וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרבייג'ן טוענת להתקדמות בנגורנו-קרבאך, ארמניה: טורקיה מתכננת רצח עם נוסף

3.10.2020 / 23:14

ביום השביעי ללחימה, יצאו תושבים בבאקו לחגיגות אחרי הידיעות על כיבוש שטחים במובלעת. בירבאן מזהירים: "רגע מכריע". הקריאות של צרפת להפסקת אש לא נענו, ומניין ההרוגים כבר עלה ל-230

בווידאו: נזקי הלחימה בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס

אזרבייג'ן טענה הערב (שבת) כי כוחותיה כבשו שורת כפרים במהלך הלחימה בנגורנו-קרבאך, בעוד שארמניה הבטיחה "לעשות הכול" כדי להגן על התושבים הארמנים במובלעת הבדלנית. שתי המדינות המשיכו בלחימה, שנכנסה ליומה השביעי, חרף המאמץ של צרפת לתווך ביניהן. הן הפגיזו אחת את השנייה ברקטות ובטילים, וסבב הלחימה הנוכחי בסכסוך בן עשרות השנים מאיים לגרור את רוסיה ואת טורקיה.

מניין המתין בלחימה עלה ל-230 לפחות, ושני הצדדים אמרו כי הם הרסו מאות טנקים של הצד השני. נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, שהצהיר כי הלחימה תיפסק רק עד נסיגת הבדלנים הארמנים, הכריז על כיבוש העיירה מדגיז, ועל שבעה כפרים נוספים.

מאות אנשים יצאו לרחובות הבירה באקו כדי לחגוג את הידיעות על ההתקדמות בשטח, כשהם מנופפים בדגלים ובשלטים שעליהם נכתב "קרבאך הייתה ותהיה שלנו".

לא ניתן לאמת באופן עצמאי את המצב בשטח. ארטסרון הובניסיאן, ממשרד ההגנה של ארמניה, אמר כי המצב בשטח משתנה במהירות. "במלחמה כזאת גדולה, השינויים האלו טבעיים. אנחנו יכולים לקחת עמדה, ואז לעזוב אותה בתוך שעה", אמר לכתבים.

מבנה בעיר סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך, עולה באש אחרי הפגזה, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
מבנה עולה באש בבירת נגורנו-קרבאך, היום/רויטרס

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן אמר בנאום לאומה כי הלחימה לאורך החזית אינטנסיבית. "נכון לעכשיו, כבר ספגנו אבידות כבדות, אנשי צבא ואזרחים, וציוד צבאי רב כבר אינו שמיש, אך האויב עדיין לא הצליח לפתור אף אחד מהבעיות האסטרטגיות שלו", אמר.

צבא ארמניה טרם נכנס ישירות ללחימה לצד הבדלנים בנגורנו-קרבאך. עם זאת, פשיניאן תיאר את הסכסוך כמאבק לאומי והשווה זאת למלחמה מול טורקיה העות'מאנית בתחילת המאה ה-20. אתמול הוא הזהיר שטורקיה, בעלת בריתה של אזרבייג'ן, "מתקדמת פעם נוספת בנתיב של רצח עם", בדומה למה שקרה ב-1915. בין מאות אלפים למיליון וחצי ארמנים נהרגו אז בידי כוחות טורקיים, אך אנקרה מכחישה עד היום שהיה זה רצח עם מתוכנן ובין המדינות אין יחסים רשמיים.

משרד החוץ של ארמניה, הערובה לביטחונה של המובלעת, אמר כי המדינה "תנקוט את כל האמצעים והצעדים הדרושים" כדי למנוע את "מעשי הזוועות ההמוניים" על ידי הכוחות האזריים והטורקיים.

הלחימה הנוכחית היא הקשה ביותר מאז שנות ה-90, אז נהרגו כ-30 אלף איש. היא גורמת לדאגה בינלאומית ליציבות בדרום הקווקז, שבו עוברים צינורות נפט וגז מאזרבייג'ן לשווקי העולם.

מלבד מלחמה בת ארבעה ימים ב-2016, שבה נהרגו כ -200 בני אדם, באזור שררה רגיעה ברבע המאה האחרונה, כשרוסיה מילאה תפקיד מאזן כבעלת ברית של ארמניה ושל אזרביג'אן. ואולם, כעת, אזרבייג'ן, המחוזקת על ידי הגיבוי הטורקי, מצהירה כי סבלנותה פקעה אחרי עשרות שנים של דיפלומטיה לא יעילה.

בעוד שרוסיה, ארצות הברית וצרפת קראו להפסיק את פעולות האיבה, טורקיה אמרה ש"הכובשים" הארמנים חייבים לסגת מהטריטוריה ודחו את הדרישות ה"שטחיות" להפסקת אש.

מומחים אזוריים וצבאיים אומרים כי לאזרים אין די כוח אש כדי להשתלט מחדש על כל המובלעת, אך הם עשויים להסתפק בהישגים טריטוריאליים שיאפשרו להם להכריז על ניצחון ולהשיג מנוף לחץ במשא ומתן העתידי.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

שני הצדדים המשיכו להאשים זה את זה במעורבות זרה בסכסוך. פשיניאן אמר כי לארמניה יש מידע ולפיו 150 קצינים טורקים בכירים מסייעים בהנחיית הפעילות הצבאית האזרית. טורקיה ואזרבייג'ן מכחישות שוב ושוב את מעורבות הכוחות הטורקיים, וכן את טענות ארמניה, רוסיה וצרפת שלפיהן מורדים סורים נלחמים בצד האזרי.

אזרבייג'ן השיבה אש, ואמרה אתמול כי ארמנים אתניים מסוריה, לבנון, רוסיה, גיאורגיה, יוון ואיחוד האמירויות הערביות נפרסו בחזית או בדרכם להילחם כ"לוחמי טרור זרים" לצד הבדלנים הארמנים.

השלטון בנגורנו-קרבאך אמר כי 51 חיילים נוספים שלו נהרגו, ומניין ההרוגים מתחילת העימות עלה ל-198. אזרבייג'ן אמרה כי 19 מאזרחיה נהרגו, אך לא חשפה את האבידות הצבאיות שלה. בנגורנו-קרבאך דווח על 11 תושבים הרוגים, ושניים בארמניה עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully