוגים ממשיך לעלות. הרשויות הבדלניות בנגורנו-קבראך אמרו כי 17 חיילים נהרגו ביממה החולפת, ובסך הכול 542 מאז תחילת הלחימה.

אזרבייג'ן, שאינה חושפת את אבידותיה הצבאיות, דיווחה על 42 אזרחים הרוגים ו-206 פצועים מאז תחילת הלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully