וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במלחמה נגד תנועת החרם: טראמפ חתם על צו נשיאותי המכיר ביהדות כלאום

טל שלו וסוכניות הידיעות

12.12.2019 / 13:21

הצו, עליו בירכו דמוקרטים ורפובליקנים גם יחד, מורה על קיצוץ בתקציבים למכללות שייכשלו בהתמודדות עם אנטישמיות בקמפוסים. מבקריו טענו כי המדיניות תגביל את "חופש הביטוי ואת ההתנגדות הלגיטימית לישראל". נתניהו בירך את טראמפ:

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם אתמול (רביעי) על צו נשיאותי למאבק באנטישמיות, שעשוי למנוע מימון ממשלתי מאוניברסיטאות וגופים שיימצאו כמפלים יהודים על רקע לאום וגזע, וכאלה שלא יאבקו באנטישמיות בקמפוסים. הצו מפרש למעשה את היהדות כגזע או לאום, ולא רק כדת, זאת בכדי לקדם חוק פדרלי שיפגע במכללות ובאוניברסיטאות שנחשבות כמי "שמתנערות מאחריותן לטפח אקלים פתוח לסטודנטים מקבוצות מיעוט", ושנכשלות בהתמודדות עם תופעות אנטישמיות בקרבן.

טראמפ חתם על הצו במסגרת אירוע לכבוד חג החנוכה בבית הלבן. "זה המסר שלנו לאוניברסיטאות: אם אתם רוצים לקבל את הסכום העצום של כסף פדרלי שאתם מקבלים בכל שנה, אתם חייבים לדחות את האנטישמיות", אמר הנשיא האמריקני באירוע. לפני כן הוא ציין כי נראה שהשנאה ליהודים נמצאת במגמת עלייה, ושכפי הנראה היא הייתה המניע לאירוע הירי בניו ג'רזי.

"כשאנחנו מתכנסים כאן מחשבותינו מופנות למשפחות האבלות בניו ג'רזי. אתמול רוצחים מרושעים פתחו באש בסופרמרקט כשר והרגו ארבע נפשות תמימות, לרבות קצין משטרה אמיץ, שניצב בפני היורה באומץ רב. בלב אחד, אמריקה מבעה את החיים שנאבדו. בקול אחד אנו נשבעים לרסק את הרוע המפלצתי של האנטישמיות בכל זמן ובכל מקום שהיא מופיעה ואנחנו עובדים מאוד קשה על כך", אמר טראמפ.

בשנים האחרונות, ארגוני החרם על ישראל וה-BDS, הפכו לנפוצות במסדרונות הקמפוסים בארצות הברית, וסטודנטים יהודים החלו להרגיש מאוימים, מותקפים ולא רצויים. על פי הניו יורק טיימס, בחתימה על הצו, ישתמש טראמפ בכוחו בכדי לנקוט בפעולות מהן הקונגרס נמנע, ומשכפל למעשה את החקיקה הדו-מפלגתית שהתעכבה בגבעת הקפיטול מזה כמה שנים. דמוקרטים רבים הצטרפו לרפובליקנים בקידום שינוי כזה במאבק באנטישמיות, כמו גם בתנועות החרם על ישראל.

דונלד טראמפ בכנס ה-IAC של הארגון היהודי-אמריקני בפלורידה - ה-8 לדצמבר 2019. רויטרס
המתנגדים טוענים כי טראמפ מנסה "להשתיק את האקטיביזם לזכויות הפלסטינים". טראמפ בכנס ה-IAC השבוע/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לנשיא טראמפ על פרסום הצו הנשיאותי. "אני מבקש להודות לנשיא טראמפ על פרסום הצו הנשיאותי נגד אפליית העם היהודי", אמר נתניהו. "חופש הביטוי אינו יכול לשמש מעטה להתקפות אנטישמיות נגד העם היהודי ומדינת ישראל".

השר לנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, בירך את החלטת הנשיא טראמפ, ואמר כי הוא "מברך את הנשיא טראמפ על החלטתו המשמעותית, שתסייע למאבק באנטשימיות וב-BDS". השר ארדן הוסיף כי "החלטה זו תפגע קשות ביכולת של ארגוני החרם לאיים על יהודים וגורמים פרו-ישראליים בקמפוסים ומחוצה להם. העלייה המדאיגה במקרי האנטישמיות והאלימות נגד יהודים בעולם מחייבת צעדים דרמטיים ואני אפעל מול מדינות נוספות כדי שיכירו ב-BDS ובשנאה לישראל כאחד ממחולליה הגדולים של האנטישמיות".

עם זאת, מבקרים טענו כי מדיניות שכזו תגביל את חופש הביטוי ואת "ההתנגדות הלגיטימית למדיניות ישראל כלפי פלסטינים", וכל זאת בשם המאבק באנטישמיות. ההגדרה לאנטישמיות המשמשת את מחלקת המדינה האמריקנית, אומצה על ידי עשרות מדינות נוספות ברחבי העולם, אך נמתחה עליה ביקורת ככוללנית ומרחיקת לכת. לדוגמא, אנטישמיות מתוארת כ"שלילת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית", ודוגמא להתנהגות זו היא "הטענה כי קיומה של מדינת ישראל היא ניסיון גזעני".

יוסף מונאייר, מנהל הקמפיין האמריקני לזכויות פלסטיניות, אמר כי טראמפ מנסה "להשתיק את האקטיביזם לזכויות הפלסטינים" בכך שהוא משווה את ההתנגדות ליחס הישראלי לפלסטינים - באנטישמיות. "האפרטהייד הישראלי", לדבריו, "הוא מוצר קשה מאוד למכירה באמריקה, בעיקר באזורים פרוגרסיביים, וכשהם מבינים את זה, רבים ממתנצלי האפרטהייד הישראלי, וטראמפ בתוכם, מבקשים להשתיק דיון שהם יודעים שלא יכול לנצח".

עוד בוואלה!

4 הרוגים בתקרית ירי במרכול כשר בניו ג'רזי, 2 חשודים חוסלו

לכתבה המלאה
הפגנה פרו-פלסטינית בגשר ברוקלין בניו יורק. 21 באוגוסט 2014. רויטרס
הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק, 2014/רויטרס

לטענת הבכירים בממשל טראמפ, הצו לא נועד לבלום את חופש הביטוי. לדבריהם, הבית הלבן פעל יחד עם כמה נציגים דמוקרטים ואקטיביסטים, שביקרו לא פעם את הנשיא, בכדי לבנות את התמיכה במהלך. בין אלו שבירכו על הצעד היה יונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, שאמר כי בשנה שעברה נרשם גל האנטישמיות השלישי בגודלו שידעה ארצות הברית. "כמובן שאנו מקווים שזה ייאכף בצורה הוגנת", אמר גרינבלט. "אך עובדה היא שאנו רואים סטודנטים יהודים בקמפוסים ויהודים בכלל שמופלים. עלייתם של אירועים אנטישמיים אינה תיאורטית, היא אמפירית".

גבעת הקפיטול, וושינגטון. AP
לטענת הבכירים בממשל טראמפ, הצו לא נועד לבלום את חופש הביטוי, גבעת הקפיטול, וושינגטון/AP

חקיקה זו מגיעה על רקע נאומו של טראמפ בכנס ה-IAC, ארגון ישראלי-אמריקני, שהתקיים בפלורידה לפני כיומיים, בו הדגיש את מחוייבותה של ארצות הברית כלפי ביטחון ישראל, כמו גם למלחמה באנטישמיות. "בעוד ישראל מתמודדת עם ירי הרקטות בשבועות האחרונים, הבהרתי שהממשל שלי מכיר בזכותה של ישראל להגן על עצמה. ארצות הברית קוראת להחזרת השבויים הישראלים והגופות המוחזקות בידי חמאס".

טראמפ הבהיר את מדיניות ממשלתו כלפי גילויי האנטישמיות, ואמר שאסור להתעלם ממנה "אסור לנו להתעלם מהאנטישמיות המופצת בעולם. הממשל שלי מחויב למלחמה באנטישמיות, ועלינו להשתמש בכל נשק בידנו כדי להיאבק בה". הוא הוסיף כי "מועצת זכויות האדם של האו"ם גינתה את ישראל בזמן שלא התבטאה נגד אף מדינה אחרת. בית הדין של האיחוד האירופי קראה להחרים מוצרים מההתנחלויות - הממשל שלי מכיר במתיישבים יהודים בהתנחלויות".

(עדכון ראשון: 04:12, 11/12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully