וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הגז: הסכם בין טורקיה ללוב מחריף את המתיחות בים התיכון

11.12.2019 / 12:40

אנקרה והממשלה בטריפולי הגיעו להסכם גבולות ימיים, על אף ששתי המדינות אינן חולקות גבול כזה. יוון, קפריסין ומצרים אומרות כי אין להסכם תוקף, אך ארדואן מדגיש כי הוא עשוי לשלוח לשם כוחות. "הן וישראל לא יכולות לפעול ללא אישור שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יוון הביעה בפני האו"ם את התנגדותה להסכם לשרטוט גבולות ימיים שעליו חתמה טורקיה עם הממשל בטריפולי, בירת לוב, שלדבריה מפר את החוק הבינלאומי. ההבנות בין אנקרה לטריפולי הגבירו את המתיחות בין מדינות בים התיכון, שעל מרבצי הגז שלו מתנהל מאבק אזורי.

ממשלת יוון אמרה אתמול (שלישי) כי ההסכם נעשה "בטעם" רע, אחרי שבשבוע שעבר היא גירשה את השגריר של לוב מאתונה. היא טוענת שההסכם מקיף את כרתים ונוגס במדף היבשתי שלה. "ההסכם מפר את חוק הימים. אזורי הים בין טורקיה ללוב לא נפגשים, ואין גבול ימי בין שתי המדינות", אמר דובר הממשלה באתונה, סטליוס פטסס.

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך נאומו בישיבת ארגון השיתוף האיסלאמי באיסטנבול 9 בצדמבר 2019. AP
ארדואן במהלך נאומו בישיבת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, שני/AP

לטורקיה יש מחלוקת ארוכת שנים עם קפריסין סביב המאגרים הימיים הסמוכים אליה. יוון וטורקיה גם מצויות במחלוקת סביב השליטה בזכויות על המשאבים בים האגאי, ויוון אומרת כי הממשלה בטריפולי, שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, הונתה אותה כשניהלה משא ומתן עם אנקרה, שהסתיים בחודש שעבר בהסכם. ההסכם בין טורקיה ללוב, יוצר מעין מסדרון ים נטוי מהנקודות הקרובות ביותר בין לוב לטורקיה, והוא עשוי לסלול את הדרך לקידוחי נפט וגז.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול כי ההסכם עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי. דובר ממשלת יוון אמר כי אתונה ביקשה משותפותיה באיחוד האירופי לנסח מסגרת להטלת סנקציות על טורקיה ועל לוב אם ההסכם לא יבוטל. טורקיה עומדת בפני סנקציות אפשריות בשל קידוחיה לחופי קפריסין, שפוצלה לחלק יווני ולחלק טורקי מאז פלשה טורקיה לאי ב-1974 בעקבות הפיכה בגיבוי יוון.

עוד בוואלה!

צבא ארה"ב: מערכות נ"מ רוסיות הפילו מל"ט שלנו בבירת לוב

לכתבה המלאה
טנק שרוף של כוחותיו של חליפה חפתר, אחרי הקרבות בעיר גריאן, לוב, 27 ביוני 2019. רויטרס
טנק שרוף של כוחותיו של חליפה חפתר, יוני/רויטרס

שיחות השלום באי נקלעו למבוי סתום מאז שהשיחות בתיווך האו"ם קרסו ב-2017, וכל משבר בין טורקיה ליוון עוסק באופן בלתי-נמנע גם בקפריסין. ביום שלישי ביטלו מנהיגי קפריסין היוונית והטורקית את השתתפותם בטקס קבלת פנים שאירח האו"ם בניקוסיה.

מתנגדת נוספת להסכם היא מצרים, שכנתה של לוב המסוכסכת עם טורקיה מאז ההפיכה נגד הנשיא מוחמד מורסי ב-2013. היא הגדירה את ההסכם כ"לא חוקי ולא מחייב או משפיע על האינטרסים והזכויות של צד שלישי". קהיר תומכת בכוחות במזרח לוב, המונהגים בידי הגנרל חליפה חפתר, שגם הם דחו את ההסכם הימי כבלתי-לגיטימי. ביוני ניתק חפתר, שמוביל את הצבא הלובי הלאומי, את הקשרים עם טורקיה בשל תמיכתה בממשלתו של סיראז', שהוקמה ב-2014. ארדואן חזר היום שוב על האפשרות שטורקיה תפרוס כוחות בלוב, אם תגיע אליה בקשה כזו. לדבריו, לא תהיה זו הפרה של אמברגו הנשק הבינלאומי המוטל על לוב.

מעורבותה של טורקיה במלחמת האזרחים בלוב מתגברת, בזמן שגם רוסיה וארצות הברית שומרות על נוכחות במדינה. "יוון, קפריסין היוונית, מצרים וישראל לא יכולות לפעול ללא אישור שלנו", אמר ארדואן ביום שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully