וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרבייג'ן משתמשת בפצצות מצרר ישראליות נגד הארמנים, רוסיה נגד טורקיה

הלחץ הבינלאומי לעצור את הלחימה בנגורנו-קרבאך גובר, אך העימותים נמשכים זה היום ה-10 ברציפות. במוסקבה דואגים מהעברת לוחמים סורים, אך באנקרה ממשיכים להתנגד להפסקת אש במובלעת הבדלנית. כ-300 נהרגו, אמנסטי: עדויות לשימוש בפצצות אסורות. גם באיראן מודאגים

בווידאו: נמשכת הלחימה בנגורנו-קרבאך, בעולם קוראים להפסקת אש/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הלחץ הבינלאומי על הכוחות הארמניים והאזריים לעצור את הלחימה במובלעת נגורנו-קרבאך הולך וגובר, אך שתי המדינות הצהירו שהן ימשיכו בלחימה המאיימת להתפשט מעבר לגבולות הקווקז.

מדינות המערב מפצירות בטורקיה, בעלת בריתה המרכזית של אזרבייג'ן, לעזור בהשבת הרגיעה אחרי עשרה ימים של קרבות שבהם נהרגו יותר מ-300 בני אדם. לפי ההערכות, מניין ההרוגים האמיתי גבוה יותר. שר החוץ הטורקי הגיע היום לביקור בבאקו, הנחושה להשתלט מחדש על הטריטוריה הבדלנית.

רוסיה, ארצות הברית וצרפת קוראות להפסקת אש "ללא תנאים", אך משרד ההגנה האזרי ומשרד החוץ בנגורנו-קרבאך אמרו היום כי הלחימה נמשכת בכמה חזיתות. המובלעת, שרוב תושביה הם ממוצא אתני, התנתקה דה-פקטו מאזרבייג'ן עם קריסת ברית המועצות ומלחמה שפרצה לקראת סוף שנות ה-90. זהו סבב הלחימה הנרחב ביותר בין הצדדים מאז הפסקת האש ב-1994, והחשש בעולם הוא מפגיעה בשווקי האנרגיה.

מבנה שהופגז בעקבות הקרבות העזים בין אזרבייג'ן לארמניה בגבול נגורנו קרבאך 6 באוקטובר 2020. רויטרס
רגיעה אחרי ימים של הפצצות. מבנה שהופגז בסטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך/רויטרס

שני הצדדים טוענים כי הם הסבו זה לזה אבידות כבדות בכוח אדם ובציוד צבאי, ומאשימים אחד את השני בפגיעה באזורים אזרחיים. בימים האחרונים התרחב הסכסוך אל הערים הגדולות, כולל לבירת החבל סטפנקרט ולעיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן, גנג'ה. רחובותיה של סטפנקרט היו נטושים היום, ונרשמה רגיעה אחרי ימים של הפגזה כבדה שגרמה לנזקים רבים.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי, נראה שהכוחות האזריים תקפו את סטפנקרט בפצצות מצרר מתוצרת ישראלית. אזרבייג'ן כבר הודתה בשימוש במל"טים "מתאבדים" מתוצרת ישראלית.

השלטונות בנגורנו-קרבאך, שאינם מוכרים עצמאית על ידי שום מדינה בעולם, אפילו לא ארמניה, אמרו כי 244 חיילים ו-19 אזרחים נהרגו מאז תחילת הלחימה. עוד רבים אחרים נפצעו.

אזרבייג'ן אמרה כי 27 אזרחים שלה נהרגו בלחימה, אך היא לא פירטה את אבידותיה הצבאיות. לפי דיווחים, עשרות לוחמים סורים הנלחמים בשורותיה נהרגו בקרבות. בעימותים ביום העשירי נעשה שימוש בירי טנקים וארטילריה, והם התמקדו בחלק הדרומי של קו החזית.

אזרבייג'ן טענה בימים האחרונים להתקדמות בשטח, והכוחות הארמניים אמרו כי הם עשו נסיגות טקטיות זמניות. לא ניתן לאמת את המצב לאשורו.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

טורקיה אזרבייג'ן וטורקיה מכחישות את הטענות שנשמעו מארמניה, סוריה צרפת, רוסיה ואיראן. ולפיהן טורקיה שולחת לוחמים סורים לאזור הקרבות. נשיא סוריה בשאר אסד הצטרף היום להאשמות ואמר בריאיון לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי "דמשק יכולה לאשר זאת"

אנקרה שלחה בצורה דומה לוחמים סורים למלחמה בלוב, שם הצליחה מוקדם יותר השנה לשנות את המשוואה ולהציל את הממשלה בטריפולי מפני כוחות הגנרל חליפה חפתר הנתמך על ידי רוסיה.

עשן מיתמר מעל בניינים בעקבות הקרבות העזים בין אזרבייג'ן לארמניה בגבול נגורנו קרבאך 6 באוקטובר 2020. רויטרס
עשן מיתמר מהקרבות בגבול נגורנו-קרבאך, היום/רויטרס

בנוסף לאסד, ראש שירות הביון הרוסי, סרגיי נרישקין, הזהיר כי אלפי לוחמי ג'יהאד מגיעים לאזור ומציבים איום על מוסקבה. הוא תיאר אותם בתור "שכירי חרב וטרוריסטים" מהמזרח התיכון.

הוא הזכיר את חברי ארגון תחריר א-שאם, שבעבר היה שלוחת אל-קאעדה בסוריה, וכן את פירקט אל-חמזה, סולטאן מוראד וקבוצות כורדיות קיצוניות שאת שמן לא פירט.

"אנחנו מדברים על מאות ואולי על אלפי קיצונים המקווים להרוויח כסף ממלחמה חדשה בקרבאך", אמר בהצהרה שפורסמה באתר שירות הביון SVR. "אנחנו לא יכולים לדאוג שדרום הקווקז מסוגל להיות כר פעולה חדש לארגוני טרור בינלאומיים, שיוכלו לחצות למדינות השכנות לאזרבייג'ן וארמניה, כולל רוסיה".

נרישקין אמר כי רוסיה לא יכולה להסכים למלחמה חדשה באזור, ואמר כי פרץ האלימות האחרון שונה מהתפרצויות קודמות בשל היקפו הגדול והעובדה שטורקיה, בפעם הראשונה, תומכת בצורה כל כך גלויה וחזקה לתמוך באזרבייג'ן. לדבריו, במוקדם או במאוחר, הצדדים הלוחמים יסכימו להפסקת אש ומשא ומתן תחת לחץ בינלאומי. עם זאת, טורקיה הבהירה כי היא מתנגדת לכך בתקיפות.

באיראן מודאגים

מי שעוד מודאגת מהלחימה היא איראן, הגובלת בשתי המדינות ובעלת יחסים טובים עם שתיהן. ואולם, באיראן יש מיעוט אזרי גדול, וכמו אזרבייג'ן, היא מדינה מוסלמית שיעית.

באתר ממשלתי איראני פורסם היום כי הנשיא חסן רוחאני שוחח עם עמיתו האזרי אילהם אלייב, ואמר כי טהראן תומכת בשלום האזורי ובשמירה על השלמות הטריטוריאלית של שכנותיה.

במקביל, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף שוחח עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב והביעו דאגה מהעברת לוחמים מסוריה ומלוב. לפי משרד החוץ הרוסי, בשיחת הטלפון שלהם, השנייה מאז יום שישי, הם הביעו "דאגה משמעותית מההסלמה חסרת התקדים" בסכסוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully