וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה צריך לדעת על העימות בין אזרבייג'ן לארמניה בנגורנו-קרבאך

29.9.2020 / 9:27

ההתפרצות החדשה והמסוכנת של הסכסוך הנמשך זה כמה עשורים עלולה להתפתח למלחמה כוללת, ובדרך לגרור גם את המעצמות טורקיה ורוסיה

בווידאו: עשרות הרוגים ומאות פצועים בקרבות בין אזרבייג'ן לארמניה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

לחימה עזה פרצה בימים האחרונים בין אזרבייג'ן לבין המובלעת הארמנית נגורנו-קרבאך, בהתפרצות חדשה ומסוכנת של הסכסוך הנמשך זה כמה עשורים. זה מה שצריך לדעת על הסכסוך הקפוא בקווקז המאיים להתלהט למלחמה כוללת.

חיילים מצבא אזרבייג'ן משגרים מרגמה לעבר עמדות בנגורנו-קרבאך, 27 בספטמבר 2020. AP
חיילים מצבא אזרבייג'ן משגרים מרגמה לעבר עמדות בנגורנו-קרבאך/AP

מה השורה התחתונה? הטריטוריה ההררית והמיוערת שוכנת בתוך שטחה של אזרבייג'ן ומוכרת תחת החוק הבינלאומי כחלק ממנה. עם זאת, התושבים הארמנים, המהווים רוב בקרב כ-150 אלף התושבים, מתנגדים לשלטון האזרי. הם מתנהלים בצורה עצמאית דה-פקטו, בתמיכת ארמניה, מאז שהכוחות האזריים נהדפו במלחמה בשנות ה-90 לאחר קריסת ברית המועצות. הפסקת אש הושגה ב-1994, אבל לפחות 200 איש נהרגו במלחמה קצרה ב-2016. נגורנו-קרבאך שורדת בעיקר בזכות תמיכה כספית של ארמניה ותרומות מהפזורה הארמנית בעולם.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

מדוע הלחימה פרצה עכשיו? המתיחות בין הצדדים נבנתה לאורך הקיץ, עד לפרוץ העימותים בראשון. התזמון משמעותי משום שהמעצמות הזרות שתיווכו ביניהם בעבר - רוסיה, צרפת וארצות הברית - מוסחות על ידי מגיפת הקורונה, הבחירות בארצות הברית ומשברים עולמיים, החל מלבנון ועד בלארוס. סבב לחימה בעצימות נמוכה שפרץ ביולי זכה לתגובה שקטה מצד הקהילה הבינלאומית.

טורקיה, שערכה תרגילים צבאיים גדולים עם אזרבייג'ן ביולי ובאוגוסט, מביעה תמיכה גלויה יותר מבעבר. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול כי אנקרה עומדת לצד אזרבייג'ן "בכל האמצעים ובכל לבה". הוא לא התייחס ישירות לטענות הארמניות על תמיכה טורקית ישירה עם מומחים צבאיים, מל"טים ומטוסי קרב. אזרבייג'ן מכחישה זאת.

קרובי משפחה של אדם שנפצע במהלך הפגזה על סטפנקרט, נגורנו-קרבאך, 28 בספטמבר 2020. AP
קרובי משפחה של אדם שנפצע במהלך הפגזה על סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך/AP

מה הסיכונים? כ-30 אלף איש נהרגו בסבבי הלחימה מאז 1988, ועשרות נהרגו ועוד מאות נפצעו מאז תחילת השבוע. אולסייה ורטניאן, מומחית בכירה בארגון "קבוצת משבר", אמרה כי הלחימה מתנהלת לכל אורך הגזרות של קו החזית. לדבריה, השימוש ברקטות וארטילריה מגדיל את הסיכון לפגיעה באזרחים, כך שיהיה קשה לעצור את ההסלמה באמצעים דיפלומטיים. זה עלול לגרור את רוסיה, שלה יש ברית הגנה עם ארמניה וכוחות צבא שם, ואת טורקיה, אל הסכסוך. דרום מחוז הקווקז הוא מסדרון חשוב להעברת נפט וגז.

טנק של צבא אזרבייג'ן עולה באש במהלך עימותים עם צבא ארמניה באזור נגורנו-קרבאך, 27 בספטמבר 2020. AP
טנק של צבא אזרבייג'ן עולה באש במהלך עימותים באזור נגורנו-קרבאך/AP

כיצד אפשר לעצור את הלחימה? רוסיה, שלה יש יחסים טובים גם עם אזרבייג'ן, ככל הנראה מחזיקה במפתח לעצירת הלחימה. אם תצליח להוביל להפסקת אש, זה יעזור לה בתקופה של ביקורת גוברת עליה בחזיתות אחרות, כולל תמיכתה בבלארוס והרעלתו של אלכסיי נבלני. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח לפחות פעמיים עם ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן מאז יום ראשון, אך לא ברור אם הוא ניסה לשוחח עם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. היום תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדון במשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully