וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה הפילה מל"טים אזריים ליד הבירה, 2 עיתונאים צרפתים נפצעו בהפגזה

מערכות ההגנה האוויריות ירטו 4 כלי טיס שהתקרבו לירבאן, עם המשך הלחימה בנגורנו-קרבאך, שמסרבת לדעוך. 2 עיתונאים מקומיים נוספים נפצעו, האזרים דורשים נסיגה של הבדלנים הארמנים, בצרפת, רוסיה וארה"ב קוראים להפסקת אש מידית. ארדואן: "אין להם זכות להתערב"

בווידאו: תיעוד הפעלת מל"ט מתוצרת ישראל בקרבות בנגורנו-קרבאך/צילום: משרד ההגנה האזרבייגני

ארמניה אמרה הערב (חמישי) כי היא הפילה ארבעה מל"טים שהתקרבו לאזור הבירה ירבאן, עם המשך הלחימה באזרבייג'ן נגורנו-קרבאך, שנכנסה ליומה החמישי ללא סימנים של עצירה. ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר כי מערכות ההגנה האווירית הפילו את כלי הטיס שחדרו למרחב האווירי של המחוזות קוטאיק וג'רקוניק.

מוקדם יותר היום, ארבעה עיתונאים - שניים מקומיים ושני צרפתים - נפצעו בהפגזות. לפי העיתון הצרפתי לה מונד, שניים מכתביו נפצעו הבוקר בהפגזה על העיירה הארמנית מרטוני. משרד החוץ של ארמניה אמר כי הם פונו לבית החולים במבצ קשה, והאשים את הכוחות האזריים בהפגזה. גורמים ארמניים אמרו כי צלם מערוץ הטלוויזיה הרשמי של ארמניה וכתב מ-24News ארמניה נפצעו אף הם בהפגזה.

המובלעת ההררית נגורנו-קרבאך, שרוב תושביה ממוצא ארמני, התנתקה דה-פקטו מאזרבייג'ן בשנות ה-90 אחרי מלחמה שהסתיימה בהפסקת אש, אחרי כ-30 אלף הרוגים ומאות אלפי עקורים. זהו הסבב הנרחב ביותר מאז, ויותר ממאה אנשים נהרגו ועוד מאות נפצעו. במלחמה בת ארבעה ימים בין המדינות ב-2016 נהרגו כ-200 איש.

בקהילה הבינלאומית מודאגים מהלחימה המחודשת באזור הקווקז האסטרטגי, אך שתי המדינות מסרבות בשלב זה לקיים שיחות להפסקת הלחימה. נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, אמר היום כי נסיגה ארמנית היא הדרך היחידה לעצור את הלחימה, ואילו נשיא ארמניה הזהיר כי הלחימה עלולה להפוך את האזור ל"סוריה נוספת".

אזרבייג'ן זוכה לתמיכת טורקיה, שלפי דיווחים שולחת לוחמים סורים לקו החזית. באקו ואנקרה מכחישות זאת.

כוחות ארמניים בעמדה בקו החזית בנגורנו-קרבאך, 30 בספטמבר 2020. AP
כוחות ארמניים בעמדה בקו החזית, אתמול/AP

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר היום כי המצב חמור וכי הוא יעשה כל שביכולתו למען פתרון בדרכי שלום. הוא אמר לכתבים במהלך פסגה של האיחוד האירופי בבריסל כי מטוס מוכן לפנות את שני העיתונאים הצרפתים שנפצעו בלחימה.

מקרון, שהתנגש בתקופה האחרונה עם ארדואן סביב כמה משברים ברחבי העולם, אמר כי הוא מודאג משליחת לוחמים סורים על ידי טורקיה לאזור. בטורקיה מאשימים את מקרון בתמיכה ב"כיבוש הארמני" של נגורנו-קרבאך. בצרפת יש כ-600 אלף אזרחים ממוצא ארמני.

לפי לשכת נשיאות צרפת, מקרון שוחח עם הנשיא ולדימיר פוטין על הצורך לעצור את הלחימה וחלקו את "הדאגה משליחת שכירי החרב הסורים לנגורנו-קרבאך על ידי טורקיה". בקרמלין לא הזכירו זאת בהודעה על השיחה, אך בסוכנות הידיעות הרוסית טאס ציטטו את הקרמלין באומרו כי פריסת הלוחמים מסוריה ומלוב היא מסוכנת ביותר.

אדם עומד ליד מבנה הרוס בעקבות הקרבות העזים בין אזרבייג'ן לארמניה בגבול נגורנו קרבאך 1 באוקטובר 2020. רויטרס
אזרחים בקו האש. מבנה שניזוק במהלך הקרבות, היום/רויטרס
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

במקביל, צרפת, רוסיה וארצות הברית, החברות ב"קבוצת מינסק" שהוקמה בשנות ה-90 לטובת משא ומתן לפתרון הסכסוך, קראו להפסקת אש מידית והן הפצירו בצדדים לשוב לשולחן הדיונים ללא דיחוי.

עם זאת, לפני הצהרת המדינות, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי הוא מתנגד למעורבות שלהן. "בהינתן שארצות הברית, רוסיה וצרפת הזניחו את הבעיה במשך קרוב ל-30 שנה, זה לא מקובל שהן יהיו מעורבות במגעים להפסקת אש", אמר בנאום לפרלמנט. הוא אמר כי הפסקת אש יציבה תושג רק אם "הכובשים הארמנים" יעזבו את נגורנו-קרבאך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully