וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה: מחזירים את השגריר מישראל במחאה על אספקת הנשק לאזרבייג'ן

עודכן לאחרונה: 1.10.2020 / 22:27

השגריר יוחזר להתייעצות, במחאה על העברת נשק ישראלי לצבא האזרי במהלך המשבר הנוכחי בנגורנו-קרבאך. "ההתנהלות של ישראל בלתי מתקבלת על הדעת", נמסר. בריאיון לוואלה! NEWS הודה בכיר אזרי: משתמשים במל"טים ישראליים נגד ארמניה. משרד החוץ: "מצרים על ההחלטה"

בווידאו: ריאיון מיוחד עם יועצו של נשיא אזרבייג'ן/צילום: ברק רביד, עריכה: עמית שמחה

משרד החוץ של ארמניה הודיע הערב (חמישי) כי הוא מחזיר את שגריר ארמניה בישראל ארמן סמבטיאן להתייעצויות לאות מחאה על אספקת הנשק הישראלי לאזרבייג'ן במהלך המשבר הנוכחי בנגורנו-קרבאך. דוברת המשרד מסרה כי "אספקת נשק מתוחכם ומודרני ביותר מישראל לאזרבייג'ן אינה מקובלת, במיוחד עכשיו לאור התוקפנות של אזרבייג'ן נגד ארמניה".

ארמניה פתחה שגרירות בישראל לפני שבועות ספורים בלבד, והשגריר החדש הגיע ארצה בימים האחרונים. בישראל טרם הגיבו על המהלך.

בירושלים הביעו צער על ההחלטה. "ישראל מצרה על ההחלטה של ארמניה להחזיר את שגרירה בישראל לארמניה להתייעצויות", נכתב בהודעת משרד החוץ. "ישראל מייחסת חשיבות ליחסינו עם ארמניה ובמסגרת זו רואה בשגרירות ארמניה בישראל כלי חשוב לקידומם לתועלת שני העמים".

שגריר ארמניה בישראל, ארמן סמבטיאן. -, אתר רשמי
הגיע לישראל רק בימים האחרונים. סמבטיאן/אתר רשמי, -

בריאיון לוואלה! NEWS, אמר יועצו המדיני של נשיא אזרבייג'ן, חיכמת חאג'ייב, כי הצבא האזרי משתמש במל"טים תוקפים מתוצרת ישראל, כולל מל"טים "מתאבדים", בקרבות מול הצבא הארמני בחבל המחלוקת. "אם הארמנים פוחדים מהמל"טים האלה עליהם להפסיק את הכיבוש", קרא חאג'ייב.

משרד ההגנה של אזרבייג'ן אף פרסם היום תיעוד בו חשף הפעלה של מל"ט "מתאבד" מדגם "אורביטר" שמיוצר על ידי חברת אירונאוטיקס הישראלית במהלך הקרבות בנגורנו-קרבאך.

בסרטון נראית הפצצה של סוללת תותחים של צבא ארמניה. אחרי שאחד התותחים הושמד נראה מל"ט האורביטר חולף מעליו. לא ברור אם בהפצצה הזו נעשה שימוש באורביטר לצורך תקיפה או רק לצורך צילום.

חיילי ארמני, במהלך שיגור ארטילרי במסגרת הקרבות העזים בין אזרבייג'ן לארמניה בגבול נגורנו קרבאך 1 באוקטובר 2020. רויטרס
יותר ממאה הרוגים ומאות פצועים. חייל ארמני בנגורנו-קרבאך, היום/רויטרס

בין ישראל לאזרבייג'ן יש שיתוף פעולה ביטחוני אסטרטגי. לפי ההערכות ישראל מספקת יותר מ-60% מהנשק של הצבא האזרי. מנגד, ישראל רוכשת מאזרבייג'ן חלק גדול מאספקת הנפט שלה.

לפי מכון המחקר הבינלאומי לשלום בשטוקהולם, בין השנים 2019-2006 ישראל סיפקה לאזרבייג'ן כלי נשק בשווי 825 מיליון דולרים. מנתוני המכון עולה כי האספקה כללה מל"טים, תחמושת, טילי נ"ט ומערכת טילי קרקע-אוויר.

ארמניה מחתה כמה פעמים בפני ישראל על אספקת הנשק לאזרבייג'ן - במיוחד בכל הנוגע למכירת מל"טים "מתאבדים" מדגם "הארופ". עם זאת, ישראל נמנעת במכוון מלהתייחס פומבית להסלמה בין אזרבייג'ן לארמניה.

מל"ט ישראלי חולף לאחר הפצצה של צבא ארמניה בקרבות נגד אזרבייג'ן בנגורנו-קרבאך, 1 באוקטובר 2020. משרד ההגנה של אזרבייג'ן, אתר רשמי
צילום ממל"ט ישראלי לאחר הפצצה של צבא ארמניה/אתר רשמי, משרד ההגנה של אזרבייג'ן

בקהילה הבינלאומית מודאגים מהלחימה המחודשת באזור הקווקז האסטרטגי, אך שתי המדינות מסרבות בשלב זה לקיים שיחות להפסקת הלחימה. נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, אמר היום כי נסיגה ארמנית היא הדרך היחידה לעצור את הלחימה, ואילו נשיא ארמניה הזהיר כי הלחימה עלולה להפוך את האזור ל"סוריה נוספת".

המובלעת ההררית נגורנו-קרבאך, שרוב תושביה ממוצא ארמני, התנתקה דה-פקטו מאזרבייג'ן בשנות ה-90 אחרי מלחמה שהסתיימה בהפסקת אש, אחרי כ-30 אלף הרוגים ומאות אלפי עקורים. זהו הסבב הנרחב ביותר מאז, ויותר ממאה אנשים נהרגו ועוד מאות נפצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully