וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שני ללחימה בין אזרבייג'ן לארמניה, בעולם קוראים לנצור את האש

עודכן לאחרונה: 29.9.2020 / 9:44

הקרבות באזור המחלוקת נגורנו-קרבאך נמשכים, כששני הצדדים האשימו זה את זה בשימוש בארטילריה כבדה, וברקע דיווחים על לפחות 66 הרוגים ומאות פצועים. רוסיה קראה לרגיעה, אך ארדואן דורש נסיגה של הארמנים, שמאשימים אותו בשליחת 4,000 לוחמים סורים לצד אזרבייג'ן

בווידאו: עשרות הרוגים ומאות פצועים בקרבות בין אזרבייג'ן לארמניה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

כוחות ארמניים ואזריים ממשיכים היום (שני) בחילופי האש העזים באזור המחלוקת נגורנו-קרבאך - מובלעת בשטח אזרבייג'ן הנשלטת על ידי בדלנים ארמנים הנתמכים על ידי ירבאן. שני הצדדים האשימו זה את זה בשימוש בארטילריה כבדה, ברקע דיווחים על עשרות הרוגים ומאות פצועים.

הסבב הנוכחי בין ארמניה לאזרבייג'ן, המדמם ביותר מאז 2016 והנרחב ביותר מאז שנות ה-90, עורר מחדש את החשש בעולם מאי-יציבות באזור דרום הקווקז, פרוזדור לצינורות המובילים נפט וגז לשווקי העולם. שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר ניהלו כמה סבבי לחימה על השליטה בנגורנו-קרבאך חרף הפסקת אש משנות ה-90. מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדיון בהסלמה.

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, הכריז היום על גיוס צבאי חלקי, והפרלמנט בארמניה הצהיר כי במדינה לא יהססו לסייע לאנשיהם בנגורנו-קרבאך. משרד החוץ של אזרבייג'ן אמר כי עד כה שבעה אזרחים אזרים נהרגו ו-30 נפצעו מאז תחילת הלחימה. הצבא האזרי טרם אישר נפגעים משורותיו, אך משרד ההגנה של ארמניה פרסם תמונה של גופות אנשים במדים, שלטענתו היו חיילים אזרים.

הרשויות בנגורנו-קרבאך מסרו כי עד כה 59 חיילים נהרגו בלחימה עם הכוחות האזריים, ומעל מאה נפצעו. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס ציטטה נציג של משרד ההגנה הארמני באומרו כי 200 ארמנים נפצעו.

בנגורנו-קרבאך אמרו שהם השתלטו מחדש על שטחים שנכבשו אתמול על ידי האזרים. בנוסף לכך, במובלעת ההררית אמרו כי אזרבייג'ן עשתה שימוש בארטילריה כבדה, ומנגד במשרד ההגנה של בבאקו אמרו כי כוחות ארמניים מפגיזים את העיר טרטר.

ירי ארטילרי של צבא אזרבייג'ן לעבר עמדות באזור נגורנו-קרבאך, 28 בספטמבר 2020. רויטרס
ירי ארטילרי של צבא אזרבייג'ן לעבר עמדות באזור נגורנו-קרבאך, היום/רויטרס

העימותים הובילו לשטף תגובות דיפלומטיות, וכל הסלמה עלולה לגרור את המעצמות האזוריות טורקיה ורוסיה. רוסיה, שלה בסיסי צבא בארמניה ויחסים קרובים גם עם אזרבייג'ן, דחקה בשני הצדדים לגלות איפוק וקראה להפסקת אש מידית.

טורקיה אמרה כי היא תומכת באזרבייג'ן, בעלת בריתה המסורתית. נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי על ארמניה להסיג את כוחותיה מנגורנו-קרבאך. לדבריו, על ארמניה להפסיק את כיבוש אדמות אזרבייג'ן ולהחזיר את "שכירי החרב והטרוריסטים" שהביאה מחו"ל לצורך יציבות באזור.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

שגריר ארמניה במוסקבה טען כי טורקיה שלחה כ-4,000 לוחמים סורים מצפון סוריה למדינה, ואף סיפקה מל"טים ומטוסי קרב.

שני מורדים מהארגונים הנתמכים על יד יטורקיה בסוריה אמרו לרויטרס בשבוע שעבר שהם נשלחו לאזרבייג'ן כחלק מכוח עזר, בתיאום עם אנקרה. בסוכנות הידיעות הדגישו כי הם לא הצליחו לאמת את דבריהם.

באקו הכחישה את הטענות. חיקמאת חג'ייב, יועץ של נשיא אזרבייג'ן, אמר כי הטענות שלוחמים סורים עוזרים לארצו הן שטויות.

גופות חיילים אזאריים בנגורנו-קרבאך, 28 ספטמבר 2020. רויטרס
הלחימה נמשכת. תיעוד גופות לובשי מדים מהקרבות, ככל הנראה חיילים אזרים/רויטרס

אתמול, צרפת, שבה מתגוררת קהילה ארמנית גדולה, קראה להפסקת אש ולדיאלוג מידי. גם איראן, שלה גבולות הן עם אזרבייג'ן והן עם ארמניה, הציעה לתווך שיחות שלום. ארצות הברית גינתה את האלימות וקראה לשכנות לנצור את האש. סין קראה לנהוג באיפוק גם כן.

שרת החוץ של ספרד, ארנצ'ה גונזלס, הביעה דאגה מחילופי האש בין הצדדים, וקראה לארמניה ולאזרבייג'ן להגיע להפסקת אש.

"לא ראינו דבר כזה מאז הפסקת האש במלחמה בשנות ה-90", אמרה אולסייה ורטניאן, מומחית בכירה בארגון "קבוצת משבר". "הלחימה מתנהלת לכל ארך הגזרות של קו החזית". היא אמרה כי השימוש ברקטות וארטילריה מגדילה את הסיכון לפגיעה באזרחים, כך שיהיה קשה לעצור את ההסלמה באמצעים דיפלומטיים.

אנגלה פרנגיאן, מפיקת סרטים המתגוררת בנגורנו-קרבאך, אמרה כי התושבים מסתתרים במקלטים ותיארה הפגזות בלתי-פוסקות. היא אמרה כי כל החנויות סגורות ויש מעט מאוד אנשים ברחובות.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן נפגש עם הנהגת הצבא, 28 ספטמבר 2020. רויטרס
ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן נפגש עם הנהגת הצבא, אתמול/רויטרס

העימותים מגיעים כחודשיים אחרי חילופי אש בני כמה ימים לאורך הגבול, שבהם נהרגו לפחות 16 איש. אלפים הפגינו אז באזרבייג'ן בקריאה לפתוח במלחמה ולכבוש מחדש את המחוז הבדלני.

נגורנו-קרבאך הכריזה על עצמאות במהלך מלחמה שפרצה עם התפוררות ברית המועצות ב-1991. על אף הפסקת אש שהושגה ב-1994, אזרבייג'ן המוסלמית וארמניה הנוצרית ממשיכות להאשים אחת את השנייה בתקריות ירי בנגורנו-קרבאך ולאורך הגבול הנפרד.

שתיהן ניהלו עימות בן ארבעה ימים ב-2016, והסכסוך הממושך גורם לדאגה בקרב הקהילה הבינלאומית, בין היתר בשל איום על היציבות באזור המשמש מסדרון לצינורות המובילים נפט וגז לשווקים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully