וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התלקחות בקווקז: הרוגים בעימותים בגבול בין ארמניה לאזרבייג'ן

רויטרס ואי-פי

13.7.2020 / 15:18

ארבעה חיילים אזרים נהרגו ועוד חמישה נפצעו בחילופי אש ביומיים האחרונים עם צבא ארמניה, שמצדו הודיע כי שניים מחייליו נפצעו. התקרית התרחשה כ-300 ק"מ ממובלעת נגורנו-קרבאך, מוקד לסכסוך הממושך בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר. מנהיגיהן החליפו איומים הדדיים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: חילופי אש כבדים בנגורנו קרבאך, 2016)

צבא אזרבייג'ן וצבא ארמניה ניהלו ביומיים האחרונים חילופי אש בגבול ביניהן, וכמה חיילים משורותיהם נהרגו - כך אמרו היום (שני) בשתי המדינות השכנות והמסוכסכות, שהאשימו אחת את השנייה בחדירה לטריטוריה שלה.

שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר מצויות זה זמן רב בסכסוך סביב מובלעת נגורנו-קרבאך, שנמצאת בתוך שטח אזרבייג'ן ומאוכלסת בעיקר באוכלוסייה ארמנית, אם כי העימותים האחרונים התרחשו כ-300 ק"מ מהמובלעת ההררית.

משרד ההגנה האזרי מסר כי ארבעה חיילים נהרגו וחמישה נפצעו, ואילו ממשרד ההגנה של ארמניה נמסר כי שני חיילים נפצעו. שני הצדדים החליפו האשמות על הפרת הפסקת האש וירי ארטילרי. חילופי האש בדרום הקווקז החלו אתמול ונמשכו גם היום.

נגורנו-קרבאך, שנמצאת בשליטת בדלנים ארמנים, הכריזה על עצמאות במהלך מלחמה שפרצה עם התפוררות ברית המועצות ב-1991. על אף הפסקת אש שהושגה ב-1994, אזרבייג'ן, הנתמכת על ידי טורקיה, וארמניה, הזוכה לגיבוי רוסיה, שלה יחסים טובים גם עם אזרבייג'ן, ממשיכות להאשים אחת את השנייה בתקריות ירי בנגורנו-קרבאך ולאורך הגבול הנפרד.

חיילים ארמנים במחוז נגורנו-קרבאך, אפריל 2016. AP
הבדלנים שולטים במובלעת שבשטח אזרבייג'ן. כוחות ארמניים בנגורנו-קרבאך/AP

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן האשים את אזרבייג'ן בפרוץ העימותים האחרונים והזהיר כי היא "תישא באחריות להשלכות הבלתי-צפויות".

מנגד, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב גינה "פרובוקציה נוספת" מצד ארמניה, והבטיח להגן על שטחה של המדינה. לאחרונה הוא הזהיר כי העימות בין שתי המדינות עשוי לפרוץ שוב.

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו, אמר כי אנקרה עומדת לצד באקו, "עם כל היכולות שלה". לדבריו, "אזרבייג'ן אינה לבד. מה שארמניה עשתה לא מקובל, עליה לשוב ולפעול בהיגיון".

במוסקבה, משרד החוץ הביע "דאגה חמורה" מההסלמה וקרא לצדדים להימנע מהחרפתה מחשש לפגיעה ביציבות האזורית. רוסיה חברה ב"קבוצת מינסק", יחד עם ארצות הברית וצרפת, הפועלת להשיג הסדר שלום בסכסוך בנגורנו-קרבאך.

עוד בוואלה!

קרבות קשים בין אזרבייג'ן וארמניה: "החמורים ביותר מאז 1994"

לכתבה המלאה

הסכסוך הקפוא גורם לדאגה בקרב הקהילה הבינלאומית, בין היתר בשל איום על היציבות באזור המשמש מסדרון לצינורות המובילים נפט וגז לשווקים בעולם. שתי השכנות היו קרובות למלחמה מחודשת ב-2016.

טויבו קלאר, השילח המיוחד של האיחוד האירופי לדרום הקווקז, הביע דאגה מחילופי האש בגבול. "חשוב ששתי המדינות יפגינו איפוק וישתמשו בכל ערוצי התקשורת, הן הישירים והן דרך אלו של 'קבוצת מינסק'", צייץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully