וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט האמריקני החליט פה אחד: הרג מיליון וחצי הארמנים ב-1915 יוכר כרצח עם

13.12.2019 / 3:00

ההחלטה על הכרת ההרג, שהתבצע לפני כמאה שנה בארמנים, כרצח עם התקבלה פה אחד בסנאט. זאת לאחר שלפני כחודשיים נקבע, על ידי בית הנבחרים, כי הנצחת רצח העם הארמני היא מדיניות רשמית. ההחלטה החדשה עשויה להעיב על היחסים עם טורקיה, שגינתה את ההנצחה כמדיניות רשמית

צילום: רויטרס

הסנאט האמריקני החליט אמש (חמישי) פה אחד על ההכרה בהרג, שהתבצע לפני כמאה שנה, של יותר ממיליון ארמנים כרצח עם. לעומת זאת בסנאט שנשלט על ידי הרפובליקנים, ההחלטה בנושא נבלמה מספר פעמים בעבר. המהלך עלול לעורר את זעם הטורקים ולחבל ביחסי וושינגטון-אנקרה.

לטענת הארמנים, עד מיליון וחצי בני אדם נרצחו במלחמת העולם הראשונה על ידי חיילי האימפריה העותמאנית. טורקיה אמנם מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בשטחי האימפריה העות'מאנית נהרגו בקרבות עם כוחות עות'מאניים, במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא מכחישה כי היה זה הרג שיטתי שמהווה רצח עם.

טורקיה טענה בעבר כי מספר ההרוגים היה מצומצם בהרבה, המגיע לכ-300 אלף, אך לפי האגודה הבינלאומית למומחי רצח עם (IAGS), המספר היה גבוה ממיליון.

קיר זיכרון בבירת ארמניה, ירוואן, לזכר הרוגי שואת הארמנים. AP
קיר זיכרון בבירת ארמניה, ירוואן, לזכר הרוגי שואת הארמנים/AP

באוקטובר האחרון, בית הנבחרים, הנמצא בשליטת הדמוקרטים, הצביע ברוב של 405 בעד ההחלטה, מול 11 שהתנגדו לה, ובכך נקבע כי הנצחת רצח העם הארמני על ידי האימפריה העות'מאנית בשנים 1915-1923, היא מדיניות רשמית. לאחר ההחלטה, שגריר ארצות הברית בטורקיה, דייוויד סטרפילד, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ באנקרה. שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושאולו, גינה גם הוא את ההחלטה שהתקבלה באותו הזמן וכינה אותה "החלטה מבישה".

טורקיה הכחישה במשך שנים באופן תקיף את הטענות לפיהן היא אחראית לטבח. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הביע לראשונה תנחומיו על הטבח בשנת 2014, אך מדובר היה במעשה סמלי בלבד שלא סיפק את הארמנים. ארדואן אף חזר בעבר על כך שהיסטוריונים צריכים לחקור את ההרג על בסיס מסמכים וארכיונים ולא על בסיס פוליטי.

עוד בוואלה!

אחרי ההכרה ברצח העם הארמני: טורקיה זימנה את שגריר ארה"ב לשיחה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ, נשיא טורקיה ארדואן ומנהיגים אחרים בסיום פסגת נאט"ו בלונדון, 4 בדצמבר 2019. רויטרס
ההחלטה עשויה לפגוע ביחסי וושינגטון ואנקרה. טראמפ וארדואן בלונדון, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully