וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל ביקרה לראשונה באושוויץ: "זיכרון פשעי הנאצים - חלק מהזהות הגרמנית"

קנצלרית גרמניה הפכה למנהיגה השלישית ממדינתה שביקרה במחנה, זאת על רקע התמודדותה של גרמניה עם תחיית האנטישמיות בקרבה ועם עליית הימין הקיצוני. "חשה בושה עמוקה נוכח הפשעים הברברים שביצעו בני עמי", אמרה בנאומה. היא הבטיחה להמשיך ולתמוך בקהילה היהודית המקומית

רויטרס

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ביקרה היום (שישי) במחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ-בירקנאו שבפולין, לראשונה מאז עלתה לשלטון לפני כ-14 שנה. "אני חשה בושה עמוקה נוכח הפשעים הברברים שביצעו כאן גרמנים", אמרה מרקל בנאום שנשאה במהלך הביקור. לבושה בשחור על בימת הנאומים הוסיפה מרקל כי הפשעים שבוצעו במחנה ההשמה תמיד יהיו חלק מההיסטוריה הגרמנית.

"אתר זה מחייב אותנו לשמור על הזיכרון חי. אנו חייבים לזכור את הפשעים שבוצעו כאן ולנקוט בשמם באופן ברור", הוסיפה קנצלרית גרמניה. היא התייחסה לאנטישמיות ההולכת וגוברת במדינתה ואמר: "היום אנו חווים גזענות מדאיגה, עליה בחוסר סובלנות וגל של פשעי שנאה. אנו חווים מתקפה על ערכי היסוד של הדמוקרטיה וכן שכתוב מחדש של ההיסטוריה המשמש למטרת איבה כלפי קבוצות מסוימות", אמרה.

מרקל הדגישה, "אושוויץ הייתה מחנה השמדה גרמני, שהופעל על ידי גרמנים. חשוב לי להדגיש עובדה זו. חשוב לי גם לציין בבירור מי הם האשמים: זה אנחנו, הגרמנים, ואנחנו חייבים את זה לקורבנות ולעצמנו", הוסיפה.

הביקור נקבע על רקע תחיית האנטישמיות בגרמניה ועליית הימין הקיצוני, וכחלק מניסיונה של גרמניה להתמודד עם המצב. בביקור משתתפים יוזף שוסטר, ראש מועצת היהודים המרכזית בגרמניה, ורונלד לאודר, ראש הקונגרס היהודי העולמי.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת לראשונה במחנה ההשמדה אושוויץ, 6 בדצמבר 2019. רויטרס
מרקל נכנסת בשערי המחנה, היום/רויטרס

מרקל הינה מנהיגת גרמניה השלישית שאי פעם ביקרה במחנה, זאת כחודש בלבד לפני יום השנה ה-75 לשחרורו על ידי הכוחות הסובייטים, ב-27 בינואר 1945. לפניה ביקרו במחנה הקנצלר הלמוט שמידט בשנת 1977, והלמוט קול ב-1989 וב-1995. ערב הביקור אמרה מרקל כי "המאבק באנטישמיות ונגד כל צורות השנאה" הוא בראש סדר העדיפויות עבור ממשלתה. המנהיגה הבטיחה כי ממשלתה תנהג ב"נחישות" בכל הקשור לתמיכה בקהילה היהודית בגרמניה. בעברה ביקרה מרקל בכמה מחנות ריכוז בגרמניה וכן במוזיאון "יד ושם" בירושלים. בנוסף, ב-2008 הייתה מרקל למנהיגה הראשונה בגרמניה שנאמה בכנסת.

מרקל פתחה את ביקורה בכניסה משער המחנה, עליו חקוקות המילים "Arbeit macht frei" - "העבודה משחררת". בהמשך קיימה דקה דומיה בסמוך לחומת המוות בה נורו אלפי אסירים, ולאחר מכן הניחה זר במחנה בירקנאו הסמוך.

לדברי כריסטוף הובנר, סגן יו"ר הוועדה הבינלאומית באושוויץ, ביקורה של מרקל "הוא סימן חשוב במיוחד של יחס וסולידריות בתקופה בה ניצולי אושוויץ הם קורבנות של עלבונות אנטישמיות ושל הודעות מלאי שנאה", אמר. אתמול הודיעה ממשלת גרמניה כי תתרום 60 מיליון אירו עבור קרן אושוויץ-בירקנאו.

עוד בוואלה!

דיווח: פגישה מתוכננת בין פומפאו למלך מרוקו בוטלה בגלל ישראל

לכתבה המלאה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת לראשונה במחנה ההשמדה אושוויץ, 6 בדצמבר 2019. רויטרס
מרקל בדקה דומייה, לאחר הנחת הזר במחנה בירקנאו, היום/רויטרס

מיליון יהודים נרצחו במחנה אושוויץ-בירקנאו, יחד עם כ-100 אלף פולנים לא-יהודים, שבויי מלחמה סובייטים ולוחמים אנטי-נאצים. "אין שום אתר זיכרון אחר שמדגים בדיוק כזה את מה שקרה במהלך השואה", אמר שוסטר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

מרקל, שביקורה מגיע חודשיים לאחר המתקפה האלימה שכוונה לעבר בית הכנסת בעיר האלה ביום הכיפורים, הביעה דאגה מעליית האנטישמיות בארצה ואמרה כי מדובר ב"שבר בציוויליזציה". מנתוני המשטרה עולה כי פשעי השנאה כלפי יהודים בגרמניה בשנה שעברה נסק בכמעט 10% מהשנה הקודמת ל-1,646, המספר הגבוה ביותר מזה עשור.



(עדכון ראשון: 12:46)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת לראשונה במחנה ההשמדה אושוויץ, 6 בדצמבר 2019. רויטרס
מנהיגת גרמניה השלישית שאי פעם ביקרה במחנה, היום/רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת לראשונה במחנה ההשמדה אושוויץ, 6 בדצמבר 2019. רויטרס
שערי מחנה ההשמדה אושוויץ, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully